Bijen in bad...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Sheila
Berichten:33
Lid geworden op:di 29 mei 2012, 20:32
Locatie:Amersfoort
Contacteer:
Bijen in bad...

Bericht door Sheila » di 04 jun 2013, 19:17

De bijen die bij kennissen in de tuin staan hebben de jacuzzi ontdekt. Er ligt een afdekzeil op, maar dat houdt ze niet tegen. De jacuzzi ligt op een meter of 30 van de kasten. Een meter of 10 verderop ligt een groot zwembad dat niet is afgedekt, maar die laten ze links liggen. Misschien dat de temperatuur van het jacuzziwater (40 graden) er mee te maken heeft?
Hoe dan ook, ik zou graag weten hoe ik de bijen daar weg kan houden. Ik heb al een teil met strootjes en water uit de jacuzzi vlakbij de kast gezet, maar daar maken ze geen gebruik van. Op welke afstand moet die teil staan? Alle tips zijn welkom!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen in bad...

Bericht door Hans van der Post. » di 04 jun 2013, 21:00

Kleur van het dekzijl? blauw en geel heeft een aantrekking op bijen.
!Hans.

Sheila
Berichten:33
Lid geworden op:di 29 mei 2012, 20:32
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Bijen in bad...

Bericht door Sheila » do 27 jun 2013, 11:36

Ik had gehoopt dat het iets tijdelijks zou zijn, maar helaas... Het bad zit weer vol bijen.
Het afdekzeil is wit. Het is een heel dik gevuld kussen dat de warmte binnenhoudt als er geen gebruik van wordt gemaakt. Er zitten toch wat kiertjes in waardoor de bijen naar binnen kunnen. Daar duiken ze het water in en verdrinken ze.

Kan ik, behalve het water uit de hottub, nog iets in het water van hun waterbak doen waardoor dit aantrekkelijker wordt?

Sheila

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijen in bad...

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 27 jun 2013, 11:54

Mss is het bad extra gechloord...en dat schijnen bijen lekker te vinden of badzouten.

gr.
JP

Embraced
Berichten:102
Lid geworden op:zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Helmond
Contacteer:

Re: Bijen in bad...

Bericht door Embraced » do 27 jun 2013, 12:29

Is wellicht wat ver gezocht, maar ... water van een jacuzzi is vaker in beweging waardoor het zuurstof gehalte gewoon hoger ligt. Water uit een stromend beekje is lekkerder dan water uit een plas. (Als klein kind veel water buiten gedronken.. :oops: :oops: )
En wat Jelte ook zegt, bijen houden van geurtjes.

Misschien kan je in plaats van een waterbak een waterstroompje geven. Kijk of je ergens zo een huiskamer fonteintje kan vinden. Daar verzuipen ze dan in elk geval niet zo snel in. Je zou daaraan wat essentiële olie aan toe kunnen voegen die ook geschikt is voor consumptie. Of leg er bloempjes van kruiden in.. Iets om het wat geuriger te maken. Je hoeft het zelf niet te kunnen ruiken, de dames merken wel wanneer er een geurtje aan zit.

Succes in elk geval.
:music-rockout:
Embraced

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijen in bad...

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 27 jun 2013, 12:37

Begin eens te voeren met een muntolie ofzo door het voer. Dan vervolgens de voerbak buiten ver weg van de stand zetten met hetzelfde recept (= muntolie). Je hebt dan kans dat de bijen daar op gaan focussen en het bad links laten liggen.

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten