zwerm / zwermlokmiddel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:
Re: zwerm / zwermlokmiddel

Bericht door bee-tree » vr 26 apr 2013, 22:17

Jaap, voor de duidelijkheid: met gratis ophalen bedoel jij dat je geen voorrijkosten rekent en
alles op eigen risico doet. Dat doe ik ook zo , tenzij de zwerm op een plek zit dat er een hoogwerker aan te pas moet komen
of dat je een muur of dak moet slopen om bij de zwerm te komen. Je bedoelt niet met gratis dat je de zwerm gratis van de
melder in ontvangst mag nemen. Waar ik woon ,rekenen de mensen op een vergoeding. Ze denken nog Middel-Eeuws toen
een bijenvolk gezien vanuit de huidige tijd goud waard was; je weet wel waarom. Ik geef de melder fatsoenshalve een pot honing.
Ik vraag uiteraard niets voor de spectaculaire huiveringwekkende show waarmee ik het publiek minstens een half uur vermaak.
Meestal weet niemand van wie de zwerm afkomstig is. Ik noem het een zwerfbij (in Zuid-Limburg sprak een oom van me over
z'n Bie als hij het hele volk bedoelde). Die geschepte "zwerfbij" geef jij dus een tehuis zodat het geen hongerzwerm wordt.
Sommige verweesde zwermen, dus de zwermen van niet-oppassende bijenvaders en moeders, vinden op eigen vleugels bij jou een liefdevol "weeshuis"
in de vorm van een leegstaande "kast van een huis". Ik hoop dat veel collega's het zo gaan bekijken. Groeten Zjef

P.S. Ik reken jou tot de Imkersadel vanwege je genereuze houding. Noblesse oblige.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 112 gasten