Bijenvolk op eigen raat vangen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

roosje2012
Berichten:93
Lid geworden op:ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:
Re: Bijenvolk op eigen raat vangen

Bericht door roosje2012 » ma 16 sep 2013, 23:04

Heb je op de zesde foto de raat niet onderste boven vastgemaakt? Zo lijkt het me toch. Kan di dan geen kwaad gezien de helling van de cellen? :be9:

Gebruikersavatar
frankvaneykelen
Berichten:19
Lid geworden op:ma 04 jul 2011, 00:31
Locatie:Heiloo
Contacteer:

Re: Bijenvolk op eigen raat vangen

Bericht door frankvaneykelen » ma 16 sep 2013, 23:44

Erik Konijn schreef:Netjes gedaan. leuke foto's. Ook kan je vliegertouw gebruiken paar extra spijkertjes in de raam slaan. Was vlak bij mij in de buurt.
Dat is een goede tip: spijkertjes in het raam slaan. Bijvoorbeeld drie aan de lange kanten en twee aan de korte kanten, zodat je een een net raster met touw, nylon snoer of ijzerdraad kunt maken.

Gebruikersavatar
frankvaneykelen
Berichten:19
Lid geworden op:ma 04 jul 2011, 00:31
Locatie:Heiloo
Contacteer:

Re: Bijenvolk op eigen raat vangen

Bericht door frankvaneykelen » ma 16 sep 2013, 23:50

roosje2012 schreef:Heb je op de zesde foto de raat niet onderste boven vastgemaakt? Zo lijkt het me toch. Kan di dan geen kwaad gezien de helling van de cellen? :be9:
Niet 180, maar wel 90 graden gedraaid, zodat we met 2 a 3 centimeter wegsnijden een complete raat in een broedkamer-raam konden stoppen. We hebben geen idee of dat kwaad kan gezien de helling. Iemand een idee?

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Bijenvolk op eigen raat vangen

Bericht door Ewout » di 17 sep 2013, 09:10

frankvaneykelen schreef:Niet 180, maar wel 90 graden gedraaid, zodat we met 2 a 3 centimeter wegsnijden een complete raat in een broedkamer-raam konden stoppen. We hebben geen idee of dat kwaad kan gezien de helling. Iemand een idee?
Ik weet uit eigen ervaring dat 90 graden in elk geval geen enkel kwaad kan voor het broed. Voor het opslaan van stuifmeel en nectar maakt het misschien een beetje uit, maar het lukt ze wel. Imkermeister Bremer schrijft over het kantelen (in dit geval voor het overschakelen van brede naar hoge ramen):
Man muss sich von dem Gedanken frei machen, dass eine im Breitformat ausgebaute Wabe mit der leicht nach oben gerichteten Zellstellung nicht ohne Nachteil umgedreht werden könne. Die Bienen machen absolut keinen Unterschied zwischen umgeschnittenen und "nornal" ausgebauten Waben! Dies beweist die praktische Erfahrung immer wieder aufs neue.

Aus Normalmaßwabe umgeschnittene Wabe zeigt trotz "falscher" Zellstellung ordentliche Honiglagerung und vor allem ein schönes Brutnest:
Afbeelding
Bovendien, anders zouden de roterende kasten ook niet werken.

Gebruikersavatar
frankvaneykelen
Berichten:19
Lid geworden op:ma 04 jul 2011, 00:31
Locatie:Heiloo
Contacteer:

Re: Bijenvolk op eigen raat vangen

Bericht door frankvaneykelen » di 17 sep 2013, 16:35

Ewout schreef:
Man muss sich von dem Gedanken frei machen, dass eine im Breitformat ausgebaute Wabe mit der leicht nach oben gerichteten Zellstellung nicht ohne Nachteil umgedreht werden könne.
Dank je wel, Ewout!

humanbeeing
Berichten:6
Lid geworden op:zo 29 sep 2013, 16:53
Contacteer:

Re: Bijenvolk op eigen raat vangen

Bericht door humanbeeing » zo 29 sep 2013, 17:06

Beste Frank,
Leuk stukje! Deze zwerm komt waarschijnlijk van ons bijenveld aan de vennewatersweg in Heiloo. Wij zijn biologische imkers en laten de volken dus natuurlijk zwermen. Dit jaar zijn we echter een zwerm kwijtgeraakt omdat die zeer snel verder vloog doordat ze werden lastig gevallen door vogels. Het was een erg grote zwerm en het verbaasd me eigenlijk dat ze op zo'n gek plekkie zijn gaan bouwen. Ook hebben we meegemaakt dat 2 kastjes zijn verlaten dus dat zou ook nog kunnen maar ik verwacht dat die moerloos zijn geworden en dat ze zich hebben verenigd met de andere volken.
Misschien wel leuk om te weten.
Veel succes ermee!
grtjs Vincent

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 24 gasten