gesloten zwermcellen, oude moer legt door.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
imkerheerlen
Berichten:11
Lid geworden op:ma 20 jan 2014, 14:22
Imker sinds:2013
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Heerlen
Contacteer:
gesloten zwermcellen, oude moer legt door.

Bericht door imkerheerlen » do 17 apr 2014, 22:08

Hoi,

Vandaag weer de kasten gecontroleerd. Zag dat 1 kast meerdere gesloten zwermcellen had. Maar de oude moer (gemerkt en geknipt) was nog steeds aanwezig, en ook nog aan de leg, zag rechtop staande eitjes in de raten. Ik dacht dat de oude moer altijd vertrok voor dat de zwermcellen gesloten zijn? Heb toen maar alle zwermcellen gebroken op een paar na die op 1 raam zitten, waarvan ik een aflegger heb gemaakt. Waarom was de oude moer niet weg?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: gesloten zwermcellen, oude moer legt door.

Bericht door Hans van der Post. » do 17 apr 2014, 23:32

Als ik het zo op afstand begrijp, is er een stille moer wisseling bij jou aan de gang. Neem aandat je in Zuid-Limburg imkerd. Daar is vandaag toch een temperatuur boven de 18+ gehaald.
Zou het een zwermvoorbereiding zijn dan was zeker de zwerm uit de kast getrokken.
Bij een stille wissel hoef je niets te doen! Als de jonge moer uitloopt en na drie tot vijf dagen - bij goed weer - op bruidsvlucht gaat en daarna mininmaal vijf dagen aan de leg gaat heb je twee leggende moeren in je volk! Nog niets aan de hand.
Meestal binnen drie weken wordt de oude moer afgedankt.
!Hans.

imkerheerlen
Berichten:11
Lid geworden op:ma 20 jan 2014, 14:22
Imker sinds:2013
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Heerlen
Contacteer:

Re: gesloten zwermcellen, oude moer legt door.

Bericht door imkerheerlen » vr 18 apr 2014, 00:07

Hans van der Post. schreef:Als ik het zo op afstand begrijp, is er een stille moer wisseling bij jou aan de gang. Neem aandat je in Zuid-Limburg imkerd. Daar is vandaag toch een temperatuur boven de 18+ gehaald.
Zou het een zwermvoorbereiding zijn dan was zeker de zwerm uit de kast getrokken.
Bij een stille wissel hoef je niets te doen! Als de jonge moer uitloopt en na drie tot vijf dagen - bij goed weer - op bruidsvlucht gaat en daarna mininmaal vijf dagen aan de leg gaat heb je twee leggende moeren in je volk! Nog niets aan de hand.
Meestal binnen drie weken wordt de oude moer afgedankt.
Stille moerwissel, dat zou inderdaad kunnen. Vandaag was een lekkere dag, 17 graden. Maar ik heb alle moercellen al verwijdert.. Behalve van 1 raam met zeker 3 moercellen, die aan de zijkant van dat raam zitten, uit de bovenste broedbak. Hiervan heb ik een aflegger gemaakt, moet ik nu maar gewoon wachten tot er weer moercellen zijn en deze maar laten uitkomen? Bestaat er geen kans dat het volk dan toch nog gaat zwermen?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: gesloten zwermcellen, oude moer legt door.

Bericht door A.A. Staals » vr 18 apr 2014, 07:05

Ik denk niet dat het een stille moerwisseling is. Bij een stille moerwisseling zijn er maar een paar belegde doppen en als ik het goed begrijp hier meer.
De oude moer vertrekt vanaf het sluiten van een dop maar als het kan voor het uitlopen van een jonge moer. Zelf had ik vorige week 4 volken met gesloten doppen en moer nog aanwezig. Ik heb hiervan kunstzwermen (vegers) gemaakt en alle doppen gebroken. Op de tiende dag doe ik dat weer en krijgen ze een nieuwe jonge koningin geteeld van een raszuivere koningin of larfjes zodat ze opnieuw een serie jonge koninginnen voortbrengen van gewenste afstamming.
Mijn advies zou zijn: Voordat er nieuwe gesloten doppen zijn een veger maken. Verder naar wens zoals omschreven, of gewoon 12/13e dag doppen breken.
Als je een Veger maakt van een volk wat belegde doppen heeft alle doppen verwijderen dit om precies te weten wanneer de jonge koninginnen geboren worden.

ad staals

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: gesloten zwermcellen, oude moer legt door.

Bericht door Alex Mönch » vr 18 apr 2014, 07:09

F1 volken hebben dit soms...heb het ook wel eens gehad....vooral als er een groot percentage raszuivere bijen is,dan lijkt het erop,dat ondanks de gesloten zwermcellen ze er toch geen zin in hebben.Het moertje legt dan ook nog eens rustig door.De onzuivere bijen zorgen dan voor de gedeeltelijke zwermneiging.
Zwermcellen wegbreken en ruimte geven heb ik toen gedaan en het was weer over...ze gingen weer gewoon door.
Als het broednest er voorheen normaal uit zag en ze gewoon legt en er geen zichtbare gebreken zijn zou ik haar gewoon houden.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: gesloten zwermcellen, oude moer legt door.

Bericht door Hans van der Post. » vr 18 apr 2014, 09:06

Citaat: F1 volken hebben dit soms...heb het ook wel eens gehad....vooral als er een groot percentage raszuivere bijen is,dan lijkt het erop,dat ondanks de gesloten zwermcellen ze er toch geen zin in hebben.
Alex je spreekt dan over de buckfast!
!Hans.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: gesloten zwermcellen, oude moer legt door.

Bericht door semar » vr 18 apr 2014, 11:06

bij mijn buckfast heb ik de ervaring dat doppen vaak een teken zijn dat het volk te krap zit bv veel necktar binnen gekomen
en het broednest verzuip (de moer kan niet voldoende leggen naar de zin van de bijen).

of het volk "verveeld' zich door slecht weer zit het langere tijd binnen de vliegbijen blijven thuis niemand kan zich nog bewegen,
de haalbijen sterven niet in het veld er komen wel dagelijk duizendplus bijen bij)

Meestal is het doppen breeken én ruimte geven genoeg een extra honingbak erop kan nooit kwaad (permanent of tijdenlijk afhankelijk van de situatie)
vaak verdwijnt de zwermdrift weer zodra je hun ónpretige' situatie heb aangepast.
komt dit na 2 maal nog terug, dan maak ik een aflegger of tap bijen af voor een schudzwerm met een moertje.
meestal is dit niet nodig, mareh ik heb bet over mijn situatie he :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: gesloten zwermcellen, oude moer legt door.

Bericht door Alex Mönch » vr 18 apr 2014, 19:01

Ik spreek inderdaad over Buckfast bijen Hans en het zou me niet verbazen als imkerheerlen een F1 Buckfast volk heeft :D

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: gesloten zwermcellen, oude moer legt door.

Bericht door bee-tree » za 19 apr 2014, 07:15

imkerheerlen schreef:Hoi,

Vandaag weer de kasten gecontroleerd. Zag dat 1 kast meerdere gesloten zwermcellen had. Maar de oude moer (gemerkt en geknipt) was nog steeds aanwezig, en ook nog aan de leg, zag rechtop staande eitjes in de raten. Ik dacht dat de oude moer altijd vertrok voor dat de zwermcellen gesloten zijn? Heb toen maar alle zwermcellen gebroken op een paar na die op 1 raam zitten, waarvan ik een aflegger heb gemaakt. Waarom was de oude moer niet weg?
Goede morgen imkerheerlen. Stel dat je elke dag in de gelegenheid bent de volken in de gaten te houden
tijdens de zwermuren en bij zwermweer, dan kun je soms zien,
dat een gemerkte en geknipte overjarige koningin op de vliegplank aarzelt om met de zwerm mee te gaan.
ze zoekt de kast weer op. Wanneer de vliegplank groot is en de kast dicht tegen de grond staat, lukt het haar
om toch weer de weg terug te vinden. Dat kan zich dagenlang herhalen. Misschien ken je dit verschijnsel al ?
Heb je geen zwermval om ze bij de vliegspleet te vangen wanneer je niet thuis kunt blijven bij mooi weer,
omdat je zelf ook zwermlustig bent, met name de tweede Paasdag, als half Nederland de kriebels in de benen krijgt.

Een Zalige Pasen gewenst. B3....... P.S. Wil je rust aan je hoofd , posteer je dan bij de volken zoals ik.

imkerheerlen
Berichten:11
Lid geworden op:ma 20 jan 2014, 14:22
Imker sinds:2013
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Heerlen
Contacteer:

Re: gesloten zwermcellen, oude moer legt door.

Bericht door imkerheerlen » wo 23 apr 2014, 20:36

Een update...vandaag, 7de dag na laatste controle, kast weer nagekeken. Wat blijkt, er zaten wel enkele belegde doppen in, die ik weggebroken heb, maar verder alles normaal. Moer nog steeds aanwezig en aan de leg (zag haar cellen beleggen) bijen waren rustig, bouwraam was belegd (2daags eitjes) en verder uitgebouwd.
Het zijn trouwens Carnica bijen met P moer (raszuiver).
De nieuwe raampjes met waswafel waren verder uitgebouwd ( vorige keer 2 broedramen verwijdert met gesloten doppen, voor aflegger).
Ik blijf deze kast dus goed controleren en doppen breken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten