moerrooster voor vlieggat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:
moerrooster voor vlieggat

Bericht door hermani » di 21 mei 2013, 18:17

Beste imkervrienden,
Ik kan morgen onmogelijk mijn bijen in het oog houden en zou niet graag de voorzwerm kwijt spelen zoals vorig jaar..
Kan een moerrooster voor het vlieggat een oplossing van een dag bieden ?..heeft iemand daar ervaring mee ?
Het is denkelijk geen goed idee maar nood dwingt wet..

m.v.g.
Herman(i)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: moerrooster voor vlieggat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 21 mei 2013, 18:20

Ja dat kan prima. Moerroosterje ervoor. Maar een dag als vandaag hoef je echt geen zwerm te verwachten. Non-stop regen.

gr
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: moerrooster voor vlieggat

Bericht door alfa vulgaris » di 21 mei 2013, 19:05

Ik heb in mijn korte imker caiëre nu 2 keer een zwerm van een kast zien afkomen.
één van die twee keren wist ik dat er een kwartier tevoren iets mis ging maar wat?

Ik had een thermokoppel in één van de destijds 2 middelste ramen en een kwartier voor de zwerm afkwam liep de temperatuur in de kast nogal op. Ik dacht natuurlijk eerst dat er iets mis was met m'n meterij.

Toen het achter in het midden onderin de kast boven de 40 gr/C was kwam er ineens een soort zwarte waterval uit de kast die veranderde in een bijentornado. In 15 seconden 20.000 bijen naar buiten?

Ik zie dan soms wel hoe die bijen met moeite door zo'n moerrooster klauteren.
Nee....ik zou alleen een moerroster voor de ingang zetten als het volk moerloos is.

Mijn bijen hebben op dit moment zo weinig voer dat ik eigenlijk niet geloof dat ze zo stom zijn om er vandoor te gaan.
Daar zij waarschijnlijk weten dat er voorlopig weinig meer te halen valt. Ik hoop dat ik het niet mis heb.

Alfa.

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

Re: moerrooster voor vlieggat

Bericht door hermani » di 21 mei 2013, 19:14

Alfa ik zie het oorzakelijk verband niet tussen weinig voer en zwermneiging...een hongerzwerm kan ook af komen hé..
Het is voor mij het zekere voor het onzekere nemen en het is toch maar voor 1 dag.
m.v.g.
Herman(i)

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: moerrooster voor vlieggat

Bericht door Astrid Schoots » di 21 mei 2013, 19:18

Ik heb uit angst voor ooit wat kritische buren ook een keer een moerroostertje voor een kast met een tuteraar geplaatst,
om een paar uur te rekken tot ik om een uur of zes doppen kon breken.
Dat doe ik nooit meer:
1. zelfs zonder dat de zwerm afkwam was het akelig om te zien hoe de bijen verstopt raakten in de kleine gaatjes en vooral de darren zichzelf bijna onthoofdden om aan hun uitvliegdrift gehoor te geven.. brr.
2. ook ben ik inmiddels wat wijzer geworden: laat een moer gerust een dag tuteren, het volk zwermt vaak pas na twee dagen.
3. inderdaad, bij dit weer komt hoogstens een nazwerm af

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: moerrooster voor vlieggat

Bericht door alfa vulgaris » di 21 mei 2013, 19:38

hermani schreef:Alfa ik zie het oorzakelijk verband niet tussen weinig voer en zwermneiging...
Andersom is er wel degelijk een verband volgens mijn observaties en wat anderen mij wijsmaken.

marianvoor
Berichten:63
Lid geworden op:za 13 jul 2002, 12:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: moerrooster voor vlieggat

Bericht door marianvoor » di 21 mei 2013, 20:56

Astrid Schoots schreef:Ik heb uit angst voor ooit wat kritische buren ook een keer een moerroostertje voor een kast met een tuteraar geplaatst,
om een paar uur te rekken tot ik om een uur of zes doppen kon breken.
Dat doe ik nooit meer:
1. zelfs zonder dat de zwerm afkwam was het akelig om te zien hoe de bijen verstopt raakten in de kleine gaatjes en vooral de darren zichzelf bijna onthoofdden om aan hun uitvliegdrift gehoor te geven.. brr.
Van Wim van Grasstek heb ik geleerd dat de moer tegen het rooster plat gedrukt kan worden. Je moet er niet aan denken!
marian voorneman

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: moerrooster voor vlieggat

Bericht door beethere » di 21 mei 2013, 21:05

Ik heb ooit ook weleens een moertje tussen de spijlen van een draadrooster tegengekomen. stomme actie van mij om dat rooster voor het vlieggat te plaatsen. :(

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

Re: moerrooster voor vlieggat

Bericht door hermani » di 21 mei 2013, 21:07

Het rooster is over de ganse breedte van de kast en ik zie dat de bijen er probleemloos door gaan..

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: moerrooster voor vlieggat

Bericht door Alex Mönch » di 21 mei 2013, 21:26

Voorzwermen wachten vaak op mooi weer en verlaten als het slecht weer is pas op het allerlaatste moment vlak voor het uitlopen van de eerste jonge koningin de kast.
Nu de temperatuur zo laag is en het steeds regend zal een oude moer liever nog ff wachten,in de hoop op beter weer.Woensdag meer kans op zon en dus meer kans op voorzwermen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten