Nieuwe koningin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pixar
Berichten:10
Lid geworden op:wo 17 jul 2013, 19:27
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:
Nieuwe koningin

Bericht door pixar » wo 17 jul 2013, 19:30

Ik heb 5 dagen geleden een nieuwe koningin ingevoerd in een volk ( oude koningin was verdwenen ).
Dit met behulp van een invoerbakje met suikerdeeg.
Hoe lang duurt het voor ik best deze kast weer controleer ?

Bedankt !

Gebruikersavatar
zanna
Berichten:193
Lid geworden op:di 22 sep 2009, 20:22
Locatie:Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: Nieuwe koningin

Bericht door zanna » wo 17 jul 2013, 19:35

Ik wacht meestal 10 dagen en dan ga ik een kijkje nemen.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe koningin

Bericht door Dirk Blanken » wo 17 jul 2013, 22:06

Ja een koningin invoeren??

Een nog niet aangepaarde koningin of een koningin die al een poosje legt, of een leggende koningin die verstuurd is en dus even van de leg af is geweest bij allemaal is een andere aanpak nodig.

En dan hebben we het nog niet over het ontvangende volk.
Als het volk bijna werksters heeft die gaan leggen dan wordt het erg moeilijk en mislukt het vaak.
Als het volk lang geen koningin heeft gehad kan je het volk beter op het kleine volkje van een goedleggende koningin laten aanvliegen dus op afstand afslaan en dan ook nog een geprikt krantje ertussen dan gebeurd alles langzamer.
Dus een lege bak met ramen daarbovenop een uitlaatbord zonder uitlaat maar een geprikt stukje krant en daar bovenop een Mini-Plus, als je dit op de plaats van het volk zet en het dan op afstand afslaat komt het bijna altijd goed.

Over koninginnen invoeren kan je een boek schrijven maar een hoofdprincipe is gebruik de jonge bijen uit de honingkamers voor de eerste acceptatie.

Dirk
dertiende

pixar
Berichten:10
Lid geworden op:wo 17 jul 2013, 19:27
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Nieuwe koningin

Bericht door pixar » do 18 jul 2013, 13:40

Bedankt voor de reacties.

Ik heb het als volgt gedaan:

Voor zover ik weet zit het volk een 4-tal weken zonder koningin.
De kast met het volk heb ik een tweetal meter verplaatst, en op de plaats waar de kast stond, een nieuwe kast gezet.
Zo hoop ik dat alle vliegbijen ( oudste bijen ) in de nieuwe kast getrokken zijn nadat ze uitvlogen.
(Ik heb de ramen niet afgeklopt. Had dit beter gedaan, en de bijen in de honingkamer bij de koningin gelaten.)
De koningin is een jonge al leggende koningin, in één dag tijd uit een volk gehaald en bij mijn volk ingevoerd.
Het aanwezige risico is idd als er nu in de kast met de koningin al werksters aan de leg zouden zijn, of nog veel oude bijen. Ik hoop van niet.
Er was in elk geval geen open broed te vinden.
Straks eens controleren, fingers crossed ...

Bedankt voor de tips, als beginnend imker is dit zeer interessant !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 60 gasten