Dubbelwandige kasten.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Hein5689
Berichten:72
Lid geworden op:di 04 dec 2012, 09:41
Locatie:Sassenheim
Contacteer:
Dubbelwandige kasten.

Bericht door Hein5689 » di 03 sep 2013, 16:17

Wij hebben in een koop met een slinger en een ontzegelraam (daar ging het ons om) ook een aantal dubbelwandige kasten gekregen. Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is van deze kasten, het komt mij voor dat het meer werk is om te maken en meer werk om kasten open te halen.

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten:112
Lid geworden op:za 16 okt 2004, 16:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dubbelwandige kasten.

Bericht door Willem de Jong » di 03 sep 2013, 20:28

Mogelijk zijn het "Simplex" kasten. Deze werden in de jaren zestig gebruikt, voor de fruit en spaarkast. Zelf heb ik er mee gewerkt in de zestiger jaren. Veel plezier er mee.

Hein5689
Berichten:72
Lid geworden op:di 04 dec 2012, 09:41
Locatie:Sassenheim
Contacteer:

Re: Dubbelwandige kasten.

Bericht door Hein5689 » di 03 sep 2013, 21:23

Dat zou best kunnen, nu zijn de kasten ook weer niet zo oud. Ze hebben in elk geval dezelfde raammaat als onze spaarkasten, dat is dan wel weer lekker :-) Ik vraag mij alleen af wat het enorme voordeel ervan zou zijn.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Dubbelwandige kasten.

Bericht door Jaap v.Popering » di 03 sep 2013, 21:35

Ik heb zelf nog diverse simplex kasten in gebruik . Zij zijn dubbelwandig opgebouwd en het laat zich verstaan dat dit min of meer isolerend werkt . Wel moet je begrijpen dat deze ontworpen zijn lang voordat isolerende materialen zoals piepschuim e.d uitgevonden waren . Mijn Vader zweerde erbij en wilde geen enkele spaarkast omdat deze te veel vocht zouden doorlaten , en zeker op de naden . Het enige nadeel is dat alles natuurlijk dubbel is ,wat zwaarder en je moet twee ringen afnemen in plaats van een bij de spaarkast .


Jaap v P

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten:112
Lid geworden op:za 16 okt 2004, 16:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dubbelwandige kasten.

Bericht door Willem de Jong » di 03 sep 2013, 21:37

Ik heb er nooit een voordeel in gezien. De spaarkasten zijn compacter en dus makkelijker om mee te werken.
groeten,
Willem de Jong
www.bijendans.nl

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Dubbelwandige kasten.

Bericht door Eddy Geurtsen » di 03 sep 2013, 22:03

Ik heb vroeger een oude imkervriend vaak geholpen met zijn Simplexkasten. De kasten hebben niet alleen nadelen; het gewicht valt mee want de binnenbakken zijn van licht en dun materiaal gemaakt. De buitenranden zijn meestal van (inlands) grenen die, als ze goed in de verf zitten, jaren en jaren mee kunnen. Die randen zijn ook gemakkelijk te schilderen, de binnenkant hoeft niet, puur alleen de buitenkant (meestal groen met een rode of gele rand).
De deksels zijn doorgaans van degelijk zink gemaakt, samen met goede randen vormt dit een waterdichte combinatie. De Simplexkasten dateren uit de tijd dat de Varroa nog niet was gearriveerd, dus een goede gaasbodem ontbreekt meestal. De bestaande bodem is meestal wel aan te passen. Een voordeel is dat je altijd met een extra rand wat extra ruimte kunt creëren boven de dekplank. Gemakkelijk als je een voerbak wilt plaatsen, wat extra isolatie wilt leggen, of een geslingerde honingkamer wilt laten schoonlikken. Ook handig om je gereedschap op te bergen.
Er wordt vaak gezegd dat het reizen met Simplex lastiger is, maar als je een goede reisriem gebruikt, valt dat reuze mee.
Voor alle duidelijkheid, ik imker niet met Simplex, maar in onze bijenstal hebben we nog wel een paar exemplaren staan. Net als korven horen ook Simplexkasten toch een beetje tot ons culturele erfgoed....

Hein5689
Berichten:72
Lid geworden op:di 04 dec 2012, 09:41
Locatie:Sassenheim
Contacteer:

Re: Dubbelwandige kasten.

Bericht door Hein5689 » di 03 sep 2013, 22:16

Cultureel erfgoed .... ik ga subsidie vragen;-) Dank voor de reacties, ik ga volgend seizoen eens kijken hoe deze kasten werken.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Dubbelwandige kasten.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 03 sep 2013, 22:20

Ik herken het verhaal van Jaap. Mijn opa zweerde er ook bij! Die simplex kasten stamden idd uit de tijd dat er nog geen isolatie kasten bestonden en de simplex zo'n beetje het beste was wat er te verkrijgen was. Het was notabene een reiskast!

Mijn eerste kast kreeg ik cadeau van de heer Noordmans (een leerling imker van mijn opa) en dat was een simplexkast! Mijn opa heeft dit nog meegemaakt en mijn opa adviseerde mij nadat ik het volk had ingewinterd om tussen de binnen- en buitenrand oude kranten te doen voor extra islolerende werking. Ook natuurlijk onder het deksel. In het voorjaar bleken een deel van die kranten zeiknat en dit was dus niet zo'n goed idee. Mijn eerste kast stond bovendien in buitenopstelling en de buitenranden waren oud. Die generatie imkers wist niet echt beter...en was hiermee opgegroeid.

Ook ik imker nog steeds met simplex! :D Ik heb jaren terug een heel partijd red-redar simplex overgenomen van Dennis van den Randen, een forumlid dat hier nu niet meer actief is. Ik imker daar nog steeds mee. Het problemen is wel dat mijn binnenbakken (ik heb vuren en 6mm? multiplex) heel slecht worden. Met name die onderop de bodems staangedurende de winter. Daarvan beginnen de hoekpunten als eerste te rotten.
Ik heb zo'n 10 jaar terug binnenrand honingkamers bij gekocht en als je die elke winter eraf haalt en droog opslaat kun je daar met gemak 20 jaar mee. Wel oppassen met de maten, want sommige binnenranden maken ze wel eens iets te breed (of van te dik hout) en dan passen die slecht in de buitenranden. Altijd de eigen buitenrand meenemen als je nieuwe koopt.

Mijn kasten staan dus in open opstelling en hebben erg te lijden van wind en regen. De meeste redcedar buitendelen zijn nog puntgaaf. Ze waren allemaal keurig gelakt (buitenkant als binnenkant), maar dat heb ik laten gaan. De lak is er bij de meeste kasten van buiten af. Maar dit is voor mij geen probleem. Die buitendelen gaan met gemak 40 a 50 jaar mee heb ik het idee. Ook is de constructie ijzersterk. Je moet alleen wel iets opletten me de veer en groef, want die wil wel afknappen als je er te hardhandig mee bent.

Bij mij zijn bijna alle vlieplanken eraf gevallen (maar die waren van multiplex), terwijl de red cedar bodems (waar overigens wel wat multiplex aan zit) nog in goede staat is. Ook zijn mijn bodems allemaal open met een rooster. Ik denk dat ik met een nieuwere versie uit eind jaren tachtig/begin jaren negentig ofzo te maken heb toen open bodems in zwang raakten. Ook zitten er bij mij varroalades onder de bodems van gelakt triplex. Die kun je goed schoon maken en zo in de bodems schuiven.
Het enige nadeel van sommige rooster is dat de gaten te groot zijn en hier wespen doorheen kunnen. Dat ondervond ik een keer toen ik volle honingkamer ramen leeg aantrof aan het einde van de zomer en helemaal waren uitgevroten door wespen. Ik zou dat eigenlijk moeten hebben vervangen door het gangbare rvs gaas.

Hier in Belgie zie je geen simplexkasten en imkers die mijn stand komen bezoeken vinden het een curiositeit.

De dubbelwandigheid heeft eerder na- dan voordelen. Ook voor reiskast is de kast eigenlijk te zwaar, alhoewel ik er wel mee reis. Het enige voordeel is dat je de buitenranden + deksel kunt gebruiken om binnenbakken op te zetten (kruislings) en die op een goede hoogte kunt inspecteren. Dat doe ik heel vaak. De onderste ring laat ik altijd wel zitten omdat anders de bijen tegen de binnenbak opvliegen en op die manier tussen binnen en buitenrand komen indien je ring weer zou plaatsen.

Best een leuke kast dus en nog steeds te koop.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op di 03 sep 2013, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Dubbelwandige kasten.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 03 sep 2013, 22:26

Voor alle duidelijkheid, ik imker niet met Simplex, maar in onze bijenstal hebben we nog wel een paar exemplaren staan. Net als korven horen ook Simplexkasten toch een beetje tot ons culturele erfgoed....
Helemaal mee eens :D
JP

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Dubbelwandige kasten.

Bericht door Cor Van Pelt » wo 04 sep 2013, 02:47

Imker vrienden,

Dubbelwandige kasten werden hier in de jaren 70 gemaakt en verkocht door een Nederlandse of Belgische emigrant die Kerckhof hete(is dit laatste woord juist?). Hij woonde in Vancouver.
Het was mooi timmerwerk.Maar heeft nooit opgang gevonden. Dit was niet een Simplex kast,met de schuine randen!

Je kunt er nog een beschrijving van vinden op het internet onder: Kerckhof hives.

Verder is het hier nog prachtig bijen weer.Vandaag nog 26 C.

Groeten uit Alberta.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 140 gasten