Warre-kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Warre-kast

Bericht door Hans van der Post. » wo 26 feb 2014, 13:53

Helder voor mij en denk ik ook voor andere formers, dank. :)
!Hans.

San Peter
Berichten:113
Lid geworden op:vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Soesterberg
Contacteer:

Re: Warre-kast

Bericht door San Peter » za 26 apr 2014, 14:37

Hallo,

Een aantal weken geleden heb ik dus een broedkamer van een spaarkast op de broedkamer van een Warre-kast gedaan met een "ring" er tussen zodat het allemaal netjes pas. Aan beide kanten in de broedkamer zit een sluitblok. Het is dus de bedoeling dat ze naar beneden gaan bouwen. Dat doen ze dus niet.

Omdat ik over niet al te lange tijd een kunstzwerm wil gaan maken, wil ik dat dus in de Warrre-kast zetten. Maar, bouwt een broedloze kunstzwerm ook raat? Misschien is het een rare vraag, maar ik heb er zo mijn bedenkingen bij. Of zijn er dingen waar ik extra op moet letten?

gr

peter

Martin E
Berichten:9
Lid geworden op:vr 04 jan 2013, 21:06
Imker sinds:2012
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Warre-kast

Bericht door Martin E » za 26 apr 2014, 20:12

Vorig jaar ben ik ook gestart met een Warrékast: een zwerm die uit mijn spaarkast kwam, heb ik gevangen en 's avonds als natuurzwerm in de kast gekieperd.
Je staat versteld hoe snel ze die kast in gebruik nemen, de toplatjes uitbouwen en in no-time kun je er al een 2e kast onderzetten vanwege huisvestingsproblemen.
De 2 kasten hebben, grotendeels op eigen honing, overwinterd.
Ik weet niet of je er kijkglas in hebt zitten, maar dan kun je het bouwproces heel goed volgen.
Vorig voorjaar heb ik ze drie dagen nadat ze hun intrek hadden genomen, met kleine beetjes suikerdeeg bijgevoerd tot ik het idee had dat ze genoeg haalden om zichzelf te onderhouden. (er is in het begin natuurlijk geen voorraad, ze moeten alles nog bouwen)
Vanmorgen heb ik de 3e bak eronder gezet omdat het volk razendsnel groeit.
Aan het gewicht te voelen van de 2 bovenstaande kasten, zit er erg veel honing in de kast.
Ik wacht nog even met het leeghalen van de bovenste bak totdat ik het idee heb dat het broednest in de 2e bak is afgedaald, samen met de K.
Het is nog even uitvinden hoe je de ramen netjes losmaakt van de zijkanten om de honing er uit te kunnen halen.
Dan doe je ook meteen aan raatvernieuwing, want ze moeten weer nieuwe cellen gaan bouwen.
De Warrékast is niet een kast om een grote productie binnen te halen, maar is naar mijn idee een natuurlijkere manier om bijen te houden, met de nadruk op houden, de bijenstand op peil te houden en niet op honing oogsten.
Mijn bijen mogen ook gaan zwermen, ze blijven toch in mijn eigen (grote) tuin hangen.

San Peter
Berichten:113
Lid geworden op:vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Soesterberg
Contacteer:

Re: Warre-kast

Bericht door San Peter » za 26 apr 2014, 21:00

Ik begrijp dat als je een natuurzwerm in de Warre-kast doet dat ze als een malle gaan bouwen. Maar is dat ook het geval met een kunstzwerm?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Warre-kast

Bericht door Hans van der Post. » za 26 apr 2014, 21:47

Als je een kustzwerm maakt en deze naast of in de nabijheid van het volk zet waar deze uitkwam, vliegen de vliegbijen terug naar de oude plek. Dan valt er niet veel te bouwen, geen vliegbijen, geen voedsel en daardoor niet kunnen bouwen. Zet je de kast drie weken hooguit 1-1/2 km van de oude plek hou je alle vliegbijen die gelijk met het veger maken in de nieuwe kast terecht zijn komen.
Maar is het koud zoals er voor over een week wordt voorspelt (14 C.) dan zul je moeten voeren.
!Hans.

Eugeen
Berichten:82
Lid geworden op:di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Warre-kast

Bericht door Eugeen » za 26 apr 2014, 22:08

Zelf imker ik met Kempische kasten en zet regelmatig over op andere kasten via een 'adapterplank'. Eind maart heb ik zo een Kempische broedbak op twee Warrébakken gezet. Deze week was de eerste bak volledig uitgebouwd en zijn ze begonnen aan de tweede. Ik heb er dan twee nieuwe Warrébakken onder geplaatst en de Kempische bak verwijderd. Eerst een massa bijen naar beneden gerookt en daarna alle ramen nog eens afgeveegd. Deze heb ik langs het vlieggat laten inlopen. De ramen uit de Kempische bak heb ik hierna geslingerd en ik voer deze honing nu, 50-50 verdund met water, in een voerbakje. Ze krijgen zo om de twee dagen een liter tot alles is opgenomen. Ondertussen is ook de tweede Warrebak al voor een groot deel uitgebouwd en hangen de bijen al door in de derde bak. De Warrékast beschouw ik momenteel als een leuk experiment. En eigenlijk is de Warrékast toch alleen maar een verticale toplattenkast. En over de toplattenkast is er toch wel wat ervaring op het forum, dacht ik zo.
Groeten,
Eugeen

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Warre-kast

Bericht door jossmits » zo 27 apr 2014, 09:43

Een paar tips voor warre-imkers:
- het losmaken van de zijkanten kan heel eenvoudig. Kantel de bak naar voren en met de raampjeslichter kun je de raten aan de achterkant losmaken, kantel de bak naar achteren en je kunt op dezelfde manier de raten aan de voorkant losmaken. Vooral niet opzij kantelen want dan kunnen de raten breken.
- een groter probleem dan het vastmaken aan de kanten kan het vastmaken van de raten aan de latten van de bak eronder zijn. Dat komt vooral voor bij een grote dracht. Als dat gebeurt kun je de kast bijna niet meer open krijgen. Om dat te voorkomen kun te tegelijk met het plaatsen van de derde bak (onder) de bovenste bak 90 graden draaien ten opzichte van de bak eronder. ze maken dan misschien nog wel vast, maar de kast is dan toch makkelijker open te krijgen. Het probleem is nog verder te verminderen door, wanneer het broed grotendeels al naar benden is, een stuk plastic van 26 bij 26 cm tussen de twee kastdelen te leggen. langs de zijkanten kunnen de bijen dan nog wel naar boven en beneden, maar ze zullen de raat niet doorbouwen tot op het plastic.
- als je de raat wilt hergebruiken de kun je "labor-dozen" bouwen. Daar is hier op het forum meer over geschreven. Een labor doos is een soort kooi waarin je de raat in de slinger hangt. Je kunt die labor doos eenvoudig maken uit 2 spaarkast broedkamer-ramen. Bevestig aan één kant van elk van die 2 ramen gaas. Bevestig de twee ramen met een scharnier aan de bendenlat aan elkaar. Als je dit dan dichtklapt past er een warre-lat met raat tussen. (misschien aan de onderkant iets van de raat afsnijden. Op deze manier kun je de latten met raat gewoon slingeren en daarna terugzetten naar het volk. Wel van tevoren kijken of dit in de slinger past! Bij mijn oude slinger ging dit maar net.
- mijn warre kasten hebben in elke bak een extra ingang (door de leverancier er al ingemaakt). m.i. hebben die extra ingangen niet veel nut. Waarvoor het handig kan zijn is het volgende. Bijen-uitlaten werken vaak bij warre-kasten niet zo goed omdat er ook darren in de bovenste bak kunnen zitten die de uitlaat kunnen verstoppen. Als ik de bijenuitlaat plaats dan laat ik die extra-ingang nog een uurtje open. veel bijen verlaten dan die bak. Die hoeven dan niet door de bijenuitlaat naar buiten. wel na een uurtje die extra-ingang sluiten!.

Jos (acht jaar warre-ervaring)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten