wel 350 bijen dood voor de bak vorige week

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gijs1955
Berichten:5
Lid geworden op:ma 18 okt 2010, 11:09
Contacteer:
wel 350 bijen dood voor de bak vorige week

Bericht door Gijs1955 » zo 24 mar 2013, 13:54

ik had vorige week toen het even mooi weer was een ramp ik zach veel bijen vliegen in de morgen ook waren ze de ontlasting aan het weg schijten zie link http://62.238.73.190:100/daar zie je nog de vegen er van zitten maar s avonds rond 5 uur ging ik even kijk bij de kast aan de voorkant ik schrok eigelijk wel een beetje wand daar lagen veel bijen op de grond ze leefden nog wel maar konden niet meer vliegen wat zou dat geweest zijn?
voor mij een raadsel nu....
:?

wie heeft dit ook wel eens gehad of wat is het , zat de kast te vol voor de winter?
of heeft de kou ze verast?

graag hulp

groeten Gijs :roll:

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: wel 350 bijen dood voor de bak vorige week

Bericht door jjmvaningen » zo 24 mar 2013, 17:47

ik zie dit bij mij ook wel bij sommige volken, zze ijn dan de oude dode en bijna dode boel aan t opruimen.
daarnaast een paar willekeurige oplossingsmogelijkheden:
-wacht een week totdat het mooi weer is (+10graden, windstil) en licht de dekplank op om te zien hoe het volk en de voorraden erbij zitten;
-til de kast aan de achterkant op om te controleren of er genoeg voer in zit;
-controleer de onderlade en bezie waar ze mee bezig zijn (kruimels voer, raat, plaats);
mijn voorker gaat uit naar de 1e mogelijkheid (wacht op beter weer en kijk effe).
groet, jacques
(nb verwijder in ieder geval de strepen op de kast met warm waterdoekje)

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten:112
Lid geworden op:ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds:1977
Aantal volken:19
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Witharen
Contacteer:

Re: wel 350 bijen dood voor de bak vorige week

Bericht door Imkerij Witharen » zo 24 mar 2013, 22:31

Nou, hier was dat laatst ook aan de hand. Voor alle kasten lagen veel verkleumde bijen die niet meer zélf konden vliegen en dus om zouden komen.
Ik zag er zelfs een aantal bij met stuifmeelklompjes aan de achterpootjes.
De hele handel in een bakje geveegt en in de zon gezet, uit de wind. Na een ruim uur was alles weer volledig opgewarmd en ook al weer weggevlogen.
Deze tijd is heel lastig voor onze bijen. Zeker als de temp. vlak voor de kasten redelijk is en verder in de streek veel wind is en het dus kouder is dan de bijen rekening mee hielden.
Het is dus zeker de moeite waard deze op een warme plaats weer bij te laten komen. Daarna vliegen ze weer naar hun eigen kast.



Jannes

Gijs1955
Berichten:5
Lid geworden op:ma 18 okt 2010, 11:09
Contacteer:

Re: wel 350 bijen dood voor de bak vorige week

Bericht door Gijs1955 » ma 25 mar 2013, 03:05

Kijk hier heb ik wat aan twee waarde volle tips
bedankt weer

m v Groet Gijs :)

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: wel 350 bijen dood voor de bak vorige week

Bericht door m.kolsters. » ma 25 mar 2013, 10:33

Niks mis pak een emmer met hand warm water een schuitje gloor en een handveger en afwassen.
Ik heb algeschreven dat de bijen dat doen snel buiten poepen en terug, de oude bijen ruimen de zaak op tot aan de dood .
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: wel 350 bijen dood voor de bak vorige week

Bericht door alfa vulgaris » ma 25 mar 2013, 10:37

Zal ik het maar zeggen.....

Dag 2 dat m'n bijen vlogen,ik denk 5 maart lagen er denk ik wel 4000 dooie bijen om de 3 kasten.
Er zitten nog heel veel levende bijen in de kasten en als het weer het toelaat halen ze flink.

Ik ruim eigenlijk iedere dag dooie bijen.
Toen ze op 6 maart weer flink vlogen lagen er misschien hooguit 100. Het zal de reinigingsvlucht zijn geweest :?:
Ik maak me niet druk.

Afgelopen jaar heb ik van een plastic golfplaat een soort landingsplateau gebouwd voor de kast.
Veel bijen zijn moe als ze met kou terugkomen en vallen dan wel neer voor de kast.
Als ze nu op de golfplaat landen i.p.v. de koude tegels verkleumen ze niet zo snel en dan had ik veel minder dooie bijen om de kasten als ze vlogen bij lage temperaturen.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: wel 350 bijen dood voor de bak vorige week

Bericht door m.kolsters. » ma 25 mar 2013, 11:52

Alfa waarom

Afgelopen jaar heb ik van een plastic golfplaat een soort landingsplateau gebouwd voor de kast.
Veel bijen zijn moe als ze met kou terugkomen en vallen dan wel neer voor de kast.
Als ze nu op de golfplaat landen i.p.v. de koude tegels verkleumen ze niet zo snel en dan had ik veel minder dooie bijen om de kasten als ze vlogen bij lage temperaturen.

Het zijn de oude bijen en het laatste wat ze doen is ruimen en halen tot de dood.
Je kan ze niet helpen, ook niet met een krukje of loopplank.
Tinus Kolsters

Gijs1955
Berichten:5
Lid geworden op:ma 18 okt 2010, 11:09
Contacteer:

Re: wel 350 bijen dood voor de bak vorige week

Bericht door Gijs1955 » ma 25 mar 2013, 17:53

m.kolsters. schreef:Niks mis pak een emmer met hand warm water een schuitje gloor en een handveger en afwassen.
Ik heb algeschreven dat de bijen dat doen snel buiten poepen en terug, de oude bijen ruimen de zaak op tot aan de dood .
Ik heb de kast schoon gemaakt zo als u het schreef

----------------------------------------------------------------

bedankt voor de hulp erg fijn .. :D

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: wel 350 bijen dood voor de bak vorige week

Bericht door alfa vulgaris » ma 25 mar 2013, 20:04

m.kolsters. schreef:Het zijn de oude bijen en het laatste wat ze doen is ruimen en halen tot de dood.
Je kan ze niet helpen, ook niet met een krukje of loopplank.
Ik vind dat dan zo sneu, dan hebben ze twee dikke klompen stuifmeel mee en dan halen ze het NET NIET.
Ik had het idee dat aardig wat bijen met de vloerverwarming aan het dan NET WEL haalden.
Alle beetjes helpen denk ik dan.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wel 350 bijen dood voor de bak vorige week

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 25 mar 2013, 22:53

Het is sneu.
Het eerste jaar nam ik de bijen ook in mijn handen, opwarmen, terug zetten op de vliegplank. Soms haalde ik het stuifmeel van de pootjes en at het op. Dan had het stuifmeel toch nog een functie.
Nu is mijn bijenhart een steen en maal ik niet om een bij meer of minder. Ik ga er ook niet eend heenm dan hoef ik ze ook niet zien lijden. Ik zie de volken alleen groeien.

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 gasten