beestjes in de honingkamer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

dineke
Berichten:91
Lid geworden op:wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie:nijmegen
Contacteer:
beestjes in de honingkamer

Bericht door dineke » vr 04 apr 2014, 12:27

Hoi allemaal,

In de honingkamer die vorig jaar is gebruikt zitten nu allemaal kleine beestjes - 1,5 mm lang en 0,5 mm breed - en zwarte stipjes (poepjes?).
Na het slingeren heb ik de honingkamer enkele dagen laten uitlikken door de bijen en toen in een plastic zak, goed dichtgetapet, opgeborgen.

Wie weet wat dit is? En hoe ik dat kan voorkomen?

Groetjes, Dineke.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: beestjes in de honingkamer

Bericht door Jaap v.Popering » vr 04 apr 2014, 16:39


dineke
Berichten:91
Lid geworden op:wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie:nijmegen
Contacteer:

Re: beestjes in de honingkamer

Bericht door dineke » ma 07 apr 2014, 19:12

Dank je wel Jaap. IJsazijn, dus, om de lieverdjes te vermoorden.

Maar blijft nog de vraag: wat kunnen dat voor beestjes zijn? Ik heb vandaag geprobeerd een foto ervan te nemen, maar zelfs in de stand super-macro zijn ze te klein voor mijn toestel. Ze zijn ook maar 1 mm lang, heb ik nu gemerkt. En sommige zijn nóg kleiner, ik denk dat dat jonkies zijn.

Heeft iemand nog een idee?

Groetjes, Dineke.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: beestjes in de honingkamer

Bericht door A.A. Staals » ma 07 apr 2014, 19:22

Stuifmeellmijt?

Ad Staals

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: beestjes in de honingkamer

Bericht door bee-tree » di 08 apr 2014, 01:08

Dineke, is het niet te veel gevraagd om een lijstje van kenmerken aan ons bekend te maken.
Wat voor kleur hebben de beestjes, hoeveel pootjes, lopen ze snel of traag, zien ze er glanzend uit,
zijn ze allemaal even groot ? Wat voor geur hebben ze.? Zijn ze zwak behaard ? Vind je ze er onsmakelijk uit zien ?
Zaten er ook nog resten stuifmeel in de raten ? Klop eens een raampje uit op donker papier en fotografeer dat.
Ik denk dat het stuifmeelmijten zijn net zoals Ad Staals er over denkt. Zj.

dineke
Berichten:91
Lid geworden op:wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie:nijmegen
Contacteer:

Re: beestjes in de honingkamer

Bericht door dineke » vr 11 apr 2014, 19:46

Heb zojuist op imkerpedia gezocht bij stuifmeelmijt. Maar nee, ik denk niet dat dat het is. De beestjes zijn niet 'peervormig'.
Voor zover ik kan zien - ze zijn echt heel klein! - hebben ze gewoon 6 pootjes. Ze zijn ongeveer 3 tot 4x zo lang als breed. De lengte is dus max. 1 mm. De kleur is middelbruin. Haren heb ik niet kunnen zien, maar dat kan aan de grootte liggen. Ze lopen redelijk snel.
De foto's die ik heb gemaakt (met wit papier als ondergrond) zijn vreselijk onduidelijk, daar wordt je helaas niks wijzer van. Met de gebruikte vergroting kan ik prima bijen fotograferen, maar deze monstertjes krijg ik er niet goed op.
In de raten heeft alleen honing gezeten, beslist geen stuifmeel. Nou ja, er zal in de honing wel wat stuifmeel hebben gezeten, zoals altijd, maar er waren geen echte stuifmeelcellen.

Ik hoop dat deze beschrijving iemand op een idee brengt???

Groetjes, Dineke.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 151 gasten