Lokale zwelling na een steek

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Hein5689
Berichten:72
Lid geworden op:di 04 dec 2012, 09:41
Locatie:Sassenheim
Contacteer:
Re: Lokale zwelling na een steek

Bericht door Hein5689 » di 03 jun 2014, 20:51

Ik lees dat je door je sok heen bent gestoken, en dat de bijen je broekspijp in kunnen. Ik neem aan dat je geen laarzen draagt, doe dat beter maar wel. Verder kan je reactie systemisch zijn, ik heb dat ook en ben dus erg voorzichtig (kap, handschoenen, laarzen en altijd rook). Ik hoop dat het allemaal wat mee gaat vallen. Succes!!

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: Lokale zwelling na een steek

Bericht door beethere » di 03 jun 2014, 21:46

Bij mij eerste keer gestoken: klein wit plekje, daarna steeds erger; uiteindelijk 3/4 dagen vanaf elleboog tot vingers dik. daarna langzaam afgenomen; heb nu alleen nog flinke zwellingen als ik in neus/bij slijmvliezen gestoken word. Normaal houdt je huid de zwelling binnen, dat is bij slijmvliezen niet het geval. En wat betreft de pijn: het blijft het gevoel alsof ze een stompe dikke naald in je steken. En zoals pas ook door die student werd geconstateerd: je neus is de pijnlijkste plek om gepierced te worden door een angel. :lol:

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Lokale zwelling na een steek

Bericht door johan » di 03 jun 2014, 22:10

Beste francA. Laat me beginnen met te schrijven: ik begrijp wat je bedoelt en ja, ook ik heb dit meegemaakt. Ik durf te stellen dat ik op dit gebied van het bijenhouden alvast een ervaringsdesundige ben. :wink:
Ik bagateliseer niets, maar je moet een onderscheid maken tussen lokale reacties en systemische reacties. Netelroos (zoek even op) is een systemische reactie. Als je dat meemaakt kan je maar best langsgaan bij de dienst spoedgevallen (als je zelf nog daartoe in staat bent). Geloof me:als ze dat zien, moet je voor een keer niet lang wachten voor je een legertje dokters ziet. In belgie kan je bvb met een gebroken pols enkele uren zitten wachten op dezelfde dienst spoedgevallen.
Een systemische reactie kan leiden tot een plotse bloeddrukval, omdat al je druk in je aders wegvalt door het massaal uittreden van vocht over je GANSE lichaam. Je verliest het bewustzijn, komt in een coma in erge gevallen en in nog ergere gevallen sterf je. Dat een lokale reactie op de verkeerde plaats ook gevaarlijk kan zijn, klopt natuurlijk. Het punt is (zoals door anderen ook al opgemerkt): wordt het erger, dan kan dit wijzen op een beginnende allergievorming. Het kan ook de andere kan opgaan. Hopelijk voor jou wordt het mettertijd allemaal wat minder. Maar als de allergie zich doorzet heb je nog 2 opties: stoppen met bijen of een desensibilisatiekuur en dat is in de meeste gevallen levenslang. Ik behoor tot deze categorie.
Een goede raad die ik zelf ook al een in de wind sla: bescherm je zo goed je kan: laarzen, 2 paar broeken (in de laarzen), kapruin, handschoenen. Hebben de bijen er op dat moment toch geen zin in (als je de kast opentrekt): probeer het enkele uren later nog eens. Succes alvast!

Hein5689
Berichten:72
Lid geworden op:di 04 dec 2012, 09:41
Locatie:Sassenheim
Contacteer:

Re: Lokale zwelling na een steek

Bericht door Hein5689 » wo 04 jun 2014, 08:55

Helemaal met Johan eens.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Lokale zwelling na een steek

Bericht door FrancA » do 05 jun 2014, 07:25

Beste Johan,

Goed om jouw genuanceerdere reactie te lezen.

En het helpt, als je lichaam overgevoelig op bijensteken reageert, om jezelf goed te beschermen en de bijen op het "juiste moment" te benaderen - bijv. rekening houdend met weersomstandigheden en hun stemming. Daar ben ik inmiddels zelf ook door schade en schande achter gekomen.

Mochten mijn lichamelijke reacties op bijensteken te sterk of zelfs systemisch worden, dan zal ik wellicht een andere hobby zoeken.
Het idee van een levenslange desensibilisatiekuur spreekt mij nu niet aan.

Hein5689
Berichten:72
Lid geworden op:di 04 dec 2012, 09:41
Locatie:Sassenheim
Contacteer:

Re: Lokale zwelling na een steek

Bericht door Hein5689 » do 05 jun 2014, 21:36

Sensibilering gaat niet je hele leven door, je hebt er je hele leven profijt van. De behandeling zou (zo is mij verteld) een aantal jaren duren, waarbij de eerste behandelingen doorgaans in het ziekenhuis plaatsvinden. Dit in verband met een mogelijk allergische reactie.
FrancA schreef:Beste Johan,

Goed om jouw genuanceerdere reactie te lezen.

En het helpt, als je lichaam overgevoelig op bijensteken reageert, om jezelf goed te beschermen en de bijen op het "juiste moment" te benaderen - bijv. rekening houdend met weersomstandigheden en hun stemming. Daar ben ik inmiddels zelf ook door schade en schande achter gekomen.

Mochten mijn lichamelijke reacties op bijensteken te sterk of zelfs systemisch worden, dan zal ik wellicht een andere hobby zoeken.
Het idee van een levenslange desensibilisatiekuur spreekt mij nu niet aan.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Lokale zwelling na een steek

Bericht door FrancA » do 05 jun 2014, 21:46

Duur van de behandeling

Om een effect op lange termijn bij volwassenen te bekomen, is een behandelingsduur van 3 tot 5 jaar aangewezen. Het stopzetten van de immunotherapie moet individueel bepaald worden. Bij kinderen is een minimale behandelingsduur van 18 maanden aangewezen.
De kans dat men na een nieuwe steek in de eerste drie jaar na het stoppen van de behandeling toch een overgevoeligheidsreactie krijgt, wordt op 5 à 10% geschat. Hoe langer de behandeling geleden is, hoe hoger de kans op een overgevoeligheidsreactie. Deze reactie is meestal wel milder dan voor de behandeling.

Een levenslange behandeling, waarbij om de 6 maanden een injectie wordt toegediend, kan overwogen worden bij:
• patiënten met voorgeschiedenis van ernstige anafylaxie, mastocytosis (dit is een zeldzame aandoening door een teveel aan mestcellen in de weefsels en organen van het lichaam) of een verhoogd serumtryptase in het bloed (wat kan wijzen op een verhoogd risico op een allergische reactie);
• patiënten die tijdens de behandeling systemische reacties vertoonden;
• bij patiënten met honingbijen-allergie,
• bij ouderen
• patiënten met een blijvend sterk positieve huidtest.

Bron: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... t_id=11069

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Lokale zwelling na een steek

Bericht door johan » do 05 jun 2014, 23:41

Wel ja.. dat is waar ik voor heb gekozen. Begonnen met een opname in het ziekenhuis gedurende 3 dagen. Vervolgens na 1 week een nieuwe inspuiting, dan een volgende inspuiting met een tussenperiode van 2 weken, dan 3, 4, 5,... om uiteindelijk aan 2 tot 3 injecties per jaar te komen. Duurt telkens een kwartiertje, dus zo n ramp is dat niet. Ik beschouw het als een kleine opoffering om mijn fantastische hobby te kunnen blijven uitoefenen. Misschien worden die injecties na verloop van tijd overbodig, maar ik hou er rekening mee dat het voor het leven is.

edwins
Berichten:92
Lid geworden op:ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie:Vleuten
Contacteer:

Re: Lokale zwelling na een steek

Bericht door edwins » za 04 jul 2015, 10:23

Even een update op mijn eigen post.

Dit jaar weer een paar keer gestoken, ondanks bescherming. 2 weken geleden door mijn jas heen in mijn arm. 7 dagen met een dikke arm gelopen en daarna een week jeuk en rode bultjes. Gek genoeg ook jeuk en bultjes op andere delen van mijn lichaam, waaronder de enkel van vorig jaar.

Gisteravond door mijn spijkerbroek heen gestoken ter hoogte van mijn knie. Stom van me, geen laarzen en extra broek aangedaan. Vannacht erg veel jeuk gehad op de vorige plekken (enkel, rechterarm van 2 weken geleden) en op de knie. Vanochtend enigszins strompelend m'n bed uit.
En heel vreemd, mijn arm begon op de plek van de steek van 2 weken geleden weer op te zwellen. Minder dan toen, maar toch goed zichtbaar.

Ik heb wel Cetizine genomen, en ben vorige week bij de huisarts geweest voor een bloedonderzoek. Uitslag bel ik maandag even voor.

Het vervelende is dat een steek op mijn arm nu zorgt voor reacties op andere lichaamsdelen. Ik ben momenteel bezig om over te stappen op Buckfast. Ik weet, die steken ook, maar over het algemeen zijn ze wat zachtaardiger.

Hopelijk valt het mee, en zo niet, dan is er misschien een behandeling voor. Want uiteindelijk blijft het toch wel een hele leuke hobby :)

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Lokale zwelling na een steek

Bericht door joselito » za 04 jul 2015, 12:15

Hein5689 schreef: Ik neem aan dat je geen laarzen draagt, doe dat beter maar wel.
dat zal prettig zijn met zo'n weer. Volgens mij is het beter als je wat meer gestoken wordt, zoveel te sneller kan je er tegen.
En dringend veranderen van koningin. De laatste maal dat ik een kap op gehad heb kan ik mij niet meer herinneren. Hoe ik er in de zomer bijloop, zo kijk ik mijn bijen na en als ik al eens gestoken wordt is het op mijn vingers omdat ik ergens een bij geknepen heb.
De enigste verdediging die ik heb is een dathepijp gevuld met Ludwigs kruidentabak en die is vaker uit dan aan.
Een bijensteek doet me niet veel meer, alleen is er de eerste pijn maar na een minuut is die weg.
Het rare is dat ik een paar keer een wespensteek gehad heb en dan heb ik precies dezelfde symptomen als jij met een bijensteek.
Minstens drie dagen heb ik daar plezier van :)
Laatst gewijzigd door joselito op za 04 jul 2015, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon en 102 gasten