volk doet niet veel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Sonja van Dijk
Berichten:3
Lid geworden op:wo 18 jun 2014, 13:46
Imker sinds:2013
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
volk doet niet veel

Bericht door Sonja van Dijk » wo 18 jun 2014, 13:56

Hoi.
Ik heb vorig jaar de imker cursus gevolgd en heb nu 2 volken. Alle begin is moeilijk en ik heb al aardig wat meegemaakt. Het is erg leuk maar er zijn toch wat onzekerheden. Bij volk 1 maak ik mij wat zorgen. Er gebeurt weinig in de HK (wordt wel wat uitgebouwd) en in BK 2 is het raat wel wat uitgebouwd, maar zitten weinig bijen. Helaas heb ik niet doorgehad dat er gezwermd was en heb ik een tijdje zonder koningin gezeten. Van een ander volk heb ik een raat met openbroet in kast 1 gedaan en inmiddels heb ik 4 raten met open en gesloten broed. In BK 1 zitten best veel bijen. In iedergeval 6 of 7 raten zitten met beide kanten vol met bijen. Omdat er geen honing in de HK komt heb ik misschien gewoonweg een te klein volk voor 2 BK. Is het verstandig om de 2e BK weg te halen zodat ik toch nog honing krijg dit jaar? Ben benieuwd naar de goede raad van de wat ervarendere imkers ;-)
groetjes sonja :be1:

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: volk doet niet veel

Bericht door johan » wo 18 jun 2014, 15:58

Het lijkt me best dat je ze inderdaad wat minder ruimte geeft. alle lege ruimte in de kast leidt tot verzwakking van je volk. het is echter niet zo eenvoudig het evenwicht tussen te weinig en te veel ruimte te kennen als beginnend imker.
Daarnaast vrees ik dat je niet al te veel meer moet verwachten naar honingopbrengst toe. vergeet niet dat je volk meer dan gehalveerd werd en nog verder verwakt kort na het zwermen (in de periode dat er geen eitjes meer worden gelegd door afwezigheid van een (leggende) moer sterven er enkel bijen zonder dat dit gecompenseerd wordt).

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: volk doet niet veel

Bericht door FrancA » wo 18 jun 2014, 17:07

Het gebeurt wel vaker dat er te vlug te veel ruimte aan een nog te klein bijenvolkje wordt gegeven en dan verzuipen de bijen daar dan zowat in. De bijen hebben dan grote moeite om een adequate ventilatie en voldoende broednestwarmte te produceren - met name als de extra BK of HK bovenop geplaatst zijn - warmte stijgt op..
Een te lage broednesttemperatuur kan kalkbroed en/of andere ziekten of niet kunnen groeien als volk tot gevolg hebben.
Vrij logisch ook, want voor goede groei moet wel eerst aan de juiste basisvoorwaarden zijn voldaan.

Een manier om daar mee om te gaan en de bijen verticaal toch wat meer ruimte te geven is om in beide BK's een aantal sluitblokken aan dezelfde zijde te plaatsen en een zelfde aantal per BK/HK - zodat de bijen voor een uitgebalanceerdere ventilatie kunnen blijven zorgen.

Naarmate het volk groeit kun je dan steeds 1 of meerdere sluitblokken uit elke bak uitnemen en vervangen door kunstraatramen.
Op die manier kun je zelfs nog daar bovenop een HK plaatsen met een aantal sluitblokken en honing oogsten terwijl het volk nog niet zo erg groot is.

Sonja van Dijk
Berichten:3
Lid geworden op:wo 18 jun 2014, 13:46
Imker sinds:2013
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: volk doet niet veel

Bericht door Sonja van Dijk » wo 18 jun 2014, 18:56

Bedankt voor de reacties. Ik kan hier zeker wat mee. :be9:

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: volk doet niet veel

Bericht door Jaap v.Popering » wo 18 jun 2014, 20:31

FrancA schreef:. De bijen hebben dan grote moeite om een adequate ventilatie en voldoende broednestwarmte te produceren -

.
Hoe zouden de volken in de vrije natuur dit oplossen ?? :think:

Jaap v P

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: volk doet niet veel

Bericht door FerryB » wo 18 jun 2014, 22:16

Eerste jaar heb je meestal geen honing.
Het belangrijkste is dan om je volk(en) groot en sterk te laten worden en als dat allemaal goed is en klopt dan komt de honing vanzelf geloof me.
Dus mijn tip is vergeet de honing het eerste jaar en zorg ervoor dat je eind van het bijenjaar grote en sterke volken hebt en dan moet je zien wat er volgend jaar gebeurt.
geduld en nog eens geduld en uit ervaring weet ik dat dat soms heel erg moeilijk is ;-) :be8:
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: volk doet niet veel

Bericht door Jaap v.Popering » do 19 jun 2014, 08:35

Ik Imker al vele jaren en heb dit jaar ook vrijwel geen honing . Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn .?? :think:

Jaap v P

Hein5689
Berichten:72
Lid geworden op:di 04 dec 2012, 09:41
Locatie:Sassenheim
Contacteer:

Re: volk doet niet veel

Bericht door Hein5689 » do 19 jun 2014, 09:36

Niet dat je er veel aanhebt, maar wij hebben ook vrijwel geen honing. Met wat geluk gaan we nog wat zomerhoning krijgen, het is kennelijk hier en daar toch niet zo een goed drachtjaar?
Jaap v.Popering schreef:Ik Imker al vele jaren en heb dit jaar ook vrijwel geen honing . Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn .?? :think:

Jaap v P

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: volk doet niet veel

Bericht door FrancA » do 19 jun 2014, 10:22

Jaap v.Popering schreef:
FrancA schreef:. De bijen hebben dan grote moeite om een adequate ventilatie en voldoende broednestwarmte te produceren -

.
Hoe zouden de volken in de vrije natuur dit oplossen ?? :think:

Jaap v P
'Dit' - dat er opeens veel vrije ruimte met lege kunstraat boven het nest ontstaat - komt naar mijn weten in de vrije natuur niet echt voor..
Maar ik kan mij natuurlijk vergissen waar het 'de vrije natuur' in jouw achtertuin betreft :D :D :D

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: volk doet niet veel

Bericht door Hans van der Post. » do 19 jun 2014, 10:34

FrancA schrijft: 'Dit' - dat er opeens veel vrije ruimte met lege kunstraat boven het nest ontstaat - komt naar mijn weten in de vrije natuur niet echt voor..
Maar ik kan mij natuurlijk vergissen waar het 'de vrije natuur' in jouw achtertuin betreft :D :D :D

Blijkt dat je veel ervaring hebt. :think:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten