Is de varroamijt uitgestorven?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Arend Smilde
Berichten:11
Lid geworden op:ma 07 jan 2013, 09:58
Contacteer:
Is de varroamijt uitgestorven?

Bericht door Arend Smilde » ma 03 jun 2013, 17:28

Ligt het aan mij of zijn er imkers die het me kunnen nazeggen? Dit hele seizoen heb ik NOG NIET ÉÉN VARROAMIJT gezien! En ik kijk veel en nauwkeurig.
(Situatie: ik ging als beginnend imker met twee volken de winter in die het allebei goed overleefden en nu heb ik er bijna drie.)

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Is de varroamijt uitgestorven?

Bericht door Nicolas Jacob » ma 03 jun 2013, 17:32

haha onmogelijk ! :lol:

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Is de varroamijt uitgestorven?

Bericht door FerryB » ma 03 jun 2013, 17:41

Is inderdaad heel raar, maar ik heb ze dit jaar ook nog helemaal niet gezien bij mijn vier productie volken ook niet na een behandeling met Hiveclean. 1 x per week en dar drie weken. Darrenraat methode toegepast en echt niet 1 mijt in de darrenraat.
Toch ga ik er niet van uit dat ze helemaal weg zijn dat kan bijna niet :be5:
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Embraced
Berichten:102
Lid geworden op:zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Helmond
Contacteer:

Re: Is de varroamijt uitgestorven?

Bericht door Embraced » ma 03 jun 2013, 17:43

Misschien heb je geluk en zijn jouw volken vrij van varrao..
Als je geen gevallen mijten op je valbord hebt dan kan je eventueel een bekertje huisbijen pakken en een poedersuiker behandeling geven. (Worden ze niet echt vrolijk van..) Eventuele mijten die op hen zitten vallen er zo af doordat de poedersuiker hun pootjes bedekt waardoor ze zich niet meer vast kunnen houden.
Heb je dan echt geen mijten dan heb je dus of echt geen mijten in je volk of zo erg weinig dat je je er even niet druk om hoeft te maken.

Maar de Varroa is er nog steeds hoor.. die sterft niet zomaar uit, helaas.

mvg
Embraced
:music-rockout:
Embraced

Egbert
Berichten:140
Lid geworden op:do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds:2010
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Rijssen
Contacteer:

Re: Is de varroamijt uitgestorven?

Bericht door Egbert » ma 03 jun 2013, 17:48

Ik kan ook bijna geen varroa vinden, maar laatst had ik bij een volk darrenbroed gesneden en was toen nieuwsgierig. Voor mijn gevoel heb ik het hele stuk doorgespit en kon er slechts her en der een mijt vinden. Ik was tevreden en ik probeer het zo te houden :D :D :D

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Is de varroamijt uitgestorven?

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 04 jun 2013, 08:24

Ik kon laatst op mijn varroalade niets vinden, maar dat kan omdat de mieren ze weg hebben gehaald. In de darrenraat heb ik echter ook geen enkele mijt gezien. Kunnen varroa's niet tegen het slechte voorjaar?

Josr
Berichten:24
Lid geworden op:zo 18 dec 2011, 21:35
Imker sinds:2005
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Esbeek
Contacteer:

Re: Is de varroamijt uitgestorven?

Bericht door Josr » di 04 jun 2013, 08:35

Santtu Pikkarainen schreef:Ik kon laatst op mijn varroalade niets vinden, maar dat kan omdat de mieren ze weg hebben gehaald. In de darrenraat heb ik echter ook geen enkele mijt gezien. Kunnen varroa's niet tegen het slechte voorjaar?
Ligt het niet eerder aan de omvang van de broedontwikkeling in de afgelopen drie koude en natte maanden?

Groet
Jos

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Is de varroamijt uitgestorven?

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 04 jun 2013, 08:37

Josr schreef:
Santtu Pikkarainen schreef:Ik kon laatst op mijn varroalade niets vinden, maar dat kan omdat de mieren ze weg hebben gehaald. In de darrenraat heb ik echter ook geen enkele mijt gezien. Kunnen varroa's niet tegen het slechte voorjaar?
Ligt het niet eerder aan de omvang van de broedontwikkeling in de afgelopen drie koude en natte maanden?

Groet
Jos
Het een is het gevolg van het ander natuurlijk :-) De broedontwikkeling is ook niet zoals ik het zou verwachten.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Is de varroamijt uitgestorven?

Bericht door Hans van der Post. » di 04 jun 2013, 09:19

Arend Smilde schreef:Ligt het aan mij of zijn er imkers die het me kunnen nazeggen? Dit hele seizoen heb ik NOG NIET ÉÉN VARROAMIJT gezien! En ik kijk veel en nauwkeurig.
(Situatie: ik ging als beginnend imker met twee volken de winter in die het allebei goed overleefden en nu heb ik er bijna drie.)
Arend als je een beetje geïsoleerd imkert en je heb in het afgelopen jaar je nauwkeurig aan varroa bestrijding gedaan kan het zijn dat je "even zonder" varroa zit.
Maar darren vliegen en mogen overal binnen komen om bij te tanken. Soms hebben ze een pasagegier bij zich.

mmm............. geef je adres maar stuur ik een paar plaagbeesten op. :be2:
!Hans.

Arend Smilde
Berichten:11
Lid geworden op:ma 07 jan 2013, 09:58
Contacteer:

Re: Is de varroamijt uitgestorven?

Bericht door Arend Smilde » do 11 jul 2013, 00:41

Nou, volgens Imkernieuws van de NBV (zojuist ontvangen) is de "varroapopulatie in grootte nu op zijn hoogtepunt." Leuk om te horen, want ik heb nog altijd NUL varroamijten gevonden op de lades onder al mijn volken (nu drie volken, en vooral de jongste twee groeien als kool). Ik controleer de zaak een paar keer per week, en veeg telkens de lade schoon. Darren gaan natuurlijk in en uit, maar die hebben blijkbaar ook geen mijten bij zich. Binnen een straal van 3 kilometer weet ik zes andere bijenstallen te staan en er moeten er nog meer zijn. Vreemd, maar wel verheugend.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 157 gasten