Wat te doen met enorm volk in deze periode?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
roosje2012
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Wat te doen met enorm volk in deze periode?

Bericht door roosje2012 »

Ik kom hier mijn licht nog eens opsteken, vooraleer ik weer eens wat verkeerd doe.
Ik heb een simplex die vorige vrijdag heeft gezwermd.
Deze kast heb ik opengedaan omdat de bijen nog altijd buiten hangen.
Het is een enorm volk, zelfs nog na het zwermen.
Wat doe ik nu het best in deze periode van het jaar? Splitsen? Separator? Derde broedbak erop?
Met dank voor uw snel antwoord, ik hoop dat ze van plan zijn om nog eens snel op reis te gaan; :be8:
Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Wat te doen met enorm volk in deze periode?

Bericht door Nicolas Jacob »

Jammer dat je de zwerm niet hebt kunnen vangen.

Als dit toch zo'n gigantisch volk is, dan zou ik daar zeker een schudzwerm van maken. sla minstens 2kg bijen af (als het kan 2,5-3 kg).
En voer daar een koningin in. ALs je geen koningin bij de hand hebt, dan hang je daar 1 brias raam in en laat ze maar doppen trekken.

en belangrijk zeker behandelen tegen varroa, dan heb je volgend jaar een schitterend honingvolk!
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat te doen met enorm volk in deze periode?

Bericht door Hans van der Post. »

Wacht even Nicolas: roosje schrijft: Ik heb een simplex die vorige vrijdag heeft gezwermd.

Neem aan dat dit de voorzwerm was - dus met een leggende moer.
Roosje zwerm gevangen? opnieuw gehuisvest?
Het oude volk (afgezwermde volk) heeft doppen. Donderdagavond zal de eerste kwaker te horen zijn.
Dat wordt dan aanstaande vrijdag doppen breken! Een week na het afkomen van de voorzwerm is er een tuter en kwakers.
Je kunt pas dan een "schudzwerm" maken. Zet deze elders ander vliegen veel bijen naar de oude kast terug.
!Hans.
Rene
Berichten: 34
Lid geworden op: do 27 jun 2013, 20:29
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wat te doen met enorm volk in deze periode?

Bericht door Rene »

Hoi roosje,
zoals altijd is de beste oplossing afhankelijk van allerlei factoren.
Als je 2 of 3 zesramers overhebt die leeg staan te staan, zou ik woensdagavond de zesramers vullen met : 1 raam met daarop moerdoppen, maakt niet uit of het er 1 of meer zijn
1 raam met stuifmeel en nectar en 1 raam met uitlopend broed. De rest met kunstraat of vulblokken. Dan 3 km verder neerzetten. Als dat niet kan, in ieder geval zorgen dat ze water hebben (want vliegbijen vliegen terug naar oude kast). Dit kan door er een doorweekt natuursponsje in te doen. Dan 3 weken wachten en kijken of alle nieuwe koninginnetjes netjes aan de leg zijn. De volkjes kun je dan weer samenvoegen of weggeven.

Als je veel honing wilt in de oude kast, dan moet je de doppen breken. Heb ik laatst ook gedaan de avond dat ik de eerste tuter hoorde. De bijen waren echter niet blij omdat ze al in zwermstemming waren en achteraf zou ik een paar dagen voor de eerste tuter al veel doppen breken, en bijvoorbeeld 3 laten zitten op 1 raam en dat markeren. Dan is het op de avond van de tuter niet mee zo'n gedoe.
Als je er drie laat zitten dan weet je haast zeker dat er wel 1 goede moer uitloopt.
Je moet echter nooit het raam met de doppen omdraaien omdat de moer dan beschadigd raakt (geen doppen op de kop houden, totdat de moer al kwaakt)

Succes,
Rene
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten