Varrobehandelingdemonstratie en stand wintersterfte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:
Varrobehandelingdemonstratie en stand wintersterfte

Bericht door Ruinerweg » za 04 jan 2014, 11:33

Vanmorgen organiseerde de bijenvereniging Ruinen en Omstreken weer de jaarlijkse demonstratie vaaroabehandeling in de winter in de bijenstal van het Bezoekerscentrum Dwingelderveld in Ruinen.
Gekozen was deze keer voor bedruppeling met oxaalzuur, de temperatuur was 4 graden en de bijen zaten redelijk op tros. Wij vinden dit soort praktische demonstraties belangrijk omdat mensen dan met eigen ogen kunnen zien hoe dit gaat. Verder wordt er verteld hoe de oplossing wordt gemaakt etc., kortom praktisch!

In de stal staan daar 8 volken die er allemaal prima uitzagen: mooi rustig op de tros en geen sterfte. Wel was de voervoorraad wintervoer bij een paar volken al heel erg geslonken, zodat die een flinke plak suikerdeeg krijgen.

Met betrekking tot de wintersterfte denk ik wel dat het voedselaanbod in de ongeving van wezenlijk belang is voor de vitaliteit van de bijen. Het nationaal park Dwingelderveld Staat bekend om de geweldige soortenrijkdom van bloemen, bomen, struiken en ingezaaide bloemrijke akkers!. De bijen hebben daar het hele jaar door een heel alzijdig menu. en dit gekoppeld aan permanente aandacht voor de varroabestrijding hebben wij daar geen bijensterfte.

Mvg,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl

Denkt u aan de de nationale bijenboeldag op vrijdag 28 maart? Zie hier de Website, waar ook een stukje op komt te staan over onze varroabestrijdingsmorgen.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Varrobehandelingdemonstratie en stand wintersterfte

Bericht door Ruinerweg » zo 05 jan 2014, 14:17

Vanmiddag heb ik thuis nog 5 volken behandeld die vanaf ongeveer 11.30 uur in de schaduw kwamen te staan en die in kunststof kasten zitten, waaronder 2 zes-ramers. De bijen zaten mooi op een tros en waren zonder dat ze op vlogen goed te behandelen.

Wel was er in de grotere spaarkasten broed!
Maar alle varroa die er nu uitvalt is winst.

In het voorjaar in maart bij redelijke Temperaturen nog een schokbehandeling met mierenzuur, waarna ik in mei met darrenraat begin. De varroa houd ik zo wel onder de duim..................denk ik.

Groet,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl
Ook voor informatie over de boeldag op 28 maart a.s. in Ruinen, waarvoor ook te verkopen spullen kunnen worden aangemeld!

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Varrobehandelingdemonstratie en stand wintersterfte

Bericht door Ruinerweg » do 23 jan 2014, 17:47

Ik heb vandaag een ervaren imker gesproken die 15 van de 30 volken kwijt was!
Varroabehandeling: juli mierenzuur
midden december oxaalzuur druppelen.

Bij het druppelen geconstateerd dat de helft verdwenen was.
Verving ook elk jaar de helft van de oude raat.

Hoe kan dt?
en hoe is het elders?

Mvg,

Roel
[urlwww.ruinerimkers.nl[/url]

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Varrobehandelingdemonstratie en stand wintersterfte

Bericht door Dar-Bert » do 23 jan 2014, 19:06

Allereerst,
wat een treurig nieuws, dat gaat je echt iet in de koude kleren zitten zoiets.
En de exacte reden zullen we waarschijnlijk nooit weten.

Maar, om een iets beter idee te krijgen van het hoe en waarom hebben we natuurlijk wat meer informatie nodig: in wat voor omgeving stonden de volken van deze imker? Stedelijk? Landbouw? Wat zijn de belangrijkste drachttypen? Op wat voor voer zijn de bijen ingewinterd? Waren de bijen echt verdwenen? Type verdwijnziekte? Of toch ook een hoop dode bijen in de kast?

Tsja... vragen... ze brengen de bijen natuurlijk niet terug.

Groet, Bert

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Varrobehandelingdemonstratie en stand wintersterfte

Bericht door Bok » vr 24 jan 2014, 13:24

Ruinerweg schreef:Ik heb vandaag een ervaren imker gesproken die 15 van de 30 volken kwijt was!
Varroabehandeling: juli mierenzuur
midden december oxaalzuur druppelen.

Bij het druppelen geconstateerd dat de helft verdwenen was.
Verving ook elk jaar de helft van de oude raat.

Hoe kan dt?
en hoe is het elders?

Mvg,

Roel
[urlwww.ruinerimkers.nl[/url]
Deze constatering heb ik wel vaker gehoord.
Blijkt vaak dat de volken in het voorjaar gewoon weer vliegen. Hebben ze met het druppelen waarschijnlijk diep onderin gezeten.
groet,

Peter

wijnspijker
Berichten:10
Lid geworden op:wo 15 jan 2014, 21:16
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Joure
Contacteer:

Re: Varrobehandelingdemonstratie en stand wintersterfte

Bericht door wijnspijker » za 25 jan 2014, 11:28

he bijenvrienden , het is nog winter er kan nog van alles gebeuren , er zit broed in de kasten en er komt vorst aan ... de voer zit niet direct in de raat waar de broed ook zit . wat ik er mee wil zeggen de voer zit straks te ver van het volk :?
tot nog nu toe heb ik ook nog alles .....
groetjes wijnand

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Varrobehandelingdemonstratie en stand wintersterfte

Bericht door Ruinerweg » zo 26 jan 2014, 11:02

Peter,

De betreffende imker heeft de kasten al geruimd, de bijen zaten ook niet onderin. De kasten waren leeg!

Zelf heb ik thuis van mijn volken de helft behandeld met 2 maal 3 weken thymovar en de andere helft met mierenzuur 85% en begin januari allen met oxaalzuur. Er was toen broed, maar ik heb het toch gedaan. Gisteren heb ik de bodemplaten schoongemaakt. Ik was toch wel verrast hoeveel mijten er tussen het wasmul lagen. Dit vraagt straks in maart nog wel een keer om een behandeling!

Groeten,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten