Mierenzuurbehandeling doen ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Flevobij
Berichten: 75
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Mierenzuurbehandeling doen ?

Bericht door Flevobij »

Beste mede-imkers,

Ik ben al enige dagen aan het overwegen of een mierenzuurbehandeling op dit moment mogelijk is. Ik heb niets kunnen vinden op dit forum over mierenzuur winterbehandeling, in het Engels vond ik wel wat over formid acid (mierenzuur) maar niet veel over gebruik in de winter. Mijn bijenleraar gebruikt geen mierenzuur, wist het niet. Vandaar mijn vraag.
Ik heb Imkerpedia bekeken over mierenzuur. Hier staat alleen het volgende over temperatuur m.b.t. mierenzuur: Bij voorkeur niet behandelen bij dagtemperaturen boven de 25°C en/of 's nachts lager dan 12°C.

De buitentemperatuur is een punt, het is wel warm overdag, voorspelling dat dit waarschijnlijk tot het einde van deze week aanhoudt. Daar tegenover staat dat de kasttemperatuur momenteel vrij hoog is. (Broed aanwezig ?)

Reden voor de behandeling is dat ik nog teveel mijten zie vallen in de mul op de varroalade. Ik heb mijn volken na het honingslingeren al een mierenzuurbehandeling gegeven, maar de besmetting was vrij hoog. Oxaalzuur gebruik ik niet, mijn kasten openen in de winter doe ik ook niet. Ik zou ook kunnen wachten tot het voorjaar, maar dan zitten deze winterbijen en eventueel broed tot die tijd met een varroabesmetting.
Ik wil de volgende behandeling doen, info opnieuw van Imkerpedia: Het bierviltje/sponsdoekje met mierenzuur kan bovenop de bijenramen worden gelegd: Wanneer het bierviltje/sponsdoekje bovenop de ramen wordt gelegd dan loop je een groter risico dat de mierenzuurverdamping bij aanvang te snel gaat[4], waardoor meer bijen dan normaal schade kunnen ondervinden. Behandel daarom alleen in de volgende gevallen van bovenaf (en bij grote onrust de behandeling direct afbreken): een volk op twee broedkamers zit vooral bovenin, en/of de buitentemperatuur is aan de lage kant. Mijn volken staan op twee broedkamers, zitten bovenin. I.p.v. het bierviltje/sponsdoekje op de latten te leggen(=openen kast) wil ik dit op de voerbakopening van de dekplank leggen. Dat geeft ook iets afstand tussen spons en volk.

Mijn vraag is om er één of meer reden zijn om geen mierenzuurbehandeling nu te doen. Wie kan mij hierin adviseren en/of wie heeft ervaring met mierenzuurbehandeling in een (warme) winter ?

Bij voorbaat dank, met beste groet,

Flevobij
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Mierenzuurbehandeling doen ?

Bericht door semar »

je kunt natuurlijk ook een thymovar behandeling in laat maart beging april uitvoeren?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Mierenzuurbehandeling doen ?

Bericht door Hans van der Post. »

Flevobij schreef:Beste mede-imkers,
Ik ben al enige dagen aan het overwegen of een mierenzuurbehandeling op dit moment mogelijk is. Ik heb niets kunnen vinden op dit forum over mierenzuur winterbehandeling, in het Engels vond ik wel wat over formid acid (mierenzuur) maar niet veel over gebruik in de winter. Mijn bijenleraar gebruikt geen mierenzuur, wist het niet. Vandaar mijn vraag.
Ik heb Imkerpedia bekeken over mierenzuur. Hier staat alleen het volgende over temperatuur m.b.t. mierenzuur: Bij voorkeur niet behandelen bij dagtemperaturen boven de 25°C en/of 's nachts lager dan 12°C.

De buitentemperatuur is een punt, het is wel warm overdag, voorspelling dat dit waarschijnlijk tot het einde van deze week aanhoudt. Daar tegenover staat dat de kasttemperatuur momenteel vrij hoog is. (Broed aanwezig ?)
[.......................]
Mijn vraag is om er één of meer reden zijn om geen mierenzuurbehandeling nu te doen. Wie kan mij hierin adviseren en/of wie heeft ervaring met mierenzuurbehandeling in een (warme) winter ?
Bij voorbaat dank, met beste groet,
Flevobij
Mierenzuur verdampt wel maar de dampspanning is bij deze temperatuur te laag. Daarom kun je het pas bij minimaal +15 C. gebruiken.
Vrij vertaald: er wordt bij lager dan +15 C. te weinig mierenzuur verdampt om voldoende effect te geven, de mijten lachen er om gaan niet dood :!:
Gewoon oxaalzuur druppelen.
Warme winter? is wel meer gebeurd, maar ja toen waren er geen varroa's. :whistle:
!Hans.
Flevobij
Berichten: 75
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Mierenzuurbehandeling doen ?

Bericht door Flevobij »

Beste Hans, Semar,

Bedankt voor jullie antwoorden. De uitleg van Hans is helder. Maar mijn gedachte is/was dat er broed in de kast aanwezig is vanwege de warme buitentemperatuur. Dan zou de temperatuur in de kast boven de 15 graden zijn waardoor mierenzuurbehandeling wel effectief zou zijn.

Met beste groet,

Flevobij
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Mierenzuurbehandeling doen ?

Bericht door alfa vulgaris »

Ook al zou er genoeg verdampen, omdat de temperatuur in de tros en kast nu gemiddeld lager is zal het mierenzuurgas ook minder reactief zijn en de longetjes van de varroa's minder snel beschadigen.
Flevobij
Berichten: 75
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Mierenzuurbehandeling doen ?

Bericht door Flevobij »

Beste Alfa,

Ook bedankt voor de reactie, ook helder. Ik zal wachten tot het voorjaar met behandelen als de buitentemperatuur boven de 12-15 graden komt.

Met beste groet,

Flevobij
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Mierenzuurbehandeling doen ?

Bericht door alfa vulgaris »

Ik had gisteren nog een mooi voorbeeld.
Elke keer m'n appelmoes afkoelt dan smaakt het zoeter dan als het warm is. :lol:
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Mierenzuurbehandeling doen ?

Bericht door maartenkleijne »

Om even bij de gelijkenis te blijven: zuur is zuurder bij hogere temperatuur.
Dus de appelmoes wordt niet zoeter maar minder zuur.
gr,
m
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Mierenzuurbehandeling doen ?

Bericht door alfa vulgaris »

Samen komen we er wel uit ;)

Het was gisteren wel weer vies lekkere appelmoes..beetje zietroensap vanaf begin erbij voor de kleur.
Ik maak het niet vaak maar heb nu de indruk dat je het rustig moet doen dan blijft er veel meer appelsmaak over.
De appels waren nu lekker rijp....van overbuurvrouw en eigen bijtjes :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Semrush [Bot] en 133 gasten