edit: Bijen onrustig en sterfte door suikerwater?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
ron123
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 12:43
Contacteer:

edit: Bijen onrustig en sterfte door suikerwater?

Bericht door ron123 »

Hallo beste mensen,

Ik heb een vraagje. Door omstandigheden ben ik wat later met suikerwatervoeren. Ik hanteer de verhouding 1,5kg suiker (gewoon wit kristal suiker) op 1ltr water. Het water voeg ik handwarm toe. Wat bij mij iets warmer is dan mijn handen.

De twee kasten die ik bijvoer reageren beide totaal anders. Al vanaf het begin zie ik bij de linker kast overdag soms een beetje vocht van de vliegplank komen. Ook liggen er vrij veel (natte) bijen op de plank. De voerbak lijkt mij goed dicht en niet te lekken. Vanavond was ik wat later en was het al donker. Een paar minuten na het voeren kwamen er 'tig' bijen uit de linker kast onrustig naar buiten. Diverse gingen op de vliegplank staan te wapperen, anderen vlogen wild en heel druk rond. De rechter kast krijgt hetzelfde mengsel (ieder de helft) en vertoont normaal gedrag.

Inmiddels ca. 3 uur later na het voeren zie ik dat de meeste bijen weer naar binnen zijn en zitten er nog ca. 10 op de plank, waarvan sommigen nog steeds te wapperen met hun kontje naar de vliegopening. Het is nu niet nat op de plank.

Herkent iemand dit of heb je een idee wat dit kan zijn? Ik hoor het graag, alvast bedankt voor je reactie! :b10:
Laatst gewijzigd door ron123 op zo 29 sep 2013, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Bijen onrustig en sterfte door suikerwater?

Bericht door petro »

Het enigste wat er mijn inziens aan de hand kan zijn is het "lekken,overlopen"van de voerbak!Het in "paniek" en nat naar buiten komen is een duidelijke aanwijzing.Wat nog eens bevestigd word door het feit dat het na een drietal uren weer "relatief"rustig is.
Petro
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen onrustig en sterfte door suikerwater?

Bericht door Jaap v.Popering »

ron123 schreef:Hallo beste mensen,

Een paar minuten na het voeren kwamen er 'tig' bijen uit de linker kast onrustig naar buiten. Diverse gingen op de vliegplank staan te wapperen, anderen vlogen wild en heel druk rond. De rechter kast krijgt hetzelfde mengsel (ieder de helft) en vertoont normaal gedrag.

:
Zie mijn bijdrage hier .

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 20#p166348

Jaap v P
ron123
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 12:43
Contacteer:

Re: Bijen onrustig en sterfte door suikerwater?

Bericht door ron123 »

Dank voor jullie reacties. Zoals ik in het artikel van Jaap lees is het naar buiten komen dus de natuurlijke manier omdat de bijen denken dat er in de omgeving dracht is.

Verder is de voerbak écht lekdicht, alleen vergat ik het volgende te vermelden: de linkerkast is een oude kast met een dichte bodem, de rechterkast heb ik vorige jaar gebouwd en heeft een gaasbodem met lade. De lade is er altijd uit, behalve bij de varrao bestrijding.

Als ik het vocht van de linkerkast op de vliegplank tussen mijn vingers pak, dan kleeft het niet! Het lijkt dus op condens.
op de bodem lag ook wat vocht zag ik dit weekend bij een inspectie. De natte dode bijen op de vliegplank kunnen daar in gevallen zijn of daar doorgesjouwd zijn bij het naar buiten brengen van de dode bij.

Vanochtend gecheckt en weer vocht op de vliegplank en daarin 13 dode bijen. is dit een normaal aantal om aan te treffen in de morgen? Waaien die normaal misschien weg of vallen ze ervoor waardoor ze mij normaal niet opvallen? het vocht is wederom niet plakkerig. Ik begin me te bedenken dat het wellicht het water is wat ik toevoeg aan het suikerwater. Dit water wordt immers grotendeels door de bij verdampt. Aangezien de gesloten bodem, kan het dan maar 1 kant op... de vliegplank.

Ik heb dat vocht in mijn (nog maar) 3 jaren bijenhouden niet eerder meegemaakt/gezien. Vandaar mijn verontrusting.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 146 gasten