10-raams versus 11-raams

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Hein5689
Berichten:72
Lid geworden op:di 04 dec 2012, 09:41
Locatie:Sassenheim
Contacteer:
10-raams versus 11-raams

Bericht door Hein5689 » za 28 sep 2013, 10:23

Het zal vast al eens eerder zijn gevraagd, maar wat is nu het voordeel van het ene systeem boven het andere? Ik heb begrepen dat bij 11 ramen de bijen de kast makkelijker kunnen beheersen qua temperatuur, nadeel lijkt mij dat de bijen -bij inspectie- vrij makkelijk over elkaar heen rollen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 10-raams versus 11-raams

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 28 sep 2013, 12:00

Meneer,

hier is inderdaad al vaker om gesoebat. Ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie en u zult een keur aan bijdrages vinden over dit onderwerp.

Groet,
JP

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: 10-raams versus 11-raams

Bericht door Santtu Pikkarainen » za 28 sep 2013, 21:49

Ik heb nu een aantal jaar met elfraams geimkerd. Voordeel is inderdaad de hogere temperatuur in het broednest. Hierdoor schijnen er minder varroamijten te zijn. Ik heb er 10 ramen en een sluitblok in zitten. In de zomer gaat dat goed, ik haal het sluitblok eruit en kan vervolgens door de kast heen door steeds het raampje een postitie op te schuiven en weer er eindigen door het sluitblok terug te plaatsen, die zit nu aan de andere kant van de kast.
De nadelen zijn er zeker ook
- door de kleinere afstand kan je inderdaad niet zomaar het middelste raampje lichten zonder dat de bijen over elkaar rollen
- mijn zesramers staan op 38,5 mm afstand, zodat deze raampjes niet zomaar in een elfraams kast te zetten zijn
- in het najaar bouwen de bijen het sluitblok helemaal vast, waardoor de oortjes af kunnen breken

Als met al vind ik de nadelen eigenlijk groter dan de voordelen en ga ik mijn kasten terug naar 10 ramen ga bouwen.
Van een professionele imker met veel volken heb ik gehoord dat 11 raams broedkamer met 10 raams honingkamer zou voorkomen dat de moer de honingkamer in gaat, zodat een moerrooster niet nodig is. Dat is bij mij echter niet gebleken.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: 10-raams versus 11-raams

Bericht door Jaap v.Popering » za 28 sep 2013, 22:24

Santtu Pikkarainen schreef: Van een professionele imker met veel volken heb ik gehoord dat 11 raams broedkamer met 10 raams honingkamer zou voorkomen dat de moer de honingkamer in gaat, zodat een moerrooster niet nodig is. Dat is bij mij echter niet gebleken.
Wel enigszins met een tienraams broedkamer en een negenraams honingkamer omdat dan de cellen in de honingkamer te diep ( spekraten ) zijn .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 10-raams versus 11-raams

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 28 sep 2013, 22:40

Even curieus: Jaap, gebruik jij 9-raams honingkamers?
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 127 gasten