volk laten groeien

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:
volk laten groeien

Bericht door cefas » ma 05 mei 2014, 22:47

Ik heb nu een paar jaar bijen. Soms gaat het goed, soms gaat het minder. Nog nooit is er een volkje 'zo maar' verdwenen of doodgegaan, maar ik heb ook nog nooit van die giga-opbrengsten honing gehad als ik hier wel eens (per volk) op het forum zie. Hoogstens een kilo of vijf per volk. En ik heb, behalve in mijn toplattenkast, ook maar zelden van die overvolle bakken met volk gehad. Net als ik er hoop op kreeg, zat de boel weer vol doppen en moest ik een aflegger maken.
Hoe kan ik het volk gewoon even lekker laten groeien?

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: volk laten groeien

Bericht door frank27 » di 06 mei 2014, 23:55

Cefas, heb je wel voldoende dracht in de buurt van je stal?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: volk laten groeien

Bericht door Hans van der Post. » wo 07 mei 2014, 00:32

frank27 schreef:Cefas, heb je wel voldoende dracht in de buurt van je stal?
Ja Cefas welk deel van de wereld hou je bijen? :happy-smileyflower:
Zet eens de woonplaats bij je avatar. :be2:
Hoe veel volken heb je? zodat je zelf en anderen (forum) een beeld kunnen krijgen.
!Hans.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: volk laten groeien

Bericht door Alex Mönch » wo 07 mei 2014, 07:16

Cefas,voortaan eerder bakken geven en ramen laten bouwen.....als je begin voorjaar een broedkamer laat bouwen,zo gauw als deze uitgebouwd is en de koningin legt erin...kijken wanneer het een goed moment is om de volgende broedkamer met kunstraat te plaatsen...dan 2 raampjes met open broed hierin hangen dan kunnen ze weer bouwen en heb je ook weer meer ruimte om zwerm neiging te voorkomen.Rooster boven de 2de broedkamer....wanneer je eenmaal een voorraad bakken met uitgebouwde ramen hebt wordt het makkelijker.
Bij goede dracht kun je ook om zwerm neiging uit te stellen,bij een sterk volk een broedkamer met 2 uitgebouwde ramen met open broed en 8 ramen met kunstraat onderop zetten.

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: volk laten groeien

Bericht door cefas » wo 07 mei 2014, 07:26

Dank voor de aanwijzingen! Ik heb mijn volkjes in een stadspark midden inArnhem. We hebben daar met z'n allen ruim 20 volkjes. Bijen vliegen op vanalles. Goede lindedeacht, veel achtertuintjes, in najaar veel gulden roede, balsemien en klimop.

Sent from my Lumia 710 using Tapatalk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: volk laten groeien

Bericht door Hans van der Post. » wo 07 mei 2014, 09:29

Cefas het is voor zover het op afstand te bekijken is een goed drachtgebied. Maar staar je voor al niet blind op grote oogsten die soms op dit forum worden beschreven. Het verhaal over de grote vis die de visser had gevangen en in het café aan zijn mede stamgasten vertelde, ken je?
Verder kun je aan de mede imkers vragen hoe het bij hun gaat.
!Hans.

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten:112
Lid geworden op:ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds:1977
Aantal volken:19
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Witharen
Contacteer:

Re: volk laten groeien

Bericht door Imkerij Witharen » wo 07 mei 2014, 12:30

Hallo Cefas,

Enorme hoeveelheden is mooi.. maar een sterk volk is noodzakelijk om de honingkamer vol te krijgen!
We doen het al een paar jaar en de hoeveelheid opbrengst is wisselend met het seizoen. Vorig voorjaar helemaal niets, nu 7HK vol en 2 half vol
Kijken wat het wordt, morgen ga ik slingeren als het weer een beetje mee zit.
Hier als volgt te werk gegaan dit voorjaar:

1 Volk op 1 BK en 8 ramen uit de winter gekomen, na verloop van het mooie weer in april, ergens 22 april een Honingkamer geplaatst.
Na enkele dagen zat deze vol bijen en werd deze volgeladen.
Een dikke week later heb ik er een 2e Br. kamer onder gezet, en een deel van het broedramen naar beneden verplaatst, zodat het broednest zijn ronde vorm behield, alleen nu verticaal i.p.v. horizontaal.

Inmiddels staat er een 2e HK op, welke deels is uitgebouwd en ook al wat honing heeft.
De andere volken, die opgetrokken zijn uit uitgewinterde 7-raams volkjes, zijn iets kleiner, maar hebben een zelfde beeld.
2BK's, een volle HK en nog géén 2e HK. De laatste raten worden nu uitgebouwd in de BK. Dus over niet al te lange tijd ook zwermbeheersing doen... Eergisteren gecontroleerd, nog wat ruimte en géén zwermneiging in negen volken. de 10e is een week geleden een zwerm af gekomen. Dat was een moertje van onbekende komaf, dus volkje gaat een nieuwe moer krijgen van mijn P-moertje CT1075.

A.s zondag beginnen met overlarven en kijken of het dit seizoen suc6 heeft.

Jannes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 165 gasten