[Gezocht]honing in kast bewaren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

imkerfrank
Berichten:2
Lid geworden op:vr 14 jun 2013, 11:52
Contacteer:
[Gezocht]honing in kast bewaren

Bericht door imkerfrank » vr 14 jun 2013, 12:02

Ik zal bij afloop van de lindedracht niet direct kunnen slingeren omdat ik van 10 juli tot half augustus niet in Nederland ben. nu hebben alle volken voldoende ruimte (groot: 2 broedbakken + honingkamer, kleiner: 1 broedbak+ honingkamer). Er zijn vanaf volgende week in elk volk jonge koninginnen aanwezig 2013. Maar wat zal er gebeuren als er veel zomerdracht zal zijn? Kan er dan ruimtegebrek optreden en is er dan alsnog zwermgevaar? Kan de honing zonder bezwaar tot half augustus in de volken blijven of wordt het dan weer door de volken gebruikt ? Wie kan mij meer vertellen over het "lang met rust laten"van de volken in de zomer ?

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: [Gezocht]honing in kast bewaren

Bericht door belrgerbal » vr 14 jun 2013, 12:29

je kunt net voor je op vakantie gaat het volk toch voldoende ruimte geven? Wissel wat ramen in de kast om voor kunstraat en haal wat honing weg mochten er verzegelde honingramen zijn. dat zou ik doen. paar weken is makkelijk te overbruggen als je genoeg ruimte geeft lijkt me.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: [Gezocht]honing in kast bewaren

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 14 jun 2013, 13:06

Beste Frank,

om meteen maar te beginnen: het is niet ideaal hoor om in die tijd weg te gaan. Maar een en ander hangt ook af van hoeveel volken je hebt (twee of drie zijn te overzien).
Ik had min of meer hetzelfde in 2011. Ik had het toen zeer druk met mijn werk en moest bijna 6 weken in het buitenland aan het werk. Er is toen veel misgegaan.
Ik had aantal (oude) moeren tussen roosters gezet (en in het voorjaar steeds broed hieruit gehaald tegen zwermstemming) maar die kwamen toch weer in zwermstemming toen ik weg was. Er was te weinig dracht om het op honinghalen te zetten. Ik ben hierdoor een aantal oude moeren verloren. De roosters zaten vol met darren en de jonge moeren waren onbevrucht. Wonder boven wonder zijn ze nog wel allemaal aan de leg gekomen.
Ik heb toen nog wel flink kunnen slingeren en begin september met mierenzuur bestreden. Al met al had ik een bedroevend slechte uitwintering.

Nu is dit wel heel dramatisch, maar ik zou zeggen bereid het goed voor. Geef extra ruimte (ook met name in het broednest). Haal net van te voren er broedramen uit (maak extra afleggers) en steek kunstraat erin ofnog beter: ook enkele uitgebouwde ramen, mocht het toch misgaan met bouwen. Het is de vraag of je de moer tussen roosters wilt opsluiten; heb je veel darrenbroed in de volken dan zullen de darren de roosters verstoppen.
Mss moet je een zwermgrage moer er van te voren afhalen en het volk doppen laten trekken (en dan maar hopen dat alle doppen worden afgebeten of een rooster plaatsen zodat er eentje overblijft. Die kan je dan vrijlaten direct na je terugkomst. Dit zijn natuurlijk noodgrepen.

Je kunt ook nog extra honingkamers op de volken plaatsen met krant of een andere scheiding ertussen. Mocht het echt heel goed worden dan kunnen ze die mss toch in gebruik nemen. Of eventueel een kamer met uitgebwoude ramen onder het broednest. Mocht de dracht heel goed worden dan kan het broednest uitzakken. Ik denk dat de linde wel eens heel goed kan worden. Staat er nl. heel goed voor.

Gr.

Gr.
JP

imkerfrank
Berichten:2
Lid geworden op:vr 14 jun 2013, 11:52
Contacteer:

Re: [Gezocht]honing in kast bewaren

Bericht door imkerfrank » zo 16 jun 2013, 12:45

dankjulliewel voor reactie. Ruimte geven is de grote gemene deler in het advies, dus daar ga ik me op richten. Verzegelde honingramen (Bk en HK) toch weghalen en waar mogelijk kunstraat teruggeven. Prima idee om ruimte flexibel aan te bieden door een krant te leggen, die truc kende ik alleen voor het verenigen van twee volken..... Dan hoef ik dus ook niet bezorgd te zijn dat een enkele broedbak voor de kleinere volken te krap wordt.

maar blijft mijn vraag: wat zal er gebeuren met verzegelde honing die in de kast wordt bewaard, dus slingeren lang(er) uitstellen. Blijft die gewoon onaangetast (alvast als begin van een wintervoorraad) of wordt die weer opgegeten en zal die verdere haaldrift alleen maar afremmen ?

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: [Gezocht]honing in kast bewaren

Bericht door semar » zo 16 jun 2013, 12:51

volle bakken afnemen,
en binnen opslaan (bijenproof).
probleem opgelost.

Vriwendelijke groet
Semar(Dominique)

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: [Gezocht]honing in kast bewaren

Bericht door beethere » zo 16 jun 2013, 13:18

imkerfrank schreef:
maar blijft mijn vraag: wat zal er gebeuren met verzegelde honing die in de kast wordt bewaard, dus slingeren lang(er) uitstellen. Blijft die gewoon onaangetast (alvast als begin van een wintervoorraad) of wordt die weer opgegeten en zal die verdere haaldrift alleen maar afremmen ?
Afremmen van de haaldrift zal wel mee vallen. je loopt al1 het risico dat als het heel slecht weer zal worden zoals 2 jaar geleden vanaf 1 juli, de bijen een gedeelte weer zullen opeten. Maar dat is altijd nog beter dan wanneer je ze bij terugkomst van je vakantie aantreft in een staat van (bijna) verhongering. Dan kun je jezelf wel voor je hoofd slaan dat je ze hun voorraad hebt afgenomen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten