Ramen van kunstraat voorzien

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

gofferje
Berichten:15
Lid geworden op:zo 23 mar 2014, 18:25
Contacteer:
Ramen van kunstraat voorzien

Bericht door gofferje » zo 23 mar 2014, 18:32

Ik ben, behalve me te hebben ingelezen (zelf bijen houden, Kim Flottum), een volledige newby en ga over 2 weken mijn eerste Ned. Segeberger kast met een 6 raams volk halen.
Ik moet een aantal zaken nu gaan bestellen, waaronder 30 ramen en kunstraat.
Daarover een paar vragen:
Wat adviseren jullie?
- Ramen maar (voor de 1e keer) gemonteerd aanschaffen?
- Gewalst of gegoten kunstraat? Waarom?
- Kan ik een soldeerbout o.d. gebruiken voor het insmelten, of heb je echt een trafo nodig?
- Kunstraat gaat per kg. Hoeveel vellen (voor een broedkamer) zijn dat (ongeveer)?

bedankt, alle tips en antwoorden welkom!

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Ramen van kunstraat voorzien

Bericht door Bok » zo 23 mar 2014, 18:45

gofferje schreef:Ik ben, behalve me te hebben ingelezen (zelf bijen houden, Kim Flottum), een volledige newby en ga over 2 weken mijn eerste Ned. Segeberger kast met een 6 raams volk halen.
Ik moet een aantal zaken nu gaan bestellen, waaronder 30 ramen en kunstraat.
Daarover een paar vragen:
Wat adviseren jullie?
- Ramen maar (voor de 1e keer) gemonteerd aanschaffen?
- Gewalst of gegoten kunstraat? Waarom?
- Kan ik een soldeerbout o.d. gebruiken voor het insmelten, of heb je echt een trafo nodig?
- Kunstraat gaat per kg. Hoeveel vellen (voor een broedkamer) zijn dat (ongeveer)?

bedankt, alle tips en antwoorden welkom!
Ik heb geen antwoorden op je vragen. Wel een tip.
Met bijenhouden kun je eenvoudig beginnen als je maar en goede begeleider hebt.

Denk maar aan autorijden. De theorie leer je uit een boek maar de praktijk.......

Zoek een mentor en ga met hem samen aan de slag. Hij zal je verder op weg helpen.

Een verdere tip.

Vergeet nooit dat je met levende dieren werkt. Die verdienen de beste zorg die er maar is.
groet,

Peter

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Ramen van kunstraat voorzien

Bericht door FrancA » zo 23 mar 2014, 18:50

En/of meld je aan voor een basiscursus via de NBV - Nederlandse Bijenhouders Vereniging.
Wel zo verstandig en dan krijg je ook veel antwoorden en kun je alvast enige praktijkervaring opdoen.

woutDR
Berichten:178
Lid geworden op:za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Ramen van kunstraat voorzien

Bericht door woutDR » zo 23 mar 2014, 18:53

- Ramen maar (voor de 1e keer) gemonteerd aanschaffen? ik schaf ze steeds gemonteerd aan
- Gewalst of gegoten kunstraat? Waarom? een pak van beide is handig, ene bij kouder weer ,andere bij warmer, is nooit verloren
- Kan ik een soldeerbout o.d. gebruiken voor het insmelten, of heb je echt een trafo nodig?transfo is heel handig
- Kunstraat gaat per kg. Hoeveel vellen (voor een broedkamer) zijn dat (ongeveer)?ik dacht 24/kg ongeveer maar is afhankelijk per raammaat en ik heb een andere


zoals hierboven gezegd een goeie mentor is altijd meer waard

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Ramen van kunstraat voorzien

Bericht door Erik Konijn » zo 23 mar 2014, 19:02

Hallo
Koningmarkt komt er weer aan (voorheen Koninginnedag) kijk naar een travo voor speelgoed treintjes te laten rijden. Vorig jaar voor 2,50 euro op de kop getikt. Werkt als een tierelier. minimaal 1 Amp. Anders rommelmarkt of kringlopen aflopen.

Ivan1971
Berichten:5
Lid geworden op:za 08 mar 2014, 17:31
Imker sinds:2013
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Ramen van kunstraat voorzien

Bericht door Ivan1971 » zo 23 mar 2014, 19:32

Je kunt je opgeven voor een bijen cursus, maar je moet dan wel heel veel geduld hebben. Ik heb me vorig jaar opgegeven en wat denk je 64 wachtende. En geloof dat er 24 mensen de cursus kunnen volgen per jaar. Ik denk niet dat ik zolang ga wachten.
Ik zit er ook aan te denken om gewoon te beginnen en een mentor te zoeken...is er Iemand in de omgeving van Rotterdam die interesse heeft om me de kneepjes te leren??

gofferje
Berichten:15
Lid geworden op:zo 23 mar 2014, 18:25
Contacteer:

Re: Ramen van kunstraat voorzien

Bericht door gofferje » zo 23 mar 2014, 20:43

ok, bedankt voor de snelle reacties. Starterscursus ben ik wel van plan, maar ik begrijp dat het voor dit jaar al te laat is...
Mentor heb ik, vriend van een vriendin van ons, met veel ervaring en in de buurt.
Ik wil hem echter niet constant bestoken met vragen, daarom ga ik ook veel via het forum vragen.
Die trafo: hoeveel volt moet ie zijn (ik begrijp 1A + in ieder geval)?

Ivan1971
Berichten:5
Lid geworden op:za 08 mar 2014, 17:31
Imker sinds:2013
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Ramen van kunstraat voorzien

Bericht door Ivan1971 » zo 23 mar 2014, 20:51

Voor het in smelten van kunstacademie heb ik gewoon een accu oplader gebruik voor een auto...ging uitstekend.

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: Ramen van kunstraat voorzien

Bericht door Matts Vos » zo 23 mar 2014, 21:52

- Ramen maar (voor de 1e keer) gemonteerd aanschaffen?

Ongemonteerd is een stuk goedkoper en t is super makkelijk om ze in elkaar te zetten. Zolang je een hamer en tang (om draad strak te trekken) hebt tenminste. (vergeet de spijkertjes niet, dunne en +- 15 a 20mm. Raat insmelten gaat prima met een starthulp voor de auto

- Gewalst of gegoten kunstraat? Waarom?
ikzelf heb gegoten, trekt niet krom als t warm wordt. Wel wat voorzichtiger mee omgaan want t scheurt/breekt snel als je t ruw behandeld

- Kunstraat gaat per kg. Hoeveel vellen (voor een broedkamer) zijn dat (ongeveer)?
bij de imker shop 1 kilo met zaagsnede 17 vellen. Zonder zaagsnede 18. Met of zonder zaagsnede is een eigen voorkeur, ik snijd de vellen over de lengte doormidden, dan heb je een half bk raampje de rest mogen de bijen zelf maken maar je hebt al wel een mooi begin.
http://youtu.be/LnzAxZDICLc

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.
Laatst gewijzigd door Matts Vos op ma 24 mar 2014, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Ramen van kunstraat voorzien

Bericht door FerryB » zo 23 mar 2014, 23:08

Nou ongemonteerd is echt niet goedkoper.
Ik koop kant en klare ramen bespannen en wel voor 1 euro per stuk.
Nou daar kun je echt niet zelf voor gaan zitten klooien en moet je ok nog allemaal spullen voor kopen plus de tijd die je kwijt bent.

Dus helaas maar het is niet een stuk goedkoper.

Wat ik wel zelf doe is kunstraat maken dus gebruik ik mijn eigen was en een kunstraatpersje die ik zelf gemaakt heb, daar besteed ik dan liever mijn tijd aan.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten