Doppen breken in 6-ramer broedaflegger?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: Doppen breken in 6-ramer broedaflegger?

Bericht door FrancA » zo 11 mei 2014, 13:22

semar schreef:een voorzwerm wacht vaak op mooi weer,

een nazwerm (jonge onbevruchte moer) is niet zo kieskeurig.
en komt soms ook tussen regenbuien door af.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
En hoe werkt dat dan bij een in 1e instantie moerloos broedafleggervolkje?
Want daar is dan geen sprake van een voorzwerm met een bevruchte moer.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Doppen breken in 6-ramer broedaflegger?

Bericht door petro » zo 11 mei 2014, 13:55

Conclusie die je kan trekken is dat jonge moeren zich wat minder van het weer aan trekken.
Dat geld dus ook voor die uit de broedaflegger.
Petro
FrancA schreef:
semar schreef:een voorzwerm wacht vaak op mooi weer,

een nazwerm (jonge onbevruchte moer) is niet zo kieskeurig.
en komt soms ook tussen regenbuien door af.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
En hoe werkt dat dan bij een in 1e instantie moerloos broedafleggervolkje?
Want daar is dan geen sprake van een voorzwerm met een bevruchte moer.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Doppen breken in 6-ramer broedaflegger?

Bericht door FrancA » zo 11 mei 2014, 15:04

Zojuist de 6-ramer gecontroleerd.
Alle bijen nog thuis warm en droog in het nest - het is hier in Apeldoorn nu guur en nat weer - de vliegopening is nu afgesloten.
Het tuten en kwaken is weer goed te horen.
De 6-ramer zit inderdaad erg vol met bijen :|
Vanavond ga ik de doppen breken en dit volkje maar gelijk onderbrengen in een grotere kast.
:be9:

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Doppen breken in 6-ramer broedaflegger?

Bericht door bee-tree » zo 11 mei 2014, 16:47

Eddy Geurtsen schreef:Ik zou de kast morgenvroeg met een rooster afsluiten, 's avonds doppen breken en het aan het volk overlaten welke moer het overleeft.
Eddy, heb je dat zelf al eens gedaan ? Ik wel. met 'n korfvolk toen ik nog 's morgens om 8 uur
op het werk moest zijn en in de namiddag pas thuis kwam.
Ik had het volk opgedoekt en in de koele kelder gezet op 'n rek voor beluchting.
Het was dik 40 jaar geleden.
Ik wou het volk uit de korf jagen op de antieke korfbijenteeltmanier, dus bevolkte korf op de kop zetten en lege korf er
aan vast klemmen en vervolgens een uur lang op de bevolkte korf kloppen met de twee op mekaar geklemde korven
tussen m'n benen. Lees het maar ergens in 'n boek over de oude imkerij. Dat was pas werken geblazen, FrancA met je mooie
lijfspreuk. Ik hoop dat je m'n verhaal NIET uit leest, maar onderweg gaat om te doen wat je in je laatste reactie hebt besloten
te doen, want het zonnetje breekt hier althans even door en het is 16 uur geweest, tijd om je stuitend(?) werk te gaan doen.

Nu komt het drama dat mijn OPGESLOTEN korfvolk 40 jaar geleden is overkomen....... Het is WARM GELOPEN. Toen ik de keldertrap
afdaalde stroomde de honing me tegemoet met verdronken , gestikte, verkleefde bijen. Mijn conclusie is: als 'n volk in uiterste
zwermstemming is, is het niet te stuiten. Als razenden willen ze de kast uit. Alleen ventilatie via de bodem is niet voldoende,
er moet ook nog bovenin 'n mogelijkheid zijn om de warmte kwijt te raken, Dus sluit 'n volk in zwermstemming niet op.Oók niet, denk ik, als je voor tocht in de kast zorgt. :be3: :be3: :be3:

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Doppen breken in 6-ramer broedaflegger?

Bericht door FrancA » zo 11 mei 2014, 21:33

Bee-Tree, gelukkig was het vanmiddag/vanavond vrij koel en zijn de bijen daardoor niet oververhit geraakt. :)

Het bijenvolk heb ik zojuist met hulp van mijn lieftallige echtgenote overgebracht in een grotere bijenkast.
De 6 ramen zaten bomvol bijen en ik heb een 12-tal moeren - best wel veel voor Buckfast.. - laten inlopen.
Het zijn Buckfast F2 moeren geboren vanuit een bij Hennie Kroese 'inhuis' bevruchte F1 moer.

Het was precies een uurtje vrijwel droog wat net lang genoeg was om het klusje te klaren, pfffff.. :D

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Doppen breken in 6-ramer broedaflegger?

Bericht door semar » zo 11 mei 2014, 22:47

FrancA schreef: De 6-ramer zit inderdaad erg vol met bijen :|
Vanavond ga ik de doppen breken en dit volkje maar gelijk onderbrengen in een grotere kast.
:be9:
dit bedoel ik,
je heb weliswaar een deel van het zwermrijpe volk wel afgescheiden maar als het nog vol met bijen zit
is de situatie voor dit deel dus niet veranderd (zwermrijp en een volle kast) vanuit het perspectief van de bijen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Doppen breken in 6-ramer broedaflegger?

Bericht door FrancA » ma 12 mei 2014, 09:13

semar schreef:
FrancA schreef: De 6-ramer zit inderdaad erg vol met bijen :|
dit bedoel ik,
je heb weliswaar een deel van het zwermrijpe volk wel afgescheiden maar als het nog vol met bijen zit
is de situatie voor dit deel dus niet veranderd (zwermrijp en een volle kast) vanuit het perspectief van de bijen.
Inderdaad :|

Het volk waar ik de broedaflegger uithaalde barste uit 2 broedbakken en 4 ramen BRIAS was zo'n beetje wel het minimum wat ik eruit moest halen.
Echter lijkt 3 ramen BRIAS wel zo ongeveer het maximum voor een broedaflegger in een 6-ramer.

Een week later heb ik er nog een koninginneaflegger uitgehaald - 4 ramen BRIAS + 2 ramen voer/uitgebouwd naar een 10-raams broedbak - moerdoppen verwijderd en toen werd het volk rustig.

Deze week een nieuwe F1 moer erin en dan op naar de zomerdracht :)

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Doppen breken in 6-ramer broedaflegger?

Bericht door FrancA » ma 12 mei 2014, 15:24

Vanochtend een paar keer bij de kast geweest.
Geen tuten en kwaken meer gehoord :)

Toen er een paar zonnestralen doorbraken gingen aardig wat bijen relaxed op verkenningsvlucht rond hun nieuwe huis.
Het lijkt op home sweet home en geen zwermneiging meer :D

De komende week de kast ombouwen naar combiramenmaat - BK + HK, vervolgens combiramen plaatsen - en dan zal de jonge moer - als het weer een beetje meezit - haar bruidsvlucht wel een keer hebben gehad.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Doppen breken in 6-ramer broedaflegger?

Bericht door bee-tree » ma 12 mei 2014, 16:10

Hallo FrancA, het is maar goed dat je gisternamiddag hebt ingegrepen, anders had je vanmiddag zwermerij gehad.
Ik zit nu net 5 minuten binnen omdat er weer 'n bui valt nadat het tussen half twee en drie uur zo mooi zonnig was
na de lange plensbuien van vanmorgen, dat de broedafleggers iets deden wat ik wel verwachtte, maar niet op
de onstuimige manier die ik zo net heb meegemaakt. Het moet een bruidsvlucht gewest zijn, althans een poging
daar toe. De bijen stormden als bezeten de kasten uit. Eén kast kon ik in de gaten houden. Bij die heb ik
de koningin 3 keer de kast zien uit komen en in gaan. Ik zag geen bevruchtingsteken. Ze waren al aan het zwermen
toen ik bij ze arriveerde. In een half uur heb ik maar 10 darren, net als de koningin, op de vliegplank in en uit zien lopen.
Waarschijnlijk is het een poging tot bruidszwermen geweest. Er zaten tientallen stertselende bijen tegen de voorkant v.d. kast aan.

Bij het andere volk heb ik ook zwermerij beleefd, maar bij dat volk had het een andere reden, vermoed ik. Dat proces is
nog aan de gang. De zon is er weer flink bij. Ik moet nu kappen om te gaan observeren .

Het belangrijkste momenteel is het feit, dat de jonge koninginnen de wat langere zonnige perioden aangrijpen om te zwermen.
Bij de overjarige koninginnen zijn alleen de waterhaalsters actief . Voorzwermerij vindt volgens de theorie alleen bij
mooi weer plaats . Zj.

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Doppen breken in 6-ramer broedaflegger?

Bericht door hansjochem » ma 12 mei 2014, 16:25

Bee tree, bedankt voor de info. Ik stel t doppen breken dan maar uit tot donderdagochtend, als t weer voor langere tijd beter dreigt te worden.

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten