Bijen lokken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bijen lokken?

Bericht door Primus »

LWPisa schreef:Het is meer andersom, imkers die voortdurend "effectief" bestrijden zonder dat ze enig inzicht hebben in hun mijtenpopulatie en varroagevoelige bestrijdingsverslaafde bijen telen zijn een plaag voor buren met mijttoleranter materiaal...

L
Ken tot nu toe nog geen imker die niet de Varao bestrijd en na 2 jaar nog bijen over heeft. Zij die dat allemaal wel weten en kunnen zou ik graag horen.

MVG CP
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Bijen lokken?

Bericht door LWPisa »

Ik ken er wel een paar, zowel in NL als daarbuiten. Maar de NLers mogen voor zichzelf spreken als ze daar zin in hebben. Er zijn allerlei teeltinitiatieven, zoals in de vereniging Laren.

Hun bijen hebben vaak wat gemeen, kleine volken, lange broedstops, broed trekken. Aangepaste bedrijfsmethoden die meer gebaseerd zijn op vermeerdering dan op grote volken continue van jonge moeren voorzien.

L
bees-t
Berichten: 8
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast , bastaard , carnica
Locatie: bijen staan nabij Rotterdam
Contacteer:

Re: Bijen lokken?

Bericht door bees-t »

Als je wel wat wilt doen voor onze vliegende vrienden maar er zo min mogelijk tijd in wil steken raad ik aan om hommels te verleiden om in je tuin te gaan wonen. :be4:
Hang een hommelkastje op, vul deze met wat nestmateriaal en dan maar hopen dat ze toe happen. ( zie ook andere forum onderdelen).
Het voordeel is hommels hebben verder totaal geen onderhoud nodig, en om gestoken te worden door een hommel moet je wel erg veel pech hebben.
Verder zijn ze minder kieskeurig met welke bloem ze bezoeken, ze hebben wel voorkeuren voor bepaalde planten maar stappen eerder over naar wat er naast staat dan een bij.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bijen lokken?

Bericht door Ewout »

Als je hommelvolkjes wilt hebben, kun je je ook bekend maken bij een imkervereniging in de buurt. Vraag naar het nummer van de imker/imkers die de zwermmeldingen doen. Wanneer een bijenzwerm gemeld wordt, is dat vaker een hommelvolkje dan een bijenvolk.
Hein5689
Berichten: 72
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 09:41
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: Bijen lokken?

Bericht door Hein5689 »

Ik denk dat het best wel eens boeiend kan zijn om een volk helemaal niet te behandelen. Ik kan met zekerheid zeggen dat er volken zijn die wel degelijk overleven zonder varroabestrijding, zie het als de griepprik. Dat je geen prik hebt gekregen wil niet zeggen dat je ziek wordt en vice versa.

Lijkt mij een boeiend experiment, wie weet wat er uit voortkomt.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bijen lokken?

Bericht door Ewout »

Hein, WUR en een aantal universiteiten in het buitenland zijn daar ook mee bezig. In nederland zijn er twee populaties, 1 in de amsterdamse waterleidingduinen, en 1 op Tiengemeten. Zie ook: Natuurlijke selectie van varroaresistente bijenvolken
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 149 gasten