nieuwe moer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:
Re: nieuwe moer

Bericht door rostohar » wo 24 jul 2013, 16:39

Marinus, in september gaat het zelfs beter dan juli/augustus. Een Nicot opsteekraam kun je hier zien en eventueel bestellen. Nicot zusetzgitter http://www.holtermann-shop.de/index.php/cPath/70_68
Ik heb ook wel eens van een raam de oren afgehaald en aan 1 zijde gaas gespijkerd. Dit past precies op het raam met uitlopende bijen.
Koningin op de raat laten lopen en het gaasraam erop zetten. Vastzetten met post-elastiek. Om dit raam met het gazen opzetstuk te kunnen plaatsen moet je alle ramen één plaats opschuiven en het kantraam eruit. Dit alles een week zo laten zitten. Daarna kun je het gaasraam verwijderen.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door imker Marinus » wo 24 jul 2013, 17:27

Ha Henk,

Bedankt! Die manier om het zonder zo'n raampje te doen is natuurlijk ook leuk. Maar dan moet ik wel opletten dat het raampje met de raat niet een gaatje heeft aan de onderkant, anders lopen de bijtjes zo naar binnen met het risico dat ze het nieuwe koninginnetje :be5: :be5: :be5: :be5: . Te verwijderen koningin wel gelijk al verwijderen?

Rene
Berichten:34
Lid geworden op:do 27 jun 2013, 20:29
Locatie:Wageningen
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door Rene » wo 24 jul 2013, 17:33

Hoi Henk, bij het ielgat hebben ze het ook http://www.ielgatshop.nl/a-28246326/inv ... r-plastic/
Daar kwam ik een paar weken geleden achter na het lezen van jouw tips,

Ik heb wel ervaring met het vergroten van het broednest, ik doe niet anders, in de tbh maak je ruimte door weliswaar niet in het midden, maar aan de rand van het broednest een leeg raam of lat te hangen. De rand van het broednest is tussen een raam met broed en een raam met veel stuifmeel en nectar. Elke week wordt er zo een raat mooi recht uitgebouwd en belegd.

Ik heb deze methode weer geleerd van phil chandler, van het biobees forum.

Groeten Rene

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door rostohar » wo 24 jul 2013, 17:50

Ja Marinus, de oude koningin eruit halen. 2 uur wachten en daarna nieuwe koningin erin hangen zoals beschreven.
Kijk ook even naar de post van Rene
.
Rene, dat is een iets andere uitvoering dan Nicot maar dient hetzelfde doel. En ongeveer dezelfde prijs.
Het broednest uitbreiden bij een TBH moet je inderdaad leren van mensen die daar al veel ervaring mee hebben. Internet is een goed medium om veel kennis te vergaren. Maar je zult het zelf moeten ervaren en nadenken waarom het wel of niet goed is gegaan. Alleen dan kun je ervan leren.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door Dirk Blanken » wo 24 jul 2013, 19:20

Hallo Henk,
Natuurlijk moet je een hele sterke volken hebben die lang doorbroeden en dat ze wat moeilijk naar de honingkamer gaan is makkelijk op te lossen door er aan het begin van de dracht 6 broed in de BHK te zetten.
Natuurlijk komt er wat Honing in de kantramen van de broedkamers maar dat is niet belastend na invoeren.

Ik denk dat het ook sterk te maken heeft met de soort bij waarmee je imkert.
Ik heb jarenlang geselecteerd op voorjaarssterkte, een grote voorjaarssterkte 30 % van mijn volken krijgen in juli/augustus nog een derde bak of een lage HK onder omdat de kast uitpuilen en ze lang doorbroeden, in het voorjaar kan ik van de helft van die volken de onderbak niet volledig weghalen te veel bijen en vervang slechts de oudere raten die er bewust ingezet zijn.

In juli controleer ik het broednest en elke oude raat wordt in de BHK boven het moerrooster gezet natuurlijk worden ze na het uitlopen gevuld met honing, deze raten worden in een onderbak gezet en dat brengen ze snel naar boven zeker als er een honingkamer opstaat

Ik slinger amper maar de honingkamerramen gaan rechtstreeks in de vele jonge volken.
Iedereen doet het op zijn manier.
Ik heb een schurft aan slingeren maar koolzaad en heide honing moet maar je hoeft er niet heen te gaan.

groeten Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door semar » do 25 jul 2013, 11:10

Rene schreef:Hoi Henk, bij het ielgat hebben ze het ook http://www.ielgatshop.nl/a-28246326/inv ... r-plastic/
Daar kwam ik een paar weken geleden achter na het lezen van jouw tips,
Groeten Rene
zo-n ding is mij een paar jaar geleden verkocht als uitlaat,
daar lijkt het dan ook meer op, gemonteerd onder het uitlaatbord.
de bijen kunnen er dus gewoon in via de openingen an de spitse zijden??

heb het btw nog nooit gebruikt.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door rostohar » do 25 jul 2013, 15:37

imker Marinus schreef:Ha Henk,

Bedankt! Die manier om het zonder zo'n raampje te doen is natuurlijk ook leuk. Maar dan moet ik wel opletten dat het raampje met de raat niet een gaatje heeft aan de onderkant, anders lopen de bijtjes zo naar binnen met het risico dat ze het nieuwe koninginnetje :be5: :be5: :be5: :be5: .
Marinus, had ik niet vermeld maar je moet zo'n gaas aan beide zijden van het raam met uitlopend broed plaatsen. Een aantal jaren geleden had ik 2 van die ramen. Die waren aan de onderzijde met 2 stukjes leer aan elkaar verbonden. Tussenruimte 22 mm. Je zette er een raam met uitlopend broed in klapte het gaas tegen het raam en zette het met een ijzerdraadje bovenaan vast.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door petro » do 25 jul 2013, 23:14

Nou lekker dan !!!Heb ik gister een raampje in mekaar gefreubeld met gaas,wat blijkt?!
Moet ik er nog één maken,je wordt bedankt!!! :D :D
Petro
rostohar schreef:
Marinus, had ik niet vermeld maar je moet zo'n gaas aan beide zijden van het raam met uitlopend broed plaatsen. Een aantal jaren geleden had ik 2 van die ramen. Die waren aan de onderzijde met 2 stukjes leer aan elkaar verbonden. Tussenruimte 22 mm. Je zette er een raam met uitlopend broed in klapte het gaas tegen het raam en zette het met een ijzerdraadje bovenaan vast.

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door rostohar » vr 26 jul 2013, 09:16

Ach, zoveel werk is het niet. Kwartiertje.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door petro » vr 26 jul 2013, 15:31

Nou gemaakt en gebruikt.Ik moet zeggen het ging perfect.
Ik had in een volk een darrebroedige moer,die ik heb opgezocht en naar de bijenhemel heb gestuurd.
Daarna het raam waar ik de raampjes van het mini bivo kastje in had geplaatst en met de gaasramen had afgedekt geplaatst(met moertje natuurlijk)
Ze waren poeslief en er is er werkelijk niet één opgevlogen,zodat ze nu met zijn allen in het "arrestraam" zitten.
Ze werden stertselend ontvangen(het hele volk begon te bruisen!)Maar ik neem liever geen risico met (naar het lijkt)zo'n goed moertje.Ik heb haar trouwens niet gezien,ongelooflijk eigenlijk met twee van die miniraampjes.
Een volk waar ik enige tijd terug een moertje inbracht en waarvan ik dacht dat het was mis gegaan,bleek toch een leggend moertje te hebben.Wel alleen darrenbroed en wat larfjes in het werksterbroed,ik heb haar het voordeel van de twijfel gegeven en haar in het midden van het volk gehangen ,met een uit te bouwen raam er naast.Ik had er drie van semar gekregen,waarvan er dus één uiteindelijk darrenbroedig bleek.
Petro

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 gasten