Schade aan broed door afslaan raampjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:
Re: Schade aan broed door afslaan raampjes

Bericht door Ewout » vr 09 mei 2014, 07:54

Flevobij, misschien helpt het voor de beeldvorming om het volgende filmpje van Gerhardt Liebig te bekijken:

Kippkontrolle, Zellenbrechen & Schwarmfang

Zoals je ziet, je hoeft niet per se hard te stoten. Door op deze manier te controleren op doppen, kun je snel werken, wat prettig is voor het volk en de imker. Als jij een half uur bezig met omdat je naar elk raam moet turen om zeker te weten dat je ze niet mist, is dat ook niet prettig voor de volken. Maar het hangt er helemaal vanaf hoe belangrijk jij het vind dat je geen doppen mist (en evt. zwermen verliest), en hoe jouw volken reageren op jouw handelingen.

schomaker
Berichten:16
Lid geworden op:ma 07 apr 2014, 08:55
Contacteer:

Re: Schade aan broed door afslaan raampjes

Bericht door schomaker » vr 09 mei 2014, 09:26

Beste collega's

ramen met eitjes , waar je een klap op geeft, dan kunnen de eitje die net gelegd zijn omklappen en die zullen het niet meer redden! :shock: Ik werkt altijd met keuken handschoenen vanwege de propolis. En veeg gewoon door de bijen als ik iets verdachts zie. Dit geeft zo weinig mogelijk verstoring op de raten en daardoor in de kast blijft het veel rustiger.
Prettig weekend.
gr. Carl Heinz Schomaker. :wink:

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Schade aan broed door afslaan raampjes

Bericht door bee-tree » vr 09 mei 2014, 10:49

Ewout schreef:Flevobij, misschien helpt het voor de beeldvorming om het volgende filmpje van Gerhardt Liebig te bekijken:

Kippkontrolle, Zellenbrechen & Schwarmfang

Zoals je ziet, je hoeft niet per se hard te stoten. Door op deze manier te controleren op doppen, kun je snel werken, wat prettig is voor het volk en de imker. Als jij een half uur bezig met omdat je naar elk raam moet turen om zeker te weten dat je ze niet mist, is dat ook niet prettig voor de volken. Maar het hangt er helemaal vanaf hoe belangrijk jij het vind dat je geen doppen mist (en evt. zwermen verliest), en hoe jouw volken reageren op jouw handelingen.
Goeje morgen, daar word je pas goed wakker van ! Van dat Liebigfilmpje bedoel ik. Ik kon mijn ogen niet 'geloven'.
Ik heb 't drie keer bekeken om wat meer zekerheid te krijgen. Eigenlijk moet ik nog een paar keer kijken.
Klopt het dat de broedkamerraten heel dun bezet waren ? Het broed was goed te zien zonder de bijen te moeten
afschudden, afslaan, afstoten, afvegen, afblazen und so weiter. Waar waren de bijen die het broed moesten warm houden ?
De blöde (blote ?) imker was tijdens het 'breken' alleen met de achterkant van de kast te zien. De filmmaker durfde zeker
niet naar de voorkant te lopen. Hij heeft wel de voorkant van twee andere kasten opgenomen na (?) het doppen breken.
Daar was het een drukte van jewelste. Heeft de imker met z'n blaasbalgberoker vooraf de bijen grotendeels de kast uitgejaagd ?
Hoe kan het anders dat de broedraten zo dunnetjes bezet waren ? Dus ik houd het op de 'uitrookmethode'
Sorry als ik het mis heb. 't Ging me allemaal wat te snel, al werden we er voor gewaarschuwd. Zj.
P.S. De beroker stond werkeloos op de kast naast het volk dat 'ge-opereerd' werd. De brandstof was zeker opgegaan
door het langdurig draconisch uitroken van de broedverzorgende iemen ! Geef mij maar de veer- en strijkmethode.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Schade aan broed door afslaan raampjes

Bericht door JackC » vr 09 mei 2014, 11:37

nou BeeTree, ik zou nog maar eens kijken! Liebig gebruikt niet meer rook dan je in het filmpje ziet, niet vooraf, noch tussendoor. Wanneer hij een broedraam uit de kast haalt schudt hij in een snelle beweging 80 procent van de bijen af, vandaar weinig bijen op de ramen! Dat de cameraman niet dichterbij durft te komen komt doordat er geen cameraman is. De camera heeft een vaste plaats. Ik heb Liebig enkele weken geleden mogen ontmoeten en dat was een hele ervaring. Ik kan je verzekeren dat hij zeer zorgvuldig omgaat met zijn volken, hij verzorgt er overigens meer dan 600.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Schade aan broed door afslaan raampjes

Bericht door Ewout » vr 09 mei 2014, 11:38

bee-tree schreef:Heeft de imker met z'n blaasbalgberoker vooraf de bijen grotendeels de kast uitgejaagd ?
Hoe kan het anders dat de broedraten zo dunnetjes bezet waren ? Dus ik houd het op de 'uitrookmethode'
Sorry als ik het mis heb.
Als je goed kijkt, zie je dat hij de raten bij het uithalen, terwijl ze nog in de kast zijn kort schudt, zodat de meeste bijen al in de kast van de raat af vallen. Geen stoten, geen roken, rustig schudden. Het vereist wat oefening, maar als je het onder de knie hebt zul je merken dat het allemaal best rustig verloopt (is mijn ervaring). Zoals hans al zei: het gaat niet om de laatste bij! Als je er 70% vanaf hebt is dat al meer dan genoeg om snel te kunnen zien of er een dop zit.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Schade aan broed door afslaan raampjes

Bericht door JackC » vr 09 mei 2014, 11:39

Zo Ewout, dat was nog eens gelijktijdigheid!

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Schade aan broed door afslaan raampjes

Bericht door bee-tree » vr 09 mei 2014, 11:54

Ewout, na even tot rust te zijn gekomen schoot me te binnen dat de bijen misschien de grote
honingkamer zijn ingejaagd met veel rook. Dat had ook gefilmd moeten worden.
Misschien is het verteld, maar dan is me dat ontgaan.
Bestaat bij overmatige beroking het gevaar dat al die bruisende bijen de temperatuur te hoog
doet oplopen in die honingkamer waardoor losse honing uit de cellen kan gaan druipen ?
De film laat NIET zien waar de honingkamer (met broedkamerformaat) stond tijdens het doppen breken.
Ik neem aan dat er voldoende beluchting van onderaf mogelijk was. Als de kamer op de omgekeerde deksel
gestaan had was de beluchting wel wat aan de krappe kant geweest.
Tijdens het maken van de film was het zo te zien geen heet weer; gelukkig. :be1: :be1: :be1:

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Schade aan broed door afslaan raampjes

Bericht door petro » vr 09 mei 2014, 12:04

Dit is een zelfde soort reactie als de vorige.Geheel onnodig als je de reacties van Ewout en Jack leest.
Er is matig rook gebruikt dus niets gejaagd en de ramen werden afgeschud tijdens het uit de kast nemen.
Begrijp niet zo goed waarom je(volkomen foutief) over het rookgebruik doorgaat.
Petro
bee-tree schreef:Ewout, na even tot rust te zijn gekomen schoot me te binnen dat de bijen misschien de grote
honingkamer zijn ingejaagd met veel rook. Dat had ook gefilmd moeten worden.
Misschien is het verteld, maar dan is me dat ontgaan.
Bestaat bij overmatige beroking het gevaar dat al die bruisende bijen de temperatuur te hoog
doet oplopen in die honingkamer waardoor losse honing uit de cellen kan gaan druipen ?
De film laat NIET zien waar de honingkamer (met broedkamerformaat) stond tijdens het doppen breken.
Ik neem aan dat er voldoende beluchting van onderaf mogelijk was. Als de kamer op de omgekeerde deksel
gestaan had was de beluchting wel wat aan de krappe kant geweest.
Tijdens het maken van de film was het zo te zien geen heet weer; gelukkig. :be1: :be1: :be1:

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Schade aan broed door afslaan raampjes

Bericht door bee-tree » vr 09 mei 2014, 12:11

Sorry Ewout, Sorry Sjaak, ik had een stil vermoeden dat ik het mis had. En dan nog m'n tweede misser er bovenop.
Bedankt dat jullie je ogen beter de kost hebben gegeven . Dat is het voordeel van jonge ogen te hebben.
Heb dus begrip
voor ogen van 'old timers'.
P.S. Misschien ben ik een beetje minder gecharmeerd van Dr.Liebig doordat veel Duitse imkers op het Duitse
imkerforum op hem afgeven. Sorry dat ik dit zeg. Bedankt dat jullie positief over hem praten. Ik ga m'n kijk
op hem aan een nader onderzoek onderwerpen. Weer wat geleerd. :be11: :be11: :be11:

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Schade aan broed door afslaan raampjes

Bericht door bee-tree » vr 09 mei 2014, 12:27

Petro, ik had de reacties van Ewout en Jack nog niet gelezen door overhaast mijn inval te plaatsen.
We zijn in een razend tempo aan het reageren. Het lijkt wel op het tempo van het filmpje.
Wat jammer dat jij me verdenkt bij m'n standpunt te blijven. Je kent me ondertussen toch wel een beetje.
Meestal ben ik geen stijfkop. Destijds toen het ging over de 'afdekplaat' ben ik 't wel gebleven.
Weliswaar moet ik oppassen om de spreekwoordelijke 'plaat voor de kop' te krijgen.

Nu moet ik naar de volken, 't zonnetje begint door te breken. Ik mag m'n bijen niet verwaarlozen.
Petro, vergeef me m'n overhaaste reacties. Zjef

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bezig bijtje, Ria van den Berg en 165 gasten