Advies nodig

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

gijsmondria
Berichten:41
Lid geworden op:vr 17 mei 2013, 10:17
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Enschede
Contacteer:
Advies nodig

Bericht door gijsmondria » wo 30 apr 2014, 23:00

Ik heb 14 dagen geleden een zeer groot volk gedeeld doormiddel van een koninginnenrooster. Ik wil graag meer volkjes creëren. Het rooster om te kijken in welke broedbak de koningin zit.
Een week na die tijd heb ik gezien dat in de onderste broedbak larfjes zitten, dus de koningin. Helaas vond mevrouw de ruimte te klein en heeft ze zwermcellen aangezet. Ik heb de ramen met zwermcellen verdeelt over drie nieuwe kastjes. Heb één zwermcel laten zitten, dit heb ik samen met wat brias honing en stuifmeel uit beide broedbakken verdeelt over drie kastjes. Keurig alles afgeslagen zodat de koningin op zijn plek bleef. Ik heb dus nu 4 volkjes, drie kleine met elk voldoende bijen en één zwermcel. Klopt het dat de koningin ongeveer nu moet uitlopen? 14 dagen geleden rooster geplaatst.

Ook kwam ik er vandaag achter dat het oer volk nu helaas moerloos is, dus geplet of al gezwormen? Hier zitten nu redcellen in. Hoe houd ik nou het beste in de gaten dat dit volk geen nazwerm krijgt?

Veel vragen, ben beginnend imker en dan is het veel inlezen en leren :D

tonie-v
Berichten:86
Lid geworden op:ma 31 mei 2010, 09:29
Imker sinds:1977
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:De Lutte
Contacteer:

Re: Advies nodig

Bericht door tonie-v » wo 30 apr 2014, 23:28

Beste gijs,

Had gewoon een veger gemaakt,
En dan daarna, met de koninginnedoppen op verschillende ramen had je dan drieramers kunnen vullen,
Een Raam met dop( beste twee) en voldoende bijen erbij afslaan, Raam met water en een met voer, dan rustig laten staan,
Het oude Volk ook een of Beter twee doppen laten, zullen niet meer zwermen! Want sterk verzwakt!
Voor de volgende keer, meer succes!

Groetjes,
Tonie
ajv

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Advies nodig

Bericht door Hans van der Post. » wo 30 apr 2014, 23:31

gijsmondria schreef: [............]
Veel vragen, ben beginnend imker en dan is het veel inlezen en leren :D
Is mevrouw de koningin niet weg gezwermd? waren er al gesloten doppen die hebt verdeeld? als je dit met ja kunt beantwoorden is ze weg.
Vervolgens verdeel je doppen. Er zaten nog larfjes in de bak waar de moer heeft ingelopen.
Dit volk heeft - aanname - geen moer meer op het moment dat jij de doppen gaat verdelen.
Ja, dan gaat zo'n volk in dit stadium weer redcellen aanzetten.

Nu je vraag over de verdeelde doppen: wanneer komen ze uit? zwermcellen worden over een paar dagen verdeeld aangezet.
Dit betekend dat het niet goed is te berekenen wanneer die doppen uitlopen.

Het hoofdvolk is het wat gemakkelijker, vanaf de datum dat je de doppen (zwermcellen) verdeelde werd het volk reddeloos en zette nu redcellen aan. Dit is dan 13 dagen later dat je de tutter kunt verwachten.
!Hans.

gijsmondria
Berichten:41
Lid geworden op:vr 17 mei 2013, 10:17
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Enschede
Contacteer:

Re: Advies nodig

Bericht door gijsmondria » wo 30 apr 2014, 23:53

Dank,

Verkeerd begonnen, maar nog niet veel fout gedaan dus :? . ja cellen zijn gesloten, dus er is een zwerm geweest. Niet te merken aan hoeveelheid bijen.
Zwermcellen heb ik 6 ramers gehangen, met voer en brias. Dat gaat dus goed. Komt jonge koningin in, en gaat op bruidsvlucht.

Het oervolk is nu dus 7 dagen onderweg met redcellen? 13e dag doppen breken?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Advies nodig

Bericht door Hans van der Post. » do 01 mei 2014, 00:44

Ja dat kan - doppen breken. Maar ga eerst luisteren of je een tuter hoor.
Je houdt pas bijen dus ga even het web "langs" daar vind je vast een tuter geluid.
Het is ook mogelijk dat je niets hoort dan gegons van het bijenvolk.
Je kunt de kast open maken en eens kijken hoe "de vlag er bij hangt" Ga niet zo maar doppen breken. kijk of er een dop open is.
Zijn alle doppen gesloten sluit de kast en wacht nog een dag. Soms.............. kan het wel twee dagen zijn.

Is er wel een dop open laat dan nog een moer de kast in lopen, dit als verzekering.
Eh..... dopen breken doe je in de tweede helft van de middag. Als er dan twee of meer moeren in de kast lopen wordt er gevochten.
Doe je dit in de ochtend zal het volk met twee net uitgelopen moeren gaan zwermen tenminste als het volk groot genoeg is.
Imker ze! :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: Advies nodig

Bericht door Matts Vos » do 01 mei 2014, 13:12

Hoe breek je die doppen eigenlijk, voorzichtig met een pincet of mesje het dekseltje open pulken?

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Advies nodig

Bericht door Ewout » do 01 mei 2014, 13:25

Ik doe het altijd gewoon met mijn vingers: bij een rijpe dop is het dekseltje al een beetje los gebeten door de bijen, die klap je dan zo open. Moet je geen kolenschoppen hebben natuurlijk ;)

gijsmondria
Berichten:41
Lid geworden op:vr 17 mei 2013, 10:17
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Enschede
Contacteer:

Re: Advies nodig

Bericht door gijsmondria » di 06 mei 2014, 22:11

Imkeren voor beginners is niet makkelijk :D .

Vandaag een zwerm ontdekt. Niet vreemd want mijn volk heeft ongeveer een week geleden gezwormen. Een mooie klomp bijen in de kruin van een laag sierwilgje. Kast klaargemaakt, emmer onder de zwerm, een flinke tik en de meeste bijen in de emmer. deze keurig in de kast gestort. Makkelijk dacht ik. Helaas kwartier later kast weer leeg, en alle bijen nu onder aan het boompje rond de stam en tussen de vaste planten.
Afbeelding
Toen maar een ervaren imker gebeld voor hulp. samen de zwerm nu keurig in de kast gekregen, en toen vlogen de laatste bijen ook keurig richting kast.

Daarna het uitgezwermde volk bekeken, om in te schatten wanneer de nazwerm komt. Blijkt hier gewoon een leggende koningin in te zitten.
Wel veel doppen en enorm veel darren. Maar eitjes in alle stadia :? Koningin niet kunnen vinden, al heb ik die ook nog nooit gevonden, waarschijnlijk schutkleur en klein? Hier dus maar alle doppen uitgebroken, weekje wachten en hopen dat mevrouw haar werk voortzet, anders kan ik keurig na 13 dagen doppen breken.

Weer veel geleerd dus vandaag

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Advies nodig

Bericht door petro » wo 07 mei 2014, 00:10

Aangezien je aangeeft de moer niet te hebben gezien. Zou het zo maar kunnen,dat zij doorgegaan is met leggen tot zo'n beetje een dag voor vertrek.En het luchtruim heeft gekozen bij het eerste mooie weer. :o De kans dat je over 13 dagen dus doppen moet breken is in dit geval erg groot. :)
Petro
gijsmondria schreef:Imkeren voor beginners is niet makkelijk :D .

Daarna het uitgezwermde volk bekeken, om in te schatten wanneer de nazwerm komt. Blijkt hier gewoon een leggende koningin in te zitten.
Wel veel doppen en enorm veel darren. Maar eitjes in alle stadia :? Koningin niet kunnen vinden, al heb ik die ook nog nooit gevonden, waarschijnlijk schutkleur en klein? Hier dus maar alle doppen uitgebroken, weekje wachten en hopen dat mevrouw haar werk voortzet, anders kan ik keurig na 13 dagen doppen breken.

Weer veel geleerd dus vandaag

gijsmondria
Berichten:41
Lid geworden op:vr 17 mei 2013, 10:17
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Enschede
Contacteer:

Re: Advies nodig

Bericht door gijsmondria » do 15 mei 2014, 21:55

Petro, jouw verhaal klopt. Koningin is vertrokken en kan aankomende maandag doppen breken.
Zwerm doet het goed, koningin is al aan de leg en ze zijn lekker aan het bouwen. De overige drie kleine vlokjes hebben een mooie jonge koningin, nu hopen dat aankomende week met het mooie weer ze op bruidsvlucht gaan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten