Bijen houden in Valle de Guadalupe, Mexico

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Daan S
Berichten:2
Lid geworden op:wo 08 mei 2013, 19:49
Contacteer:
Bijen houden in Valle de Guadalupe, Mexico

Bericht door Daan S » wo 08 mei 2013, 20:03

Beste bijenliefhebbers,

Ik loop op het moment stage bij een Mexicaans wijnhuis in Valle de Guadalupe (in de buurt van Ensenada, Mexico).

We produceren hier onze eigen wijn, olijfolie, jam, salsa, chocola en dergelijke, maar mijn bazin zou het ook leuk vinden om zelf honing te kunnen maken!

Ik heb gezegd dat ik dit voor haar zou uitzoeken en kan jullie hulp hier goed bij gebruiken. Want;

Zoals jullie misschien wel weten is sinds een tijd geleden hier de 'Africanized Bee' nogal actief. Met alle plussen en minnen overwogen, wil ze die liever niet gebruiken.

Maar welke bijen kan ze dan wel het best gebruiken? En wat zijn de voor- en nadelen hiervan? Is het mogelijk dat die Afrikaanse bij de boel over gaat nemen of?

Er is genoeg geld en ruimte om alles aan te schaffen (ook qua planten en bloemen).

Kunnen jullie ons op weg helpen?

Met vriendelijke groeten vanuit Mexico,

Daan

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Bijen houden in Valle de Guadalupe, Mexico

Bericht door apiario » wo 08 mei 2013, 21:21

Maar welke bijen kan ze dan wel het best gebruiken? En wat zijn de voor- en nadelen hiervan? Is het mogelijk dat die Afrikaanse bij de boel over gaat nemen of?

Ja... je zult met de gafrikaniseerde moeten doen. Er is geen andere keus.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Bijen houden in Valle de Guadalupe, Mexico

Bericht door apiario » do 09 mei 2013, 11:46

Beste Daan,

Het een en ander is wel wat kort door de bocht, wat ik schreef. Bijenhouden is al iets apart waar je een leermeester of een cursus voor nodig heb en zeker daar in de tropen,
waar alleen de geafrikaniseerde bij heer en meester is.
Je zou eerst eens honing van een plaatselijke imker kunnen kopen en daar mee aan de slag gaan om er iets van te maken
Wijnen ,honingwafels , en allerlei lekkere dingen worden daar in Zuid Amerika gemaakt .

Het imkeren is daar heel wat anders dan hier en bijna niet te vergelijken. Vandaar weinig reactie. Ik heb nu zo,n 7 jaar ervaring met de geafrikaniseerde
bij en weet wat het inhoud. In Uruqai en Argentinië waar het zelfde klimaat is als hier, daar zijn wel Carnicas en Buckvastbijen

veel succes daar,en geniet

en met vriendelijke groet

Bertus.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Bijen houden in Valle de Guadalupe, Mexico

Bericht door LWPisa » do 09 mei 2013, 18:46

Apicultura con abejas africanizadas es mas facil y tambien mas dificil...imkeren met geafrikaniseerde bijen is tegelijkertijd moeilijker en makkelijker.

In Valle de Guadalupe zitten ze zeker. Dat is toch niet het woestijngedeelte van Baja California?

Zonder bescherming romantisch imkeren zit er niet in. En bijenvolken dicht bij huizen ook niet. De bescherming moet goed zijn maar in Mexico hebben ze echt wel geschikte bijenpakken in de handel.

Als ze in de buurt zitten zitten ze er vaak goed. Je hoeft dan alleen lege kasten met een beetje raat of lokstof neer te zetten en dan heb je grote kans dat ze er in komen. Je hoeft er niet veel mee te doen, je kan ze splitsen en goed in het pak met rook honing winnen. Dat is bij dit extensief management meestal niet zo veel maar verder hoeft er met de volken ook niet veel, dus kan je een groter aantal hebben. Ze kunnen meer voor honing gemanaged worden maar dat is ook meer moeite (lees gesjouw bij 30 graden dik in het pak, kan je op zich wel een kick van krijgen). Voor management zijn wel handboeken oa van Raoul Ostos.

Lennard

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Bijen houden in Valle de Guadalupe, Mexico

Bericht door apiario » vr 10 mei 2013, 16:41

Een tijdje geleden heb ik een etiket gemaakt voor likeur van honing van de geafrikaniseerde bij
Dus er zijn mogelijkheden zat.

Bertus

(goede uitleg van Lennard)

Afbeelding
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Daan S
Berichten:2
Lid geworden op:wo 08 mei 2013, 19:49
Contacteer:

Re: Bijen houden in Valle de Guadalupe, Mexico

Bericht door Daan S » za 11 mei 2013, 19:36

@apario en de rest;

Bedankt voor je bericht en je tijd. Misschien nog een aantal vragen waar je me mee kunt helpen!

Op zich hebben we hier niet direct beschikking over iemand met een 'opleiding' omtrent het houden van bijen. Jij denkt dus dat het wel noodzakelijk is?

Ik las inderdaad dat de Afrikaanse bij hier veel te vinden is. Maar betekent dit ook dat, mocht je een 'mildere' bij willen houden, dat de kans groot is dat de Afrikaanse bij het over neemt (en je hierna dus aan vast zit?)?

Er is hier veel ruimte voor het houden van bijen. Maar in het geval van de Afrikaanse bij; ik las dat zij een veel groter protectiegebied handhaven, en daarin ook agressiever zijn. Er komen (vooral bij beter weer) nogal wat mensen in de wijngaard. Is dit dus af te raden zonder bescherming?

Hoop te horen van jullie!

Groet,

Daan

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Bijen houden in Valle de Guadalupe, Mexico

Bericht door apiario » zo 12 mei 2013, 09:02

Goede morgen,

1 Zins 1960 heeft men geprobeerd een andere rassen te introduceren maar het is nooit gelukt. Dus er is geen andere bij.

2 Het zou makkelijk zijn dat je wat kennis zou kunnen vergaren van andere imker in de buurt

3 Nee ze houden niet van veel drukte en mensen in de buurt. Ik heb het mee gemaakt dat een boer met een trekken op een stuk land bezig was. Maar het geluid en de aanwezigheid van de boer werd niet op prijs gesteld Vooral als het weer niet al te best is. Dus de bijen kunnen niet te dicht bij de wijngaard staan.
daarvoor zijn ze te agressief of zo als men daar zegt ze verdedigen hun bezittingen.

Soms zeg ik wel eens gescherend, als je hier tegen een kast schop komen er 20 uit de kast en zitten je dwars. Als je dat daar doet blijven er 20 in de kast.

Vraag maar wat je wild

Groet
Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Bijen houden in Valle de Guadalupe, Mexico

Bericht door apiario » zo 12 mei 2013, 14:14

Hoi Daan

Ik hoor net dat de geafrikaniseerdebij bij gebrek aan dracht niet te beroerd is om de druiven lek te prikken en de zoetigheid heerlijk op te smullen
Wijnboeren is de staat Esparito Santo hebbben daar veel last van.

Een gewaarschuwd man geld voor twee


Groet
Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten