lange "vliegplank

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:
Re: lange "vliegplank

Bericht door semar » do 26 sep 2013, 21:12

bee-tree schreef:Beste Dominique, we dwalen weer aardig van het onderwerp af: de verlengde vlieg- of loopplank of steiger (vrij benoemd)
Ik neem het op voor die imkers die zich inleven in hun bijen, die zich het leplazerus werken en daarom door de imker
een handje geholpen worden met een eenvoudig landingsplankje.(prima toch)
De fatsoensrakkers onder de imkers(Wie dan?) noemen zo'n alleggaartje
aan planken een .............. (niet gezien, heb ik erover heen gelezen?) Zij willen een rijtje uniforme kunststofkasten netjes in het gelid. Dat mag toch ook?
Ik heb van twee van zulke imkers (wie wat waar? dezelfde imkers?)de opstelling bij het koolzaad in het afgelopen koude voorjaar met verbijstering
aanschouwd. Segeberger hoog van de grond met honderden verkleumende bijen er onder ; in kluitjes op elkaar
om nog een beetje warmte van elkaar te krijgen. ja dat is niet erg slim Je mag hopen dat de Dierenbescherming dat niet in de publiciteit brengt.
Dat zijn geen luie bijen maar LUIE IMKERS die niet de moeite nemen om planken te kopen en passend te maken zodat
die geen afbreuk doen aan de uitstraling van hun stand. Zulke 'laadkleppen' zou de kastenverkoper er bij moeten leveren.
dat doen somige ook, de dadant van holtermann bv maar dan moeten de imkers ze wel kopen of handig vinden
Hoogproductieve bijen zijn geteeld voor imkers die er hun dagelijkse kost mee moeten verdienen en de telers van fruit
en groenten moeten bedienen voor bestuiving. hoogproductieve bijen bestaan niet, het is de imker die moet balanceren met de standplaats de dracht de keuze voor het kasttype én bijenras, de bedrijfsmethode, het wel of niet reizen, en komt alles bij elkaar dán heb je leuke oogsten.
Het ligt ´mijns inziens´ dus voor een groot deel bij de vakkundigheid van de imker en niet het bijenras.

Luie(hoezo lui?) hobby-imkers maken er dankbaar gebruik van. natuurlijk als er voor jouw omstandigheden een goede bij voorhanden is waarom niet?
Ze hoeven maar enkele volken te bedienen (wat heeft dat er nou mee te maken?) om vervolgens bij elke gelegenheid te snoeven dat ze van twee volken 200 potten hebben geoogst(Dat is inderdaad niet erg sympatiek, het is tenslotte geen wedstrijd)
zonder te vertellen dat ze de koninginnen hebben moeten kopen omdat de vorige niet door de winter zijn gekomen.iedere moer kan sterven een slime meid...dan winter je een extra moertje in
Dominique, je lokt me aardig uit de tent om eens wat luie imkerpraktijken te openbaren die mede oorzaak kunnen zijn van sterfte.
(ik kan me bij die woorden wel wat voorstellen mareh.. sugereer je nu iets over mijn methoden? Vraag en je krijgt antwoord. :wink: )
Ik begrijp best dat je graag dingen die in jouw oogen niet klopen wilt bespreken en dat is harstike goed van je
kan me ook voorstellen dat je af en toe pissed bent om bepaalde dingen
maar dat kan toch ook zonder de moralistiese bijvoegelijke naamwoorden.
In mijn ervaring zijn de meeste imkers die ik ken ok, een persoon als jij in je stukjes beschrijfst zal vast niet zo populair zijn,
en ook ik ken een paar minder sympathieke colega´s als die wat zeggen haal je schouders op en doe je je ding zou ik zeggen. :)

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Hein5689
Berichten:72
Lid geworden op:di 04 dec 2012, 09:41
Locatie:Sassenheim
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door Hein5689 » za 28 sep 2013, 22:32

Toevallig gisteren een lezing gehad van een biologisch dynamisch imker en die klopt zijn kieps af op zo een "loopplank". Volgens zijn zeggen loopt de zwerm rustig naar binnen en zouden ze een natuurlijker overgang hebben van de kieps naar de kast/korf. Of het effectief zo is weet ik niet, hij gaf wel als kanttekening dat dit wel bij een temperatuur hoger dan 16 C moet gebeuren.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door Jaap v.Popering » za 28 sep 2013, 22:48

Dat kan ook zonder loopplank . Afbeelding van een zwerm van 3 september .
zwerm .jpg

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: lange "vliegplank

Bericht door alfa vulgaris » di 08 okt 2013, 21:51

Mijn 3 bijenkasten passen volgens APV precies in m'n achtertuin.
Nadeel is wel dat er aan de zuidkant een huis staat en er in het vroege voorjaar schaduw is op de tegels onder/voor de bijenkasten.

Deze tegels blijven de hele dag erg koud hierdoor.
Ik leg dan een grote doorzichtige golfplaat (>2m) voor de kasten die dan ong. 20 cm boven de grond hangt.
Dat scheelt enorm in de hoeveelheid verkleumde bijen.
Ik wil dan graag dat alle kleine beetjes stuifmeel de kast halen.

Het is me ook wel opgevallen dat als gedurende het jaar de bijen niet een echte vliegplank hebben het nogal eens voorkomt dat de bijen voor de kast dan in het gras flikkeren en dat scheelt elke bij tijd en energie om in de kast te komen. Met een knappe plank ervoor vallen er minder voor de kast en kunnen de bijen veel makkelijker en sneller in de kast komen zeker als de wind vrij sterk is.

Ik heb ook zoiets van:"alle beetjes helpen"

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door FerryB » di 08 okt 2013, 22:50

Beste Bee Tree,

ik zie dit draadje nu pas maar wil toch nog even reageren.
Mijn mening is dat je nu wel alle imkers met (ras) bijen over 1 kam scheert en dat komt nogal bot over (en dat is zacht uitgedrukt)
Zelf kweek ik Buckfastbijen omdat ik het erg leuk vind om koninginnen te telen en zodoende hoop ik een (kleine) bijdrage te leveren aan verbetering en in stand houding van de Buckfastbij.
Ik doe dat zo zorgvuldig mogelijk. Ik kan je vertellen dat er heel erg veel tijd in gaat zitten als je dat serieus wilt doen.
Ik kan mijn bijen niet thuis houden en een huur een perceel op de bijentuin van de vereniging = 12km bij mijn huis vandaan dus ook dat kost redelijk veel geld.
Kortom beslist geen luie imker.
Het gaat mij absoluut niet om de honing maar dat is wel leuk mee genomen natuurlijk ;-)

Om dan van luie imkers te spreken vind ik op zijn minst niet erg sympathiek.
Ik heb ook kunststof kasten (die overigens minder kosten dan houten kasten) en dat scheelt heel erg in gewicht erg prettig als je niet zo'n beste rug hebt.
En inderdaad je hebt imkers/bijenhouders die het niet zo nauw nemen.
Maar om nou alle bijenhouders met (ras zuivere)bijen zo te noemen en op 1 hoop te gooien gaat mij te ver.
Ik dacht eerst ach laat maar zitten maar voel me toch op een bijzonder onaangename manier aan gesproken.

p.s. ik ben nu bezig om wat langere landingsplaatsen te creëren want ik zie absoluut het nut daarvan.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door bee-tree » wo 09 okt 2013, 06:19

Beste Ferry, je hebt gelijk. Het over één kam scheren moet uit den boze zijn op allerlei gebied
en door iedereen. Dus ook de imkers en hun bestuurders mogen niet discrimineren en denigreren.
Laat iedereen en iedere bij in z'n waarde. Tot zo ver.
P.S. Ik neem aan dat je ook de voorgaande "draadjes' hebt gelezen.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: lange "vliegplank

Bericht door alfa vulgaris » wo 09 okt 2013, 10:02

Hmmmm....

Als we dan toch aan het (af)reageren zijn.....wil ik ook nog wel wat kwijt m.b.t. kluiten bijen onder de kast.

De atmosfeer was dit voorjaar zo nu en dan zo onstuimig dat ik een paar keer heb meegemaakt dat in één keer de hele club (3 kasten) vliegbijen terug kwam. Alsof ze een koudegolf hadden doorstaan die de bijen niet hadden "ingecalculeerd"

Het is toch zo dat de bijen a.d.h.v. de dans bepalen hoeveel honingzine ze meenemen om de drachtbron te bereiken?

Buien! Alle vliegbijen in een paar minuten terug...op zulk soort momenten vielen er hele bulten uitgeputte bijen naast de kast en als het dan begon te regenen was het einde verhaal natuurlijk.

Ik zie mezelf als toegewijd imker en ga met met bijen om als waren het zowat m'n kinderen.
Toegewijd of niet....hier doe je in mijn beleving niks aan.....in dit geval waren het gewoon de element die het voor het zeggen hadden.

Haha...niet zo off-topic als ik had ged8. Op die onverwachtte momenten had ik de enorme vliegplank in het hok liggen natuurlijk.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door bee-tree » wo 09 okt 2013, 11:34

Dominique, beter laat dan nooit. Nu het onderwerp 'VERLENGDE' vliegplank' de gemoederen al 'LANG' begeestert,
wil ik jouw 'LANGE' commentaar op mijn 'vergramde' repliek op jouw 'neerbuigende' benoeming van de niet-raszuivere
bijen,beginnen te beantwoorden. Het 'VERLENGSTUK' volgt gefaseerd.
Netjes in het gelid , gelijkvormig van kleur en snit , pal tegen elkaar aan als een bataljon soldaten, is vragen om moeilijkheden.
Vervliegen bij plaatsing van de kasten en bij straffe wind is geen 'net' gezicht. (niet fraai of dierlievend of meevoelend of
aandoenlijk of verstandig of........enz.) En zeker niet als een heleboel bijen op plakkerige klei of nat gras terecht komen,
wanneer je op een koele meimorgen (en de laatste jaren al half april) de volken bij het Koolzaad of de Wilgen plaatst.
Het zich invliegen wordt dan voor veel van onze beminde bijen een slagveld.
Wat wij net vinden, vinden bijen pet; let maar op hun gedrag. Wordt vervolgd. Zj
P.S.Ik moet nu een diertje gaan verzorgen dat ik vanmorgen vóór de volken aantrof. Ik probeer 't weer op het ge-amputeerde been te helpen,misschien met een 'PROTHESE' , een 'VOORZETSEL'. Zo kun je de 'verlengde vliegplank' ook noemen.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door bee-tree » do 10 okt 2013, 07:48

Goede morgen Ferry en andere Bijenminnen en Bijenminners, hier volgt nog een aanvulling van de 'botterik'.
Behalve door teken ben ik lichtelijk(?) besmet met een "kraakvirus' door 'sommige' conferenciers
die razend en tierend, zwetend en sputterend, over ons T.V. scherm hollen.
Ik moet ze gaan mijden omdat 'sommige' mensen me niet kunnen pruimen. Het zijn soms dezelfde mensen
die van de 'botteriken' op de T.V. wel genieten, waarschijnlijk omdat hun partner dan een 'laiverd' is vergeleken
met 'afkrakers', 'vloeraanvegers', 'sarcasten', kortom 'met de botte bijl hakkers' op de T.V.

P.S. Het diertje dat ik gister vleugellam en met een ge-amputeerd pootje vóór mijn bijenvolken aantrof
was geen Apis philomela, maar een Turdus philomelos. Beide zijn - zoals hun achternaam zegt -
liefhebbers van zoet en zoetgevooisd. Het eerste zoet slaat op het zoet in plantensappen van bloemen en vruchten,
het zoetgevooisd slaat op de geluiden die ze uiten. Hun MELOdieën stemmen ons goedgeLUImd, maken van imkers
geen LUIwammesen. Wie is er bij nacht en ontij met zijn immen bezig ? Immers immer de imker.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: lange "vliegplank

Bericht door FerryB » do 10 okt 2013, 11:02

bee-tree schreef:Goede morgen Ferry en andere Bijenminnen en Bijenminners, hier volgt nog een aanvulling van de 'botterik'.
Behalve door teken ben ik lichtelijk(?) besmet met een "kraakvirus' door 'sommige' conferenciers
die razend en tierend, zwetend en sputterend, over ons T.V. scherm hollen.
Ik moet ze gaan mijden omdat 'sommige' mensen me niet kunnen pruimen. Het zijn soms dezelfde mensen
die van de 'botteriken' op de T.V. wel genieten, waarschijnlijk omdat hun partner dan een 'laiverd' is vergeleken
met 'afkrakers', 'vloeraanvegers', 'sarcasten', kortom 'met de botte bijl hakkers' op de T.V.
Bee-tree , volgens mij gaat het niet goed met je?
Ik kan er geen touw aan vast knopen of ligt dat aan mij?
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 130 gasten