hopeloos moerloos

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

San Peter
Berichten:113
Lid geworden op:vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Soesterberg
Contacteer:
hopeloos moerloos

Bericht door San Peter » ma 19 mei 2014, 16:15

Hallo,

Al doende leert men, zegt men wel eens. Vandaag bleek dat ook het geval te zijn. Voordat ik op vakantie ging had ik mijn volken gecontroleerd. 1 Van mijn volken was erg onrustig. En gezien het aantal koninginnencellen ging ik ervan uit dat het volk op korte termijn zou gaan zwermen. Uit voorzorg had ik de doppen weggehaald.

Na mijn vakantie ben ik gauw naar de bijen gegaan. Wat een geluk, ze waren nog niet gaan zermen. Ik helemaal blij. Wel zag ik weer nieuwe doppen. Dus ik wilde het volk gaan splitsen. Hiervoor heb ik dus wat doppen gebroken. Ik bleek net op tijd te zijn want bij 1 dop kwam een nieuwe koningin naar buiten. Omdat ik het raampje niet boven de kast had, viel die bij dus buiten de kast in het gras. Die koningin was ik dus kwijt. Geheel in paniek was ik nog niet. Wat me wel steeds meer op viel is dat er weinig voer in de kast zat, terwijl die toch een maand op het fruit heeft gestaan. Verder zat er bijna geen broed in en was het nieuwe raat nog steeds niet uit gebouwd. Langzaam ging het kwartje vallen en kon ik de conclusie trekken dat het volk hopeloos moerloos is. En met mijn trage reactie ben ik dus ook een nieuwe koningin kwijt geraakt in het gras.

Ik heb het volk toch geplitst. Het was een erg groot volk. In de veger heb ik 2 ramen met voer uit een ander goed volk gehangen en een raam met broed. De vliegbijen zullen naar hun oude nest terug gaan. Is het daarom slim om morgen in de veger meer bijen af te slaan????

Uit het andere sterke volk heb ik een raam met koniningencellen gehaald en in het roerloze volk gehangen. De cellen waren nog niet helemaal dicht. Ik hoop dat ik hiermee het roerloze volk kan redden.

Wat zou er gebeuren als ik niet ingrijp in het moerloze volk? Gaat het volk dan over 2 maanden dood, omdat er geen voer is en geen nieuwe broed meer is?

Wat voor eenvoudige dingen kan ik nog meer doen om dit volk te redden? Als ik nu terug kijk naar de afgelopen periode is het volk al ongeveer een maand moerloos. Ik gok dat zij gesneuveld is tijdens het transport van het fruit naar mijn bijenstal. Een ander moment kan ik niet bedenken. Sindsdien zijn de bijen erg opvliegerig.

Weer een hoop geleerd vandaag.

gr

Peter

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten:112
Lid geworden op:ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds:1977
Aantal volken:19
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Witharen
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos

Bericht door Imkerij Witharen » do 22 mei 2014, 14:00

Beste Peter,

Ja, dat overkomt je soms.. Als je nét denkt alles onder controle te hebben gebeurd er zoiets..
Maar, als je raam broed ook eitjes/larfjes van 2 a 3 dagen bevat, bouwen ze redcellen.
Dan komt er met 13 dagen ongeveer, een nieuwe moer uit.

Gewoon even checken over enkele dagen of er doppen zijn opgetrokken op het ingehangen raam.
Zoja, dan is het gelukt.

Even ter zijde:
Als je al een rijpe moer in je uitgebroken cellen had, was het ook al een poosje terug dat er een zwerm af kan zijn gekomen. Dat is niet mogelijk?
Je geeft aan dat ze gesneuveld moet zijn tijdens transport, maar een groot volk met veel uitlopend broed, lijkt na een dag of 10 nog nét zo groot als voor er een zwerm af is gekomen...
Per raam zijn er toch weer veel bijen bij gekomen. een vol broedraam ongeveer 1500 á 2000 geloof ik?

Jannes

San Peter
Berichten:113
Lid geworden op:vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Soesterberg
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos

Bericht door San Peter » do 22 mei 2014, 15:09

Hoi,

Met een collega imker, die al een tijdje meeloopt, ben ik nog eens naar de bijen gaan kijken. De bijen waren opvallend rustiger. We hebben samen de ramen bekeken en ontdekten 2 opengebroken moercellen. We gaan ervan uit dat het volk dus is gaan zwermen. Ik heb de vorige keer die moercellen over het hoofd gezien.

Even afwachten en ervan uitgaan dat alles goed gaat komen :)

gr

Peter

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos

Bericht door semar » vr 23 mei 2014, 11:11

Imkerij Witharen schreef: Per raam zijn er toch weer veel bijen bij gekomen. een vol broedraam ongeveer 1500 á 2000 geloof ik?

Jannes
heb vroeger geleerd, 1 raam verzegeld broed is 1,5 raam met bijen bezet als ze uilopen???

Wie het precies weet mag het zeggen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten