zwerm weer terug in eigen kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

robk
Berichten:11
Lid geworden op:di 03 aug 2010, 19:34
Contacteer:
zwerm weer terug in eigen kast

Bericht door robk » ma 09 jun 2014, 15:51

Goedendag,

vanochtend een mooie zwerm in de appelboom hier. Ik was gelukkig op tijd om te zien om welke kast het ging, handig i.v.m. het doppen breken wat hier op volgt. Na een klein kwartiertje dacht ik te zien dat de tros weer kleiner werd, en ja, de lucht steeds voller met bijen. O jee, te laat denk je dan. Vriendin wil zo graag haar eigen volkje en die zag ik nu tussen mijn vingers door glippen...
Hoe groot was mijn verbazing dat de zwerm weer terug ging in de kast en dat daar nu de rust volledig is wedergekeerd.


Verdere info, moer van vorig jaar en is niet geknipt. Weersomstandigheden, drukkend warm.

vraag: wat gaat hier mis? :think:


groeten


Rob

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: zwerm weer terug in eigen kast

Bericht door Primus » ma 09 jun 2014, 16:03

De moer is niet meegekomen met de zwerm ofwel is de moer verloren gegaan omdat ze niet voldoende kon vliegen. Als de moer ontbreekt slaat de zwerm altijd terug op de kast, meestal zelfs zonder dat hij eerst ergens gaat hangen. Maar voor uw kast is er niets verloren, je zal nu wel een jonge moer krijgen ofwel terug een zwerm morgen.

MVG CP

robk
Berichten:11
Lid geworden op:di 03 aug 2010, 19:34
Contacteer:

Re: zwerm weer terug in eigen kast

Bericht door robk » ma 09 jun 2014, 18:26

Ok, dus straks doppen breken, moertjes in laten lopen (afhankelijk van de doppen natuurlijk) en vrolijk verder....

Eigenlijk wel ideaal zo, volk heeft gezwermd maar ik ben gen bijen kwijt. Resultaat een groot volk. Of zie ik iets over het hoofd nu?




groeten,


Rob

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: zwerm weer terug in eigen kast

Bericht door johan » di 10 jun 2014, 00:02

Heb gisteren het zelfde meegemaakt bij 3 volken. had gisterenmorgen, na een vakantie van 8 dagen, alle kasten gecontroleerd op doppen en alle doppen weggesneden.
maar smiddags plots 3 x een zwerm, die ging hangen in een boom en een half uur later terug naar de kast gevlogen is. Ik gebruik moerroosters dus de koningin was niet mee. Vandaag kasten opnieuw opengedaan, gezocht naar de moer. Niet te vinden. Gezocht naar doppen. Niet te vinden.
er waren nog wat eitjes, maar die kunnen van 2 of 3 dagen geleden zijn.

intussen worden wel alle mogelijke ruimtes tussen het broed gevuld met nectar. en dat terwijl in de honingzolder onuitgebouwde ramen hangen: maw geen plaatsgebrek. De gisteren weggesneden darrenraat wordt wel terug opgebouwd. heel vreemd allemaal. je zou denken dat ze in zwermstemming niet zouden bouwen, maar dat doen ze toch. de koningin is weg/dood, denk ik, maar de bijen zijn nog nooit zo rustig geweest al vandaag en maken geen redcellen.
Er zit maar 1 ding op: wachten. zitten er eind deze week nog eitjes, dan zit de koningin er toch nog op. vind ik geen eitjes meer, dan moeten ze redcellen hebben getrokken.

Net wanneer je denkt dat je het een beetje begint te begrijpen word je weer met beide voeten op de grond gezet... :think:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: zwerm weer terug in eigen kast

Bericht door Hans van der Post. » wo 11 jun 2014, 09:19

Als je twee keer doppen hebt gebroken dan gaat vaak, na een paar dagen toch de voorzwerm weg. (oude moer)
Verstandig is na de eerste keer doppen breken een kunstzwerm te maken.
!Hans.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: zwerm weer terug in eigen kast

Bericht door johan » wo 11 jun 2014, 23:13

Hans van der Post. schreef:Als je twee keer doppen hebt gebroken dan gaat vaak, na een paar dagen toch de voorzwerm weg. (oude moer)
Verstandig is na de eerste keer doppen breken een kunstzwerm te maken.
ik wou mijn kunstzwermen begin- half juli maken, wanneer de lindedracht voorbij is. moet nog beginnen met overlarven, heb dus nog geen jonge moeren.
heb al wel enkel broedafleggers gemaakt, maar ik denk dat ik wat conservatief ben wat betreft het afnemen van broed per volk. maw: het wegnemen van broed heeft geen invloed op hun zwermstemming. ik ben maar bang dat wanneer ik te veel broed wegneem, de honingopbrengst zal teruglopen..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon en 117 gasten