Handjevol bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Handjevol bijen

Bericht door Albert Stoter »

In de Bijenhouden van maart 2013 stond een in het Nederlands vertaald artikel van Liebig "Meten is weten, 20 jaar lang studie aan de volkssterkte". Daarin schrijft hij: Zwakke volken onderscheiden zich van sterke door een efficiënter broedgedrag. Daarom komt het zelden voor dat het volk dat in maart het best is, ook de meeste honing verzamelt.

Ik vond met name die 2e zin verrassend.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Handjevol bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Albert,

dat er linken hiertussen zij, kan natuurlijk. Zo is er bijv. ook een link tussen eiwitrijk eten s-ochtend en minder eten savonds.
Maar toch vind ik dit geen logische. Efficient broedgedrag in maart zou honinghalen stimuleren in de zomer? Hoe werkt dat dan? Voor honinghalen is toch ook 'legers' nodig. In eerste instantie mist het volk de eerste honingslag in het voorjaar dus. Maar ik sta open voor goede argumenten!

gr.
JP
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Handjevol bijen

Bericht door jossmits »

Ik was vorige week in nederland en heb daar het blad bijenhouden kunnen inzien en ook het artikel van Liebig kunnen lezen. Ik heb in dat artikel wel meer opmerkelijke zaken gezien. Ik heb het boek dat Liebig in de loop van 2013 uitgeeft "wat imkers geloven en wat de bijen doen" boven aan mijn verlanglijstje gezet.

Jos
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Handjevol bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Gerard,

ik zal die Duitse pagina's doornemen.

Voor Maarten (onze raspositivo),
Soort verdwijn-ziekte.
Dat is verdwijnziekte :wink: . Een volk wat uitgroeit van 20-tal bijen dat kan niet! Dat moeten minstens 200 (of nog veel meer) zijn. In je beleving waren het mss 20 bijen. Een volk moet kunnen broeden aan twee kanten en eigenlijk ook bijen 'om het raam heen kunnen slaan'. Is dit niet het geval dan kunnen we de uitgroei beter bij Gorge aanmelden in Vaticaanstad als wonder.

gr.
JP
Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Handjevol bijen

Bericht door Egbert »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Albert,

dat er linken hiertussen zij, kan natuurlijk. Zo is er bijv. ook een link tussen eiwitrijk eten s-ochtend en minder eten savonds.
Maar toch vind ik dit geen logische. Efficient broedgedrag in maart zou honinghalen stimuleren in de zomer? Hoe werkt dat dan? Voor honinghalen is toch ook 'legers' nodig. In eerste instantie mist het volk de eerste honingslag in het voorjaar dus. Maar ik sta open voor goede argumenten!

gr.

Hier zit toch wel enige logica in, naar mijns inziens.

Wanneer er niet efficient omgegaan wordt met broed, lijkt het mij logisch dat deze trend zich doortrekt naar het halen van nectar en stuifmeel. Dit betekent dat grote legers bijen ook niet efficient omgaan met het verzamelen de genoemde stoffen.
Bij een kleiner volkje bestaat er de drang om groot te worden. Hierdoor moeten de bijen zeer efficient werken.

Naar mijns inziens hebben de bijen ook een aangeleerd gedrag. Dus als iedereen zich lui voordoet, wordt je zelf ook lui. Maar als iedereen zo efficient werkt, neem je snel deze eigenschap over.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Handjevol bijen

Bericht door Albert Stoter »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Efficient broedgedrag in maart zou honinghalen stimuleren in de zomer? Hoe werkt dat dan? Voor honinghalen is toch ook 'legers' nodig. In eerste instantie mist het volk de eerste honingslag in het voorjaar dus. Maar ik sta open voor goede argumenten!
Ik vind het ook prettig als ik dingen een beetje kan verklaren, maar Liebig heeft het gemeten. Persoonlijk vind ik dat belangrijker dan argumenten. Je bedoelt wellicht mogelijke verklaringen?

Overigens, Liebig schrijft niet dat de kleinste volken de meeste honing halen, maar dat het volk dat in maart het best is, zelden ook de meeste honing verzamelt.
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Handjevol bijen

Bericht door jossmits »

Albert,
Misschien speelt bij bijen wel wat economen "de wet van de toe en afnemende meeropbrengsten" noemen. Met andere woorden er is een optimale grootte voor een bijenvolk. Het volk kan dan op een gegeven moment zo groot worden dat extra bijen geen extra honingopbrengst meer oplevert. Bij bedrijven en andere organisaties speelt vaak zoiets dus waarom niet bij bijen.

Jos
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Handjevol bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Tja....dat is allemaal leuk en aardig natuurlijk die metingen van Liebig. Maar ik zoek naar achterliggende processen.
Ik zou het artikel eerst dan moeten lezen.
Maar soit, het kan natuurlijk zijn dat de grootste volk in maart ook nog de grotstet volken zijn in de zomer, en relatief gezien weinig honing hebben gehaad. Een soort Nederlandse overheid :D. Het volk heeft geen behoefte om in hun eigen vet te gaan zitten snijden.

Niettemin is het evident dat alleen grote volken in maart de voorjaarshoning binnen kunen slepen.

Gr.
JP
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Handjevol bijen

Bericht door m.kolsters. »

Jelte schrijft,
Tja....dat is allemaal leuk en aardig natuurlijk die metingen van Liebig. Maar ik zoek naar achterliggende processen.
Ik zou het artikel eerst dan moeten lezen.

Waarom doe je dat dan niet voor je reageert.
Tinus Kolsters
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Handjevol bijen

Bericht door petro »

:D
Petro
m.kolsters. schreef:Jelte schrijft,
Tja....dat is allemaal leuk en aardig natuurlijk die metingen van Liebig. Maar ik zoek naar achterliggende processen.
Ik zou het artikel eerst dan moeten lezen.

Waarom doe je dat dan niet voor je reageert.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 139 gasten