waarom is mijn honing troebel?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

imkerheerlen
Berichten:11
Lid geworden op:ma 20 jan 2014, 14:22
Imker sinds:2013
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Heerlen
Contacteer:
waarom is mijn honing troebel?

Bericht door imkerheerlen » zo 18 mei 2014, 13:32

Hoi,

Ik heb 4 mei honing geslingerd. Deze staat nog in het afvulvat. Deze heb ik verder niet geroerd, wel afgeschuimd. Gisteren wilde ik deze gaan afvullen in potten. Hierbij zag ik dat de honing erg troebel was, maar wel gewoon vloeibaar. Als je deze tegen het licht houdt, ziet deze eruit als witbier. Er is geen gisting ofzo. Mijn vraag is of dit normaal is, en niet het begin van kristallisatie. Ik wil graag vloeibare honing potten. Ben bang dat als dit inderdaad het begin van kristallisatie is, deze na een tijdje vast in de potten gaat zitten. Dan moet ik er cremehoning van maken, terwijl ik nu graag vloeibare wil. Vorig jaar was mijn eerste jaar, de honing, geslingerd in najaar, was toen helder. Heb de kasten vorig jaar pas in de zomer op de huidige standplaats gezet. Misschien ligt het aan voorjaar. Er bloeide dit voorjaar veel appelbomen (meerdere boomgaarden) met veel wilgen.
Kortom, is dit kristallisatie of gewoon troebele voorjaarshoning, dat deze troebel is is verder geen probleem.

Gr. Pim

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: waarom is mijn honing troebel?

Bericht door Hans van der Post. » zo 18 mei 2014, 14:13

Pim dit is het begin van kristallisatie je zou het nog een week kunnen roeren om de kristallen klein te houden.
Maar let op het kan soms van de een op andere dag niet meer in de potten te tappen.
Er zal in je geslingerde honing koolzaad honing zitten.

Zuivere voorjaars honing - fruit en wilgen - kristalliseren heel traag en is pas de loop van de zomer aan het kristalliseren.

Wat je kunt doen om het weer vloeibaar te maken&houden is het volgende: je zet het afvulvat in kist of iets wat daar op lijkt en zorg dan dat daar een gloeilamp van 60 watt 24 uur kan branden. Kijk wel even met een thermometer of het niet warmer wordt dan 38 graden C.
Na een week zal de kristallisatie afnemen.
Als je de potten gevuld hebt deze ook weer op die warmte bewaren.
!Hans.

imkerheerlen
Berichten:11
Lid geworden op:ma 20 jan 2014, 14:22
Imker sinds:2013
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Heerlen
Contacteer:

Re: waarom is mijn honing troebel?

Bericht door imkerheerlen » zo 18 mei 2014, 20:32

Hans van der Post. schreef:Pim dit is het begin van kristallisatie je zou het nog een week kunnen roeren om de kristallen klein te houden.
Maar let op het kan soms van de een op andere dag niet meer in de potten te tappen.
Er zal in je geslingerde honing koolzaad honing zitten.

Zuivere voorjaars honing - fruit en wilgen - kristalliseren heel traag en is pas de loop van de zomer aan het kristalliseren.

Wat je kunt doen om het weer vloeibaar te maken&houden is het volgende: je zet het afvulvat in kist of iets wat daar op lijkt en zorg dan dat daar een gloeilamp van 60 watt 24 uur kan branden. Kijk wel even met een thermometer of het niet warmer wordt dan 38 graden C.
Na een week zal de kristallisatie afnemen.
Als je de potten gevuld hebt deze ook weer op die warmte bewaren.
Hans bedankt voor je tip. Ik ga eens nadenken wat ik ga doen, misschien toch maar eens cremehoning gaan maken. Er hebben in de buurt inderdaad gele velden gestaan, misschien koolzaad of anders mosterd? Hoe dan ook, het is dus kristallisatie.

Gr. Pim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten