beginners vraag

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
beehotel
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Den Haag
Contacteer:

beginners vraag

Bericht door beehotel »

Na heel veel gelezen te hebben en een korte cursus bijen houden gedaan. ( volgend jaar de basis cursus gaan doen ) kon ik toch niet wachten om toch nog dit jaar mijn eerste carnica volkje aan te schaffen.
Dus op 10/7 mijn volkje gehaald bij een imker in het westland. Deze zat op tien ramen en overgezet naar mijn spaarkast.
Na 1 week 1 BK erbij gezet dit omdat in de eerste BK alles was volgebouwd met honing en BRIAS . Inmiddels zitten ze dus twee weken op 2 BK en er wordt druk heen en weer gevlogen met dagen erbij dat ze met veel stuifmeel thuiskomen. De onderste nieuwe BK hebben ze gekregen met 10 ramen voorzien met kunstraat.
na twee weken zijn 7 van de 10 ramen uitgebouwd en worden gevuld met honing. De andere drie ramen zijn ze bezig met een eerste opzet om uit te bouwen.
Mijn vraag is hoelang duurt het gemiddeld voordat een raam is opgebouwd. Of hangt dit af van de dracht op dat moment.
Gelukkig zit ik met mijn bijen die op mijn dakterras staan vrij goed wat dracht betreft. 1 km van het Zuiderpark in Den Haag, en in een straal van 3 km zijn er veel parken tuinen en bermen te vinden.
Mijn vlgende vraag komt binnenkort en gaat over het inwinteren.
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: beginners vraag

Bericht door petro »

Een raam wat je in of meteen naast het broednest hangt,kan bij goede dracht in 24 uur zijn uitgebouwd.
Vaak word hij gelijk belegt,wordt vaak gedaan om een volk goed de ruimte te geven en veel broed te laten aanzetten.
Petro
beehotel
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: beginners vraag

Bericht door beehotel »

Petro bedankt, de ramen die ik in de tweede BK kamer geplaatst had moesten allemaal nog uit gebouwd worden waarvan 7 nu ze uitgebouwd zijn gebruikt worden om honing in op te slaan. In de bovenste BK zijn ze voornamelijk bezig met broeden en opslag van stuifmeel.
Ze mogen van mij de honing zelf gebruiken voor hun winter voorraad . Vindt het wel een prettig idee dat ze de laatste honing zelf mogen houden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Semrush [Bot] en 163 gasten