Honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Kees Wisserhof
Berichten:5
Lid geworden op:di 18 mar 2014, 20:56
Contacteer:
Honing

Bericht door Kees Wisserhof » vr 23 mei 2014, 11:59

op dit forum lees ik veel verhalen over een zeer riante honingoogst dit voorjaar...
Zelf heb ik 4 kasten staan, maar tot op heden nog vrijwel geen verzegelde ramen.
Sta in een dorp.

Doe ik iets verkeerd?

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Honing

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 23 mei 2014, 12:17

Zitten de raampjes wel vol? Bij mijn eerste oogst waren de ramen goed verzegeld, de tweede oogst veel minder. Toch hadden beide keren de honing een vochtgehalte van 17%. Mogelijk willen ze dus niet verzegelen, dan kan he met de stootproef kijken of de honing toch rijp is.
Als ze geen nectar kunne halen kan je eens door de buurt fietsen om te kijken wat de mogelijke dracht is, maar in een dorp moet op zich genoeg te halen zijn.

Ik had dit voorjaar 21kg uit 2 volken en ze halen nog steeds volop, veel ventilerende bijen en het ruikt naar honing bij mijn kasten.

Kees Wisserhof
Berichten:5
Lid geworden op:di 18 mar 2014, 20:56
Contacteer:

Re: Honing

Bericht door Kees Wisserhof » vr 23 mei 2014, 12:23

@Santtu, dat kan ik inderdaad doen. Wel wat ramen met honing, maar dat zijn er per kast maar een stuk of 3
Misschien toch nog wat geduld hebben? In de buurt staat inderdaad voldoende (acacia, allerlei bloemen).

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Honing

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 23 mei 2014, 13:18

Kees Wisserhof schreef:@Santtu, dat kan ik inderdaad doen. Wel wat ramen met honing, maar dat zijn er per kast maar een stuk of 3
Misschien toch nog wat geduld hebben? In de buurt staat inderdaad voldoende (acacia, allerlei bloemen).
3 per kast is wel heel erg weinig. Slaan ze het niet allemaal op in de broedkamer? Als je een lege broedkamer tussen het broednest en de honingkamer hebt gezet, zit daar waarschijnlijk de honing in...

Kees Wisserhof
Berichten:5
Lid geworden op:di 18 mar 2014, 20:56
Contacteer:

Re: Honing

Bericht door Kees Wisserhof » vr 23 mei 2014, 14:18

Hmm.. ja heb extra BK op de ander BK gezet en daar een HK op.
Dus altijd een nieuwe BK eronder zetten?
Ben beginnend, dus vandaar deze vragen.
Leer wel heel veel zo dit seizoen :-)

Naja hebben ze in ieder geval zelf genoeg te eten en hoop ik op wat zomerhoning en straks de heide.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Honing

Bericht door petro » vr 23 mei 2014, 15:22

Tja,als je er een extra broedkamer tussen heb en in de honingkamer nagenoeg geen honing,kan je er wel zeker van zijn dat die in de extra broedkamer zit.
Petro

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Honing

Bericht door johan » za 24 mei 2014, 22:33

Ik heb iets anders voor: had in de 3 kasten een honingzolder met deels verzegelde ramen (50%). daarom dacht ik 3 weken geleden: het is nog vroeg, ik laat ze zitten tot ze helemaal verzegeld zijn. bekeek gisteren mijn honingzolders opnieuw, bleken deze zo goed als leeg!! :o vandaag de nog verzegelde ramen geslingerd: 12kg honing van 5 kasten. :? pfff. laat de linde maar komen

woutDR
Berichten:178
Lid geworden op:za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Honing

Bericht door woutDR » za 24 mei 2014, 23:03

johan schreef:Ik heb iets anders voor: had in de 3 kasten een honingzolder met deels verzegelde ramen (50%). daarom dacht ik 3 weken geleden: het is nog vroeg, ik laat ze zitten tot ze helemaal verzegeld zijn. bekeek gisteren mijn honingzolders opnieuw, bleken deze zo goed als leeg!! :o vandaag de nog verzegelde ramen geslingerd: 12kg honing van 5 kasten. :? pfff. laat de linde maar komen

ik had ook zoiets voor alleen iets minder dramatisch

3 kasten, 3 volle honingzolders - 5 dagen slecht weer ipv 33 ramen te slingeren nog 24...

22kg

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Honing

Bericht door buzzer » zo 25 mei 2014, 09:49

Honing is eigenlijk voor de bijen, dat blijkt nu wel...... Bij mij ook tijdens controle na de vakantie 32 ramen honing en toen ik na een week besloot te gaan oogsten waren er nog 22 over. Goed dat ik de ramen er niet direct af heb gehaald, nu hadden de bijen goed voer!. :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Honing

Bericht door johan » zo 25 mei 2014, 11:56

buzzer schreef:Honing is eigenlijk voor de bijen, dat blijkt nu wel...... Bij mij ook tijdens controle na de vakantie 32 ramen honing en toen ik na een week besloot te gaan oogsten waren er nog 22 over. Goed dat ik de ramen er niet direct af heb gehaald, nu hadden de bijen goed voer!. :whistle:
Daar heb je overschot van gelijk in. uiteindelijk is de liefde voor de hobby zo veel meer dan emmers vol vloeibaar goudgeel genot. ik slikte gisteren wel even, maar al snel komt de bedenking: als ze het opmaken, dan is dat een teken dat ze dat nodig hadden om te overleven.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 163 gasten