nieuwe moer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door dineke »

Hallo Henk,

Ik las zojuist jouw oplossing (link hierboven) voor het snel laten uitgroeien van een klein volkje in augustus: precies wat ik zocht :be9: , ik heb een klein volkje, nu nog te klein om in te winteren. Dus ik ga jouw methode proberen, een half kunstraat-raam midden in het broednest en dan voeren met suikeroplossing 1:1.

Wat ik nog graag wil weten: hoeveel en hoe vaak moet je dan voeren? Elke dag b.v. een kwart kilo suiker, of liever in een keer een grotere hoeveelheid?
Mijn bijen staan in de achtertuin, dus dagelijks voeren is voor mij geen probleem.

Ik weet niet of je dit binnenkort leest, dus ik stuur je ook nog een PB.

Groetjes, Dineke.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo,

Algemeen gezien bouwen bijen pas uit als er noodzaak is.
Het heeft met de grote van het volk te maken en wat er aan voedsel binnen komt en met de vruchtbaarheid van de koningin.
Er wordt pas gebouwd voor het leggen van eitjes als de moer heel veel eitjes legt en niet genoeg heeft aan het tegenwoordige broednest.
Als er een goede dracht is die langdurig duurt willen ze het broeden wel eens uitstellen en eerst gaan halen.

Elk volk heeft z'n eigen karakter dus een algemeen advies is niet mogelijk je hebt koninginnen die hebben aan 1 bak genoeg en andere kunnen in totaal samen met voer en stuifmeel drie bakken aan vaak halen de kleinere volken dan meer honing zeker bij kleinere drachten maar de andere kunnen op een grote dracht in korte tijd drie of vier bakken binnenhalen omdat de overmaat aan haalbijen dan veel groter kan zijn of dit soort volken geschikt zijn voor onze drachtomstandigheden is een andere discussie.

Nu met deze goede drachttemperatuur kan je wel een kunstraat in het midden van het broednest zetten maar bij mij wordt het nu bijna altijd gevuld met honing en niet met broed of de moer moet heel veel eitjes willen leggen maar vaak bepaald de dracht wat er gebeurd soms zet ik wel eens uitgebouwde ramen ter weerszijde van het broednest als ik zie dat de koningin in ramen met honing ook hier en daar eitjes legt.
De honing met eitjes zet ik dan naar beneden waar meestal veel minder broed zit of ik zet een vier broed naar beneden.
Het broednest verhogen is vaak in het voorjaar een goede maatregel vooral een dikke maand voor een goede dracht maar meestal laat ik ze gewoon hun gang gaan

De heide imkers maken vaak de fout om het broedgedeelte zo klein mogelijk te houden meestal één bak en zo naar de heide te gaan of in jullie geval er al te staan.
Als de heide dan echt honigt blijft er maar heel weinig ruimte over voor het broednest en dus geen wintervolk, beter is een lage honingkamer op 2 broedkamers te zetten en als de heide echt honingt er een tweede derde bij te zetten dan kan je zo'n volk normaal inwinteren ook als er heidehoning in de broedkamer zit geef je ze gewoon 10 kg of meer voor de winter dan maken ze in de lente als ze kunnen vliegen de heidehoning op en overwinteren zo niet op heidehoning.

Dirk
dertiende
Rene
Berichten: 34
Lid geworden op: do 27 jun 2013, 20:29
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door Rene »

Hoi Dineke,
Je kunt beter een kwart kilo voeren, een beker suiker per dag, in een 1 op 1 oplossing. Altijd 's avond na zonsondergang, zodat de suikeroplossing al die nacht wordt opgenomen en de geur ervan geen rovers aantrekt.

Nooit teveel in 1 keer, want de bijen in een klein volk kunnen het dan niet in 1 keer opnemen, ik heb ervaren dat het dan gaat gisten na een paar dagen.
Ook kunnen de bijen ervoor kiezen om net gelegde eitjes uit de cellen te halen om ruimte te hebben om het suikerwater in te stoppen. Dat noemen ze het broednest verzuipen.

Het idee is te zorgen voor een continue dracht, (simuleren hiervan), zodat de moer meer eitjes gaat leggen en je volk dus sneller groeit.
Je kunt ook een leeg raam tussen het raam met broed en het raam met voornamelijk stuifmeel en honing hangen, dit wordt dan het volgende raam waar eitjes in worden gelegd. Uitbouwen met voeren zoals hierboven duurt maar een week.
Zo doe ik het ook, is iets minder ingrijpend dan midden in het broednest.
Groeten Rene
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door imker Marinus »

Henk melde dat tijdens de heidedracht het broednest kleiner wordt. Waarom is dat? Is dat vanwege de tijd van het jaar? Het is augustus dus de koningin gaat minder eitjes leggen? Of is het een direct effect van de heide? Ik kan me in ieder geval wel voorstellen dat je geen honing wilt in de broedramen, maar in de honingkamer. Om zoveel mogelijk heide-honing als mogelijk te kunnen oogsten lijkt me de methode van Henk handiger. Wanneer volkjes na de dracht te klein blijken te zijn kun je ze toch weer verenigen? Het lijkt me niet zozeer echt een fout van de heide-imkers, maar een bewuste keuze omdat ze een ander doel voor ogen hebben, oogsten van heide-honing.
Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door rostohar »

Dineke, ik heb je een PB gestuurd.

Dirk, je praat in jouw bericht over normale grote volken die je op een normale imkertechnische manier benadert. Ik heb het hier over 3, 4, 5, 6, 8, en 10 ramers die nog moeten groeien tot een inwinterbaar volk.

De imker manipuleert zijn volken en om daarbij succes te hebben maakt hij gebruik van de omstandigheden die op dat moment in het volk heersen.

Aan generieke verhalen heb je niets, die kun je in elk bijenboek vinden.

De specifieke situatie is nu dat kleine volken moeizaam hun broednest uitbreiden. Kunstraat naast het broednest wordt slecht uitgebouwd en vol gedragen met honing/suiker. Om dit te doorbreken hang je midden in het broednest een broedraam met een halve kunstraat bovenin, Hierdoor wordt het broednest al 1 raam breder. De bijen aan beide zijden van dit kunstraat verliezen het contact niet met elkaar en gaan trossen én bouwen onderaan het kunstraat om die open ruimte te elimineren. Een dag later is de koningin te vinden op deze raat en belegt elke cel die gereed is. Na 6 dagen is het raam volledig belegd en er kan ook geen honing/suiker worden opgeslagen. De 7de dag hang je naast dit raam weer een raam met halve kunstraat. Het broednest is nu weer 1 raam breder.
Men moet voeren met suikerwater 1:1 uit een jam/honingpotje met slechts 2 kleine gaatjes in de deksel. Hoeveelheid is ca. 1 grote pot vol per week. Het dient om te bouwen niet om op te slaan. Deze methode kan alleen in deze tijd van het jaar. In het voorjaar wordt er darrenraat gebouwd, nu werksterraat.

Aan de reacties te zien heeft niemand van de respondenten deze methode geprobeerd hoewel deze al meer dan 80 jaar bekend is en dus zeker niet door mij is ontdekt. Waarschijnlijk is het vergeten.

Marinus, op al jouw vragen kun je "ja" antwoorden behalve op de laatste want het ligt zeker niet aan de heide. In raten aan de zijkanten met open broed kan zeker 3 weken geen honing worden opgeslagen. Na die 3 weken is de dracht voorbij en zit alle honing in de HK. De koningin kon blijven leggen in de vrijgekomen cellen in het midden van het broednest. Natuurlijk proberen de bijen daar wat honing op te slaan. Maar zo min mogelijk.

Hoezo is dat een fout die heideimkers maken?

Ook hier geldt: De imker manipuleert zijn volken en om daarbij succes te hebben maakt hij gebruik van de omstandigheden die op dat moment in het volk heersen.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door imker Marinus »

Ha Henk,

Het lijkt mij zeker geen fout van heide-imkers. Ik krijg de indruk dat bijna alle imkers die naar de heide gaan het zo aanpakken. De uitspraak van Dirk leek me daarom wat te kort door de bocht. Ik begreep alleen nooit zo goed waarom de heide een andere aanpak vereist. Maar nu begrijp ik dat het komt doordat de heidedracht laat in het jaar is en de koningin daardoor minder eitjes legt. Wanneer je dan niets doet komt er teveel heide in de broedkamers. Weer wat geleerd! :)
Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ederveen
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door jvanveldhuisen »

rostohar schreef: Marinus, op al jouw vragen kun je "ja" antwoorden behalve op de laatste want het ligt zeker niet aan de heide. In raten aan de zijkanten met open broed kan zeker 3 weken geen honing worden opgeslagen. Na die 3 weken is de dracht voorbij en zit alle honing in de HK. De koningin kon blijven leggen in de vrijgekomen cellen in het midden van het broednest. Natuurlijk proberen de bijen daar wat honing op te slaan. Maar zo min mogelijk.

Hoezo is dat een fout die heideimkers maken?

Ook hier geldt: De imker manipuleert zijn volken en om daarbij succes te hebben maakt hij gebruik van de omstandigheden die op dat moment in het volk heersen.
Zo ("heide-mehode") heb ik dit jaar ook gewerkt in het voorjaar. Gevolg: gewoon volle HK met voorjaarshoning. (in tegenstelling tot vele andere imkers)
Daarna kwam de volle bak met accasiahoning. Deze heb ik niet "gemanipuleerd" Er was geen broed ivm moerwissel dus zeer veel vitale vliegbijen!

Ik constateer wel dat een leeg uitgebouwd broedraam midden in het broednest nu wel gebruikt wordt om nectar in op te slaan. Maar ik ga er vanuit dat dit een tijdelijke opslagplaats is.... maar ja.... vol met eitjes is inderdaad beter!
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door Dirk Blanken »

Hoezo is dat een fout die heideimkers maken?

Ook hier geldt: De imker manipuleert zijn volken en om daarbij succes te hebben maakt hij gebruik van de omstandigheden die op dat moment in het volk heersen.[/quote]

Hallo Rostobar.

Waarom manipuleert de imker de volken meestal om de oogst( voor de imker) goed te laten zijn.
Op de heide wil men dan ook in slechte jaren een beetje heide honinghoning halen en gaat daar een beetje vanuit en plaats een samengeperst volk op één BK met een MR erop en een lage HK daarop.

Mijn visie is denk aan het volk dat moet in de lente ook weer goed uitwinteren en de koningin moet in deze periode genoeg ruimte hebben om onbeperkt te kunnen leggen en een goed wintervolk op te kunnen bouwen.
Een hele goede koningin in één bak met voer en stuifmeel heeft max 6 raampjes en kan zo niet presteren en geeft in het voorjaar een klein volkje terwijl ze tot meer instaat was, dat is de fout van de imker.
Daarom ga in het najaar met twee BK's naar de heide en zet een lage HK op etc.
De imker moet steeds vooruit denken en niet slechts tot de volgende oogst, hoe meer je ze de ruimte geeft hoe te meer ze kunnen presteren.
Denk je nu echt dat een imker die er van moet leven met 200 of meer volken al die manipulaties uitvoert nee hoor hij laat ze zich vrijerlijk ontwikkelen en geeft ze de juiste ruimte.

Dirk.
dertiende
Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door rostohar »

Hallo Dirk, Rostohar is de naam. Henk mag ook. :) Vroeger dacht ik er net zo over als jij doet. Ruimte, broednest enz. Gevolg op de heide 2 broedkamers vol met honing, niet een beetje maar wel 40 kg. Elke leeggekomen cel werd direct gevuld met honing. Geen broednest meer, alleen maar honing maar nagenoeg geen honing in de HK's. Om de koningin toch ruimte te geven kon je per broedkamer 4 tot 5 ramen vervangen door uitgebouwde raat. Gevolg 20 kasten inwinteren met slechts 100 kg suiker. Nou dan heb je het voor elkaar.

Hier leerde ik van de heideimkers hoe te handelen om dit te voorkomen. Laat mij dus de fout maar maken een groot volk in 1 tot 1,5 BK samen te dringen, een broednest te behouden en raathoning te oogsten. Dat MR gaat er overigens na een week uit. Na de oogst geef je een broedkamer terug en kan de koningin gewoon verder gaan met haar broednest.

En Dirk, mocht je dit jaar naar de heide gaan dan wens ik je veel succes.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door imker Marinus »

Tot wanneer kan er een nieuw moertje ingevoerd worden? Kan het nog in september? Ik wil het wel dit jaar doen, want volgend jaar duurt het vast een tijd voordat er koninginnetjes beschikbaar zijn. Zie een beetje op tegen het zoeken naar de moer, ze is niet gemerkt. Ik zal het nieuwe moertje per post ontvangen. Ik denk dat ik de methode van Henk dan toepas. Een raam met uitlopend broed en voer en daar een Nicot opsteekraam in de raat steken. Maar wat is een Nicot opsteekraam en hoe kom ik daar aan. Moet ik de oude koningin dan al wel verwijderen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 gasten