Baard aan de kast om 19:30

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Re: Baard aan de kast om 19:30

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 29 jul 2013, 23:28

Ook vanavond een flink aantal bijen op balkon. Niet zo gek al gisteren, maar toch flink wat. Ze zijn ook behoorlijk sjacherijnig.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Baard aan de kast om 19:30

Bericht door FerryB » di 30 jul 2013, 00:26

Is me ook opgevallen dat de bijen in juli een stuk assertiever zijn dan in het voor en najaar, zelfs de Buckfasten zijn wat opvliegerig (raar woord trouwens).
Ze steken niet maar zijn gewoon een stuk alerter.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Baard aan de kast om 19:30

Bericht door Alex Mönch » di 30 jul 2013, 00:28

Hier is de dracht volledig gestopt...constant speurbijen actief die kijken of er wat te roven valt...steeds kleine schermutselingen wanneer een brutaalaap probeerd een kast binnen te dringen.....ik vindt het wel prima zo....een aantal dagen wachten en dan hebben ze wel alles ingedampt/verzegeld.Eindelijk slingeren en schudzwermen maken om de miniplussen te versterken....en dan maar rustig voeren alvast voor de winter en om de moeren goed aan de leg te houden.De eventuele nectar die ze nog gaan halen mogen ze zelf houden.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Baard aan de kast om 19:30

Bericht door bee-tree » di 30 jul 2013, 11:49

Het is weer zo ver. Het einde van het bijenjaar (volgens de geleerden). Bij de koningin treedt de jaarlijkse
'menopauze' in, Ferry.vandaar 'opvliegertjes' Wat een deprimerend feit. Maar wij houden haar aan de leg door kleine porties voer aan
te bieden. Helaas eenzijdig voer waar niet de geur van honing en stuifmeel aan zit. We willen de roofdrift niet wekken.

Waarom is de dracht zo plotseling afgelopen terwijl de akkerranden nog volop in bloei staan ? Wij en de natuur
zitten in de lome Hondsdagen die van 19 juli tot 18 augustus duren; de warmste tijd van het jaar.
De helderste ster van het sterrenbeeld Sirius , de Hondsster, komt gelijktijdig met de zon op.
Het is de tijd dat de zaden en vruchten moeten rijpen. De normale bloeiperiode van de meeste soorten is voorbij.
Korenbloemen die laat gezaaid zijn komen wel nog tot bloei maar komen door de daglengte en temperatuur niet
meer tot nectarafgifte en vruchtzetting. De korenbloemen in rogge-akkers waren 3 weken geleden al uitgebloeid.
Die hebben zich wel op hun eigen tijd en levensritme voortgeplant. Ik hoop dat mijn verklaring mank loopt, Alex.

Vorige week kon ik nog buiten op 20 meter van de kasten af de honing slingeren zonder dat een ieme belangstelling had.
Zelfs een portie niet-uitgelekte dekseltjes, die een korfvolk als proef werd aangeboden, werd nauwelijks bezocht.
Twintig jaar geleden heb ik koolzaadhoning geslingerd in het veld op 20 meter van de volken af. Het fenomeen is
gefilmd door een passerende Nieuwe Skansker. Dat moet je in een drachtloze periode niet wagen.
Vanavond durf ik zelfs uitgelekte dekseltjes niet onder de kastdeksels droog te laten likken, bang voor roverij.
Als ik ze nat in de zonnewassmelter doe, ruiken de zoekers de honinggeur dwars door het glas, bij wijze van spreken.
Ik zie op tegen het extra werk om s'ávonds in het balkendonker voederbakjes met die dekseltjes te vullen in de hoop
dat er s'morgens de geur van af is.

Hoe lossen jullie het probleem met dekseltjes op, nu we de zomerhoning aan het oogsten zijn ?

Hoe verhinderen jullie beroving van 'miniplussen' die op dezelfde locatie staan als de hoofdvolken ? Bijenboom

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Baard aan de kast om 19:30

Bericht door alfa vulgaris » di 30 jul 2013, 12:24

Gewoon uit laten lekken in de honingzeef.
Zo nu en dan keren.
Na een dag zijn de dekseltjes bijna droog.
Ik vind 't het risico niet waard voor die paar druppen.
Onder de dekseltjes zit de laatste honing...leuk voor de imker te proeven.

Koop ook een goede ontzegelvork.
Als je em goed weet te gebruiken komt de zegel zowat droog van de raat.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Baard aan de kast om 19:30

Bericht door FerryB » di 30 jul 2013, 15:49

Ik doe de dekseltjes in een speciale waszak met hele fijne mazen, die wordt vaak gebruikt voor fijn wasgoed BH's en zo.
En die hang ik vervolgens in de honingslinger een paar keer draaien en ze zijn absoluut helemaal droog en dus geen gedoe met de bijen enz.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Baard aan de kast om 19:30

Bericht door roelof1945 » di 30 jul 2013, 17:39

Op stand 2 was er vanmorgen om 5.30 uur nog steeds baardvorming, ook is er weinig dracht en had om 6 uur al veel rovers bij het afhalen van de honing.
Bij stand 1 geen baardvorming en is het rustiger, geen rovers want de silverlinde bloeit nog volop iedere dag worden de kasten nog iets zwaarder, misschien hoef ik deze kasten niet in te voeren.
Stand 3 hier staat volop klaver en wilgenroosje de bijen zijn hier nog zeer actief.

groet roelof1945

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Baard aan de kast om 19:30

Bericht door Dirk Blanken » di 30 jul 2013, 18:24

De reden van baardvorming is het stoppen van de dracht.
De vliegbijen gaan pas weer weg als de speurbijen iets hebben ontdekt maar meestal is dat maar peanuts.
In deze periode beginnen ze ook vervelend te worden als je kasten inspecteer ze proberen te roven.
Ik dek de bakken af met vochtige handdoeken als ik ze wegzet, als je ze weg zet volkomen gesloten met plastic erop gaan ze onder de bak hangen en dan moet je ze terug roken voordat je de bak terugplaatst maar dan komen ze er weer bovenuit wellen.
Zolang er goede dracht is kan je de bakken gewoon open wegzetten maar nu niet meer.
Je kan er ev. ook even een reisraam(gaas) opleggen.

Wat dan ook belangrijk wordt is kleine zeker de nieuwe volkjes een klein vlieggat te geven en zodra je gaat voeren verklein ik zelfs de vlieggaten van grotere volken.

Er kan over een halve maand ook baardvorming ontstaan doordat er steeds meer winterbijen worden aangezet.
Al de jonge bijen doen niets en zijn in de kast niet nodig dus hangen ze voor aan de kast.
Dat lost zich weer op doordat de moer steeds minder gaat leggen en dan kunnen de jonge bijen zich daar ophouden waar er geen broed is.

Ik heb al een volk wat z'n darren er uitgooit dat is wel erg vroeg.

Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Baard aan de kast om 19:30

Bericht door Alex Mönch » di 30 jul 2013, 19:15

Miniplussen als het mogelijk is versterken met bijen uit een honingkamer van een kast van een andere stand...zodat ze niet terug vliegen...of de miniplus verhuizen en op de nieuwe plek versterken...wel elke dag in de gaten houden zodat je roverij op tijd ziet en het kastje eventueel kunt redden....kleinere vliegopening helpt ook.
Zolang de miniplussen de speurbijen buiten de deur kunnen houden is er niets aan de hand....het loopt pas uit de hand als speurbijen de miniplus kunnen binnenkomen,zich voltanken en naar huis gaan om daar versterking te halen....dan wordt een miniplus onder de voet gelopen en leeggeroofd.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Baard aan de kast om 19:30

Bericht door Dirk Blanken » di 30 jul 2013, 20:50

Roverij moet je voor zijn.
Zodra er weinig dracht is alle kasten nagaan, kleine volken vlieggat verkleinen.
Mini-Plus die je een extra leeg kunstraat bakje onderzet vlieggat verkleinen etc.
Als je nadenkt en het constant bekijkt is er niets aan de hand als alle volken moergoed zijn.
Niet moergoede volken zijn extra kwetsbaar.

Heb je roverij eenmaal opgang dan gaan de rovers elk volk langs, dan kan je geen enkel volk meer normaal nakijken en dat is zeer irritant.

Bij alle veranderingen aan een volk rekening met roverij houden en het vlieggat aanpassen.

Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 63 gasten