Nieuw volk maken.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Mong
Berichten:8
Lid geworden op:wo 19 feb 2014, 11:42
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
Nieuw volk maken.

Bericht door Mong » vr 18 apr 2014, 16:02

Beste mensen,

Ik bezit nu 2 volken en had hieruit graag een nieuw volk met koningin willen samenstellen.
Die koningin mag uiteraard niet komen uit een redcel of een zwermcel.
Ik zou dat nieuwe volkje willen onderbrengen in 1 mini plus romp dit jaar nog laten uitgroeien en hen laten overwinteren op 2 mini plus rompjes om er volgend jaar dan een productievolk van te maken.
Hoe en wanneer (welk tijdstip van het jaar)begin ik hieraan?
Liefst via een methode waarmee ik dat nieuwe volkje geen kilometers verder moet zetten maar ze terplaatse kunnen blijven.
Niet al te moeilijk formuleren aub want ik ben nog maar een beginner.
Alvast bedankt voor de moeite die jullie willen doen om hierop( liefst in detail) te willen antwoorden.
Groetjes.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Nieuw volk maken.

Bericht door FerryB » vr 18 apr 2014, 16:32

Als je ze niet uit een redcel of zwermcel wil, wat wil je dan wel?
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Mong
Berichten:8
Lid geworden op:wo 19 feb 2014, 11:42
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Nieuw volk maken.

Bericht door Mong » vr 18 apr 2014, 17:18

Ik dacht eerder aan een larfje overzetten in een kunstdop .
Is dat geen betere optie?

Hein5689
Berichten:72
Lid geworden op:di 04 dec 2012, 09:41
Locatie:Sassenheim
Contacteer:

Re: Nieuw volk maken.

Bericht door Hein5689 » vr 18 apr 2014, 17:32

Het lijkt mij in elk geval meer werk. Wij hebben gewoon 4 ramen en 2 lege broedramen in een 6-ramer gehangen en dan krijg je vanzelf een nieuwe koningin. En ver weg hoeft ook niet noodzakelijk, de 6-ramer hebben wij naast het hoofdvolk gezet.

Mong
Berichten:8
Lid geworden op:wo 19 feb 2014, 11:42
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Nieuw volk maken.

Bericht door Mong » vr 18 apr 2014, 17:46

Ik dacht eerder aan een bijenvolk te starten met enkel een koninginnecel en wat bijtjes (2 volle bekers).
Op deze manier: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 726&type=1
Alleen begrijp ik niet goed hoe je aan die gesloten koninginnedoppen komt zonder dat je koningin (uit je volk waar je de kunstdoppen hebt ingehangen)dan begint te zwermen want zwermen doen ze toch als de moerdop verzegeld word?

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Nieuw volk maken.

Bericht door Dylan Elen » vr 18 apr 2014, 18:01

Als je zegt dat je beginner bent en dat je geen moer uit een redcel of zwermcel wilt, dan zal men je waarschijnlijk vertelt hebben dat redcellen minderwaardig zijn en dat je met zwermcellen de zwermdrift verderkweekt in je nateelt. Ten eerste, dat redcellen minderwaardig zouden zijn ten opzichte van een kunstdop, daar geloof ik persoonlijk niet in: in het geval van redcellen hebben de bijen (meestal) een ruime keuze aan larfjes om uit te kiezen terwijl ze bij het inhangen van een paar kunstdoppen verplicht zijn om de larven in die doppen op te voeden tot moeren. Men zegt ook vaak dat bijen bij redcellen larfjes zouden gebruiken die te oud zijn om "goede" moeren van te maken, ik ben ervan overtuigd dat die bijen wel slimmer zijn dan dat. Ik heb vorig jaar enkele volken moerloos gemaakt om daar vervolgens mijn moerteelt op te doen -jawel ik werk zelf ook met kunstdoppen- en was benieuwd naar wanneer de redcelmoeren geboren zouden worden, dus had ik hen zo goed als mogelijk ingekooid. Wat bleek, na terugtellen vanaf de geboorte kwam ik tot de conclusie dat de bijen eendagslarven en eitjes -welke eerst nog moesten uitkomen uiteraard- gebruikt hadden om hun redcellen op te trekken. Het enige "aparte" aan een redcel is dus volgens mij dat ze gewoon midden op de raat voorkomt.

Ten tweede, ondanks dat ik zelf overlarf, geef ik een sterke voorkeur aan zwermcellen. Ik betwijfel dan ook of men daar simpelweg de zwermlust mee verderkweekt in het nageslacht: er zijn immers talloze redenen waarom een volk zwermplannen kan bekokstoven, dat is niet perse genetisch bepaald. Ik denk dat het meestal de leefomstandigheden zijn die een volk doen overgaan in zwermmodus.

Uiteraard moet je doen waar je je zelf het best bij voelt, ongeacht wat andere imkers vertellen en doen. Wat betreft die miniplussen, dat is goed als bevruchtingskastje of om een reservevolkje op te laten overwinteren; maar als je nu jonge volken wil gaan maken die volgend jaar als productiekast moeten dienen, waarom dan niet meteen een drieramer gebruiken welke je stelselmatig kan uitbouwen?

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Nieuw volk maken.

Bericht door Erik Konijn » vr 18 apr 2014, 18:05

Probeer een broedaflegger. Paar ramen gesloten broed als je van je oude ramen af moet, raam met brias, koningin in het oude volk laten zitten en de aflegger zelf doppen laten trekken. nadat alle broed is uitgelopen oxaal behandeling en je hebt een mijt vrij volkje.

TvdB
Berichten:36
Lid geworden op:di 28 jan 2014, 19:09
Imker sinds:1997
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Nieuw volk maken.

Bericht door TvdB » di 06 mei 2014, 17:14

Als je duits enigszins op orde is is dit een goed beginpunt, een simpelere methode voor het kweken van koninginnen is er eigenlijk niet:
http://www.imkerschule-sh.de/sites/defa ... n_Volk.pdf

en inderdaad is er geen verschil tussen redcel en zwermcel moeren:
http://edepot.wur.nl/133655

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bezig bijtje, bon, Google [Bot] en 96 gasten