Wanneer slingeren ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pixar
Berichten:10
Lid geworden op:wo 17 jul 2013, 19:27
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:
Wanneer slingeren ?

Bericht door pixar » wo 24 jul 2013, 15:58

Als beginnend imker heb ik nog niet geslingerd.
Ik heb 2 volken, met elk een honingkamer. De honingkamers zitten redelijk vol, en er zitten nu een aantal ramen met verzegelde honing in.
Wanneer zou ik kunnen slingeren ?
Moet ik wachten tot alle honing verzegeld is ?
Of kan je bv twee keer slingeren ? Nu en bv eind augustus ?
Geef je de suikervoeding dan na de laatste keer dat je slingert ?

Bedankt !

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Wanneer slingeren ?

Bericht door maartenkleijne » wo 24 jul 2013, 17:12

Als je nog dracht verwacht kan je ze nog lekker een paar weken laten doorwerken.
Als er geen dracht meer is kan je versteld staan hoe snel ze de ramen weer leeg maken.
Je kan ook nu de (grotendeels) verzegelde ramen slingeren en stiekem hopen op een tweede ronde.
In elk geval moet je daarna beginnen met voeren.
gr,
m

Rene
Berichten:34
Lid geworden op:do 27 jun 2013, 20:29
Locatie:Wageningen
Contacteer:

Re: Wanneer slingeren ?

Bericht door Rene » wo 24 jul 2013, 17:18

Hoi,
Ik heb zelf goede ervaringen met het in stukjes snijden van de raat en het laten uitlekken van de honing, door een paar keukenzeven heen.
De voordelen:
- je hoeft niet met de slinger te sjouwen, die moet je vast ergens lenen. En hoeveel procent van de honing blijft achter in de slinger, als je maar een paar raampjes heb?
- je hoeft de geslingerde ramen niet op te slaan, dus geen wasmot
- je hebt schone was, mocht je daar wat mee willen
- je kunt het voor drie ramen tegelijk doen, het versnijden van de raat kost een paar minuten, het uitlekken van de honing ongeveer 1 nacht, als het warm weer is zoals nu. Je kunt dus vandaag al de ramen verwerken die verzegeld zijn.

Voordelen voor de bijen
- ze raken niet ineens alle honing kwijt, ik las ergens dat ze daarvan in paniek kunnen raken en dan helemaal niet meer gaan halen , ze raken gedemotiveerd. In plaats daarvan gaan ze gewoon verder met het indampen van de 7 ramen die je hebt laten hangen, als je de volgende dag de lege raampjes weer terughangt maken ze die ook netjes schoon.

Nadeel van deze aanpak tegenover slingeren is natuurlijk duidelijk, ze moeten de raat opnieuw uitbouwen. En daar doen ze een paar dagen over. In die paar dagen hadden ze ook al weer 50 kg honing kunnen halen.

Succes,
rene

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Wanneer slingeren ?

Bericht door buzzer » do 25 jul 2013, 18:53

Ik heb vandaag de verzegelde honingraampjes van de twee volken gehaald en 35 kg. honing geslingerd.... Vanavond tegen de schemer krijgen ze de raampjes terug en kunnen ze lekker snoepen en eventueel opslaan voor de winter.
Alle begin is (bij) zonder honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten