oudste moer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:
Re: oudste moer

Bericht door belrgerbal » wo 08 mei 2013, 22:23

het lijkt erop dat ze nog rondloopt, geen gehuil, als ik een klap op de kast geef een korte normale zoem.. geen garanties natuurlijk,maar tekenen lijken goed.., heb hoop dat ze eieren voor haar geld heeft gekozen. morgen verder kijken. rond de zwermtijd in ieder geval bij de kast in de buurt blijven,

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: oudste moer

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 08 mei 2013, 23:36

Spannend. Wat een verhaal!
Mss kunnen we binnenkort een leuke foto van de oude Betsy zien? Ze zal vast nog weinig haren hebben.

Zelf ben ik meer van een visuele dan een auditieve inspectie :wink: . Als ze weer willen zwermen dan moet er toch een dop zijn..zou je zeggen.

gr.
JP

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: oudste moer

Bericht door belrgerbal » do 09 mei 2013, 12:08

IK HEB HAAR GEVONDEN! Ze liep door de plantenperken met een kluitje bijen eromheen, wel 30 meter van de kast, dus ze heeft een dag rond lopen zwerven in de tuin, in de regen nog wel, zeker een goede schuilplaats gevonden??. , heel toevallig dat mn oog erop viel. Ik heb een foto gemaakt, maar is helaas nogal wazig geworden met mn telefoon. Ik heb snel een klip gepakt en haar in de broedaflegger laten lopen die ik eergisteren van de kast had gemaakt, nu maar hopen dat het goed gaat!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: oudste moer

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 09 mei 2013, 12:26

Wat een verhaal!!!! Wat een apotheose!! Deze moer heeft 9 levens lijkt het wel.
Geen persoonlijke aanval, maar volgens mij is de grootste mortaliteitsfactor de imker :wink: .

gr.
JP

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: oudste moer

Bericht door belrgerbal » do 09 mei 2013, 22:21

tja, 1 fout gemaakt doordat ik in de drukte van de zwerm ineens hare majesteit op de grond zag lopen en ik niets klaar had staan. ik ging er vanuit dat ik die avond wel een veger kon maken, maar toen vond ik haar niet. nu hopen dat ze ondanks alle stress aan de leg gaat in de aflegger en dat de andere bijen in de opwinding haar niet doden.. .. ff afwachten maar weer ! zou mooi zijn als het lukt na alle doldwaze avonturen! :be5: :be5: :be5:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: oudste moer

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 09 mei 2013, 22:31

Het is je vergeven. Lezen we hier ook nog eens iets spannends.
Zeer benieuwd. Zo te zien is het een kranig beestje. Een soort Elisabeth II.
Zou leuk zijn als je haar nog een seizoen kunt inwinteren en kijken uiteindelijk wanneer ze op is... Misschien kan ze wel 8 seizoenen oud worden!
Eigenlijk weten we dat niet goed.

gr.
JP

Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten:62
Lid geworden op:ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ederveen
Contacteer:

Re: oudste moer

Bericht door jvanveldhuisen » vr 10 mei 2013, 09:04

belrgerbal schreef:tja, 1 fout gemaakt doordat ik in de drukte van de zwerm ineens hare majesteit op de grond zag lopen en ik niets klaar had staan. ik ging er vanuit dat ik die avond wel een veger kon maken, maar toen vond ik haar niet. nu hopen dat ze ondanks alle stress aan de leg gaat in de aflegger en dat de andere bijen in de opwinding haar niet doden.. .. ff afwachten maar weer ! zou mooi zijn als het lukt na alle doldwaze avonturen! :be5: :be5: :be5:
Mijn vraag: hoe lang had je die aflegger staan? De bijen hadden raampje broed en geen koningin. Beginnen dus doppen aan te maken en stellen zich in voor een jonge nieuw geboren moer. Als je dan de ouwe moer er bij stopt.... gaat dit dan wel goed?

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: oudste moer

Bericht door belrgerbal » vr 10 mei 2013, 09:17

om zeker te zijn had ik wellicht nog een veger moeten maken, maar had hier even geen mogelijkheden voor, ik ga ervanuit dat het nog moet kunnen, de aflegger stond er nog maar 1 dag. De tijd zal het leren, kan nu niks meer veranderen. ik laat binnenkort wel weten hoe het is afgelopen, laat de boel nu even met rust.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: oudste moer

Bericht door semar » vr 10 mei 2013, 09:30

belrgerbal schreef:Ik hoop dat ze is teruggelopen! Ik ben morgen gelukkig thuis, dus zal eens afwachten of er weer een zwerm af komt, blijft dit oneindig herhalen als de moer niet weg is? Ze vlogen na de mislukte zwermpoging nu wel normaal en halen ook stuifmeel zonder getreuzel op de vliegplank, in tegenstelling tot de kast ernaast die nu in zwermstemming lijkt. drukke boel dus! Eerst vanavond maar eens luisteren.

als ze de zwerm hierdoor steeeds moeten uitstellen zullen ze de oude moer op den duur dumpen
en met de eerste jonge maagd gaan zwermen.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: oudste moer

Bericht door Dirk Blanken » vr 10 mei 2013, 18:32

Semar heeft gelijk,

Als je het stokoude dametje nog een poosje wilt houden.
Betsy op zoeken in de eerste aflegger en in een kooitje doen met een paar bijen.
Dan weet je zeker dat ze er nog is en kijk gelijk of er doppen in de eerste aflegger zitten of nog eitjes van betsy.

Daarna een nieuwe aflegger( 6 ramer) maken van het hoofdvolk.
Twee ramen met voer en stuifmeel aan de buitenkant.
Twee ramen moet broed erin zetten en nog twee kunstraat.
De ramen met broed gedeeltelijk afslaan in de aflegger zodat je elk redcelletje goed kan zien en breken.
Daarna nog 4 ramen jonge bijen afslaan uit het hoofdvolk ev. van de HK of meer ramen als de HK slecht bezet is.

Daarna Betsy in laten lopen en afwachten of ze nog goed legt en nog weer een mooi broednestje kan aanleggen.
Toch denk ik dat je haar niet meer moet inwinteren en een dochtertje Betsy 2 de kans moet gunnen.
Hopelijk zijn er straks voldoende darren om de nieuwe koningin van je hoofdvolk en die van je eerste aflegger aan te kunnen paren.
De eerste darren zijn net uit de cellen gelopen en dan duurt het nog 16 dagen voordat ze kunnen aanparen!

Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 165 gasten