Doppen breken in 6-ramer broedaflegger?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:
Re: Doppen breken in 6-ramer broedaflegger?

Bericht door bee-tree » ma 12 mei 2014, 17:02

HansJochem ik ben helemaal holder de bolder. Neem me niet kwalijk dat ik je op dit moment niet begrijp.
Ben net binnen omdat ik moest vluchten voor de wel ergste wolkbreuk tot nu toe. De dakgoten en regenton lopen over,
op zolder gutst het langs 'n dakraam naar binnen. Hoe erg het wel is ? Toen ik zo net wilde
schuilen in het fietsenhok om het water van me af te laten lopen, kwam ik oog in oog te staan met........
een halfwas reebokje. Het lag rustig op 'n vloerkleed. Ik heb even in zijn grote glanzende ogen gekeken
en zacht "Rustig maar, ik doe je niks" gemompeld.en heb toen voorzichtig rechtsomkeer gemaakt.
Momenteel valt er weer zo'n bak meiregen. Ik ben benieuwd of de grote bambi er straks nog ligt. Zelfs voor 'n ree
is het momenteel te gortig. Hoe moet dat me de pasgeboren reekalfjes ? Mei is behalve zwermmaand ook de maand
dat reeën kalven.
Toen ik zo'n half uur geleden de bijen kort kon observeren, zag ik nog veel stertselende bijen en
bij de andere kasten nog aanvliegers tijdens de aanvang van de wolkbreuk.
Vóór de kasten die bij het koolzaad staan, zag ik vorige week vrijdag de grond bezaaid met verregende bijenlijfjes.
Ik vermoed dat het huidige snel wisselende weertype veel bijen fataal wordt.
Jonge koninginnen lijken het 'verstandig' aan te pakken; even de kat uit de boom kijken, alvorens de bruidsvlucht te maken.
Nu schijnt de zon weer. Op naar 'Bambi'. Ook dat is IMKERSLEVEN. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Doppen breken in 6-ramer broedaflegger?

Bericht door hansjochem » ma 12 mei 2014, 18:06

Bee tree. Wat had ik dat graag gezien. Ik vind t zulke mooie dieren. Ik ga donderdag maar mn volken inspekteren. Zoals ik t nu hoor is t te koud en regenachtig voor een voorzwerm. Nog veel plezier!

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten:173
Lid geworden op:zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds:1981
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re: Doppen breken in 6-ramer broedaflegger?

Bericht door sailor1957 » ma 12 mei 2014, 18:36

Bee-tree,
Wat had ik graag naast je gestaan! Zo mooi kan de natuur zijn.
Wat zal je een gelukkig mens zijn!

Jos :be9:

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Doppen breken in 6-ramer broedaflegger?

Bericht door bee-tree » di 13 mei 2014, 23:05

HansJochem en Jos en vele andere dierenvrienden, ik val van de ene verbazing in de andere.
Gisteravond heb ik het reebokje takjes met blad en wat volkorenbrood voor zijn neus gelegd.
Het bleef rustig liggen. De takjes had ik 's middags afgebroken; er hing 'n zwerm aan.
Vanmorgen was het brood weg , maar aan de bladeren was niet geknabbeld. En het bokje was vertrokken.
Gelukkig, het is waarschijnlijk niet ziek of aan z'n poten gewond. Ik hoor nog steeds knallen.( Mag in mei nog
op reeën gejaagd worden ?) Een andere aanwijzing dat het bokje niet ziek is, waren de uitwerpselen.
Die waren vast,weliswaar geen losse zwarte 'bolletjes', maar 3 rollen samenhangende bolletjes . Een rol had de lengte van 10 cm.
de andere twee van 3 cm.Dus er zijn geen tekens van diarree. Wat me verder opviel was de urinelucht in het hok.

Toen ik vanmiddag thuiskwam van het Koolzaad in de Dollardpolder, trof ik het bokje wéér aan , nu buiten het hok liggend,
onbevreesd ; ik heb hem weer brood en havermout gegeven. Hij hapte niet toe. Hield me wel met een klare blik en
gespitste oren in de smiezen. Ik praatte wat met 'm, maar hij vleide z'n kopje tussen de pootjes tegen zich aan.
(Dat zijn toch de woorden die passen bij zo'n half volgroeid diertje ?) Om de twee stangen van z'n 'gewei' zit nog de bast ofwel
het behaarde vel. Z'n hele vacht oogt ongezond, maar dat komt waarschijnlijk omdat het in de rui is. Onder de pluizige grauwe vacht
zijn al roodbruine kortharige plekken te zien. Tegen zeven uur was het bokje vertrokken. Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat.
Waarschijnlijk wordt het fietsenhok, waarvan de deur niet goed afsluit overdag als veilige dekking gebruikt evenals mijn jungle.
P.S. Rond mijn bijenkasten zie ik prenten van reeën. In het Koolzaad werpen ze jongen. Die reekalfjes mag je beslist niet aanraken. Zj.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Doppen breken in 6-ramer broedaflegger?

Bericht door FrancA » wo 14 mei 2014, 09:32


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten