Oude moer aan vervanging toe.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Mong
Berichten:8
Lid geworden op:wo 19 feb 2014, 11:42
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
Re: Oude moer aan vervanging toe.

Bericht door Mong » vr 20 jun 2014, 09:47

Ewout als je het niet erg vind dan antwoord ik je in een privé bericht .
Ik heb eerlijk gezegd geen zin meer om nog maar eens te moeten aanhoren dat ik dringend een bijencursus moet gaan volgen….wat ik trouwens 2 jaar geleden ook gedaan heb.
Twee jaar heb ik nu mijn bijen 2 volken die ik denk ik toch goed verzorg.
Nog nooit zijn er problemen geweest nog nooit een volk verloren(ok het is ook nog maar 2 jaar)
Ook de varroa heb ik onder controle kunnen houden.
Maar ik geef grif toe dat ik geen moer verstand heb van moerenkweek.
Vandaar dat ik deze vraag hier stelde . Nu durf ik hier echt geen vragen meer te stellen uit vrees van nog eens te worden bekeken als iemand die zomaar begonnen is met bijen te gaan houden zonder er ook maar eens over nagedacht te hebben. Zijt maar zeker dat ik jaren getwijfeld heb om bijen te gaan houden maar nu ik ze heb ben ik blij want het is de mooiste hobby die ik ooit heb gehad.
Als ik al iets geleerd heb van imkers dan is het dat er op 10 meningen 9 verschillende zijn en dat de bijen er dan dikwijls nog een andere mening op na houden.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Oude moer aan vervanging toe.

Bericht door Freek » vr 20 jun 2014, 10:53

Mong,

Je bent gewoon een jaar of 4 a 5 bezig voor je echt wat ervaring hebt met bijen, maar al doende leert men.
Wat je goed kan doen is op de post van Hans van der Post afgaan, dit is duidelijk, het ei larf pop werkbij / dar / moer schema is een goede leidraad.
Maak een mooie broedaflegger, in een 6 raams kastje en verklein het vlieggat tot een paar centimeter.
Zorg dat in de broedaflegger 1 raam met voer gaat, 1 raam met gesloten broed en eitjes, 1 raam gesloten broed en 2 ramen met kunstraat en natuurlijk NIET de ki moer die blijft in het oude volk (als je dat raam voer, honing dus, niet hebt, moet je de broedaflegger voeren met een jampot met suikerwater/gaatjesdeksel, 6 spijkergaatjes van 1 mm in deksel op de kop erop of met de voerbak, soms wil een volk niet uit de voerbak eten maar wel uit de jampot met gaatjesdeksel).
Wanneer je van het volk met de KI moer een broedaflegger maakt zal die redcellen aanzetten op 1 dag oude larven.
Je houd dan nog over 5 dagen larve, 7 dagen pop (moer). Je kunt dus al na 12 dagen een nieuwe koningin hebben, maar beter is het om op de 13e dag op avond de redcellen te breken.
Er lopen dan enige koninginnen uit, dat is dus ook de reden waarom dit na 16:00 uur moet gebeuren doe je het overdag dan gaan die koninginnen zwermen (vertrekken ze met een deel van de bijen uit je broedaflegger). Die koninginnen maken in de nacht van de 13e dag op de 14e dag de dienst uit en de sterkste blijft. Daarna weer ongeveer 14 dagen wachten op eitjes, de jonge koningin gaat paren met darren die vliegen in jouw omgeving.
Je hebt dan een nieuwe F1 moer, in een 6 ramer, die kun je via de krant verenigen met je hoofdvolk, alvorens dit te doen je KI moer verwijderen of overdoen in een miniplus kastje als je haar wilt bewaren. Zoals ewout schrijft, KI moeren zijn duur (50 euro kost ze snel) en zijn een bron om een nieuwe F1 koningin uit op te kweken, ik weet niet wat voor ras het is geef je verder geen informatie over.
Persoonlijk zou ik de KI moer behouden en de 6 raams aflegger opkweken tot een 2e productie volk, voor 2015 dat kan best daar bied dit jaar nog wel de tijd voor als je de 6 ramer blijft voeren en overzet naar 10 ramen. Je krijgt dan een heel sterk fris productievolk. Je kunt dan in 2015 altijd nog nieuwe F1 volken telen van je KI moer, van je F1 moer kun je geen F1 volken kweken maar val je terug tot de veel minder gewenste F2 (2e generatie)...

Groet,

Freek

TvdB
Berichten:36
Lid geworden op:di 28 jan 2014, 19:09
Imker sinds:1997
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Oude moer aan vervanging toe.

Bericht door TvdB » vr 20 jun 2014, 12:47

Freek waarom zou je in een dergelijk klein volkje nog doppen breken? Een broedaflegger met 2 raampjes bijen en gesloten broed gaat niet zwermen. De jonge moeren zoeken het naar mijn ervaring zelf uit.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Oude moer aan vervanging toe.

Bericht door Freek » vr 20 jun 2014, 13:21

TvdB,

Hier heb je helemaal gelijk in, ik denk ook dat Mong dit niet hoeft te doen. Dit geldt uiteraard alleen voor deze situatie (broedaflegger), ik gaf alleen aan "doppen breken" om te voorkomen dat hij er in andere gevallen (veger maken van hoofdvolk) niet aan denkt.

Groet,

Freek

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Oude moer aan vervanging toe.

Bericht door Ewout » vr 20 jun 2014, 14:15

Mong schreef:Ewout als je het niet erg vind dan antwoord ik je in een privé bericht .
Ik heb eerlijk gezegd geen zin meer om nog maar eens te moeten aanhoren dat ik dringend een bijencursus moet gaan volgen….wat ik trouwens 2 jaar geleden ook gedaan heb.
Twee jaar heb ik nu mijn bijen 2 volken die ik denk ik toch goed verzorg.
Nog nooit zijn er problemen geweest nog nooit een volk verloren(ok het is ook nog maar 2 jaar)
Ook de varroa heb ik onder controle kunnen houden.
Maar ik geef grif toe dat ik geen moer verstand heb van moerenkweek.
Vandaar dat ik deze vraag hier stelde . Nu durf ik hier echt geen vragen meer te stellen uit vrees van nog eens te worden bekeken als iemand die zomaar begonnen is met bijen te gaan houden zonder er ook maar eens over nagedacht te hebben. Zijt maar zeker dat ik jaren getwijfeld heb om bijen te gaan houden maar nu ik ze heb ben ik blij want het is de mooiste hobby die ik ooit heb gehad.
Als ik al iets geleerd heb van imkers dan is het dat er op 10 meningen 9 verschillende zijn en dat de bijen er dan dikwijls nog een andere mening op na houden.
Beste Mong, het is zeker niet mijn bedoeling geweest je dat idee te geven! Je vertelde niet hoe lang je al imkert, en vraagt twee keer om het zo simpel mogelijk uit te leggen, dus ik probeer gewoon mee te denken, waarbij ik mij afvroeg of er manieren waren om je kostbare KI moer nog wat langer te behouden. Mijn excuses als ik je hierdoor het gevoel heb gegeven dat je niet over de zaken nadenkt! Zoals je kunt zien kom ik ook nog maar net kijken, en hier op het forum leren we van elkaars ervaringen en kennis.
Als je bij je profiel invult dat je sinds 2012 bijen houdt, hoeveel volken en wel ras, dan spaart dat misschien ook wat reacties.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Oude moer aan vervanging toe.

Bericht door Ewout » vr 20 jun 2014, 14:36

Ik zal ook proberen om je eerdere vragen nog te beantwoorden (Hans kan mij uiteraard aanvullen/corrigeren waar nodig!).
Mong schreef:Als eind augustus te laat is dan geloof ik je graag maar wat zou dan een betere periode zijn?
Je kunt die nieuwe moer per direct al opkweken, en dan in het najaar verenigen (of niet verenigen en de KI moer dus klein inwinteren zoals ik al aangaf).
Mong schreef:Wat bedoel je precies met splits je volk in twee? Hoe moet ik dan precies tewerk gaan?
Er zijn veel verschillende methodes. Als je nog veel dracht hebt kun je een vlieger maken (zie imkerpedia), omdat het hoofdvolk dan geen/weinig broed heeft te verzorgen een veel vliegbijen heeft dragen die een honingkamer snel vol. Als je een bijna broedloze vlieger maakt, en 1 raam open broed meegeeft wat je wegneemt zodra het gesloten is, zou je de KI moer zelfs een varroabehandeling kunnen besparen (je past dan de Methode Buchler toe).
Mong schreef:waarom na 16 uur?Alle dopen ?dan heb ik geen kans meer op een nieuwe koningin.
Na 16:00 uur omdat dan het risico dat de moertjes gaan zwermen minimaal is. Alle doppen omdat je met het doppen breken juist wilt voorkomen dat er een tuter komt die met een zwerm vertrekt en een kwaker achterblijft in de niet gebroken dop die dan pas uitloopt.
Mong schreef:en laat een of twee moeren in lopen. sorry maar dit begrijp ik al helemaal niet waar moet ik die 2 moeren vandaan halen?
Er is denk ik spraakverwarring. 'Doppen breken' wordt gebruikt voor zowel de zwermverhindering (je maakt ze dan echt stuk, zorgt dat ze nooit rijp worden/uitkomen) als het in laten lopen van moertjes. Hans doelt op het laatste. Je maakt dan voorzichtig met je vingers alle dopjes open, en laat de moertjes inlopen. Ze vechten het dan zelf uit.

Succes!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Oude moer aan vervanging toe.

Bericht door Hans van der Post. » vr 20 jun 2014, 15:52

Nee Ewout ik heb geen aanvulling, het is goed dat jij het overneemt anders krijg je nog meer verwarring.

Die verwarring komt doordat bij de vragensteller verschillende begrippen in de bijenteelt nog niet helder zijn en wat de betekenis in samenhang betekend.
Zoals van een volk "doppen breken" nadat de moer is verwijderd of in een kunstzwerm zit. (Is niet de zwermdoppen breken.)
Dit kan maar een betekenis hebben. 13 dagen nadat ...........
!Hans.

Mong
Berichten:8
Lid geworden op:wo 19 feb 2014, 11:42
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Oude moer aan vervanging toe.

Bericht door Mong » vr 20 jun 2014, 19:41

Ewout,Jij hoeft je toch helemaal niet te excuseren.Jij hebt niets afbrekends gezegd en uit je antwoorden ben ik wat slimmer geworden waarvoor dus mijn oprechte dank.
Freek,
Op 17/06/14 heb ik een zuigeling gemaakt in 1 romp bestaande uit 11 ramen.
Ik ben hiermee begonnen om 14 uur dus om 14 uur deze romp op volk x geplaatst boven de HZ(koningin zat onder een moerrooster)tot 20 uur. In totaal heeft de zuigeling dus 6 uur op volk X gestaan.
In deze zuigeling heb ik 4 brias ramen centraal geplaatst met verder nog 2 uitgewerkte ramen,2nieuwe waswafels,1 voederraam,1 stuifmeelraam en 1 vulblok.
Nadien heb ik deze voor drie dagen koel en donker geplaatst en de derde dag op 20/06 rond 18 uur in de bijenhal geplaatst met een vliegopening van 2 cm.
Volgens een andere imker moest ik hier verder niets meer aan doen. De koninginnen geboren uit de redcellen zouden het zelf wel uitmaken. De kans op zwermen zou volgens hem minimaal zijn of vrijwel onbestaand.
En nu komt het als ik jou uitleg lees dan moet er echter wel ingegrepen worden want anders wordt er gezwermd. En dan ga ik nu weer als dommerik overkomen want ik begrijp 2 dingen niet uit je uitleg.
Ten eerste zeg je dat het beter is van op de dertiende dag(bij mij zou dat dus op 29/06/14 zijn) na 16 uur (ik begrijp nu waarom)om de redcellen te breken. Maar een koningin is toch maar volledig ontwikkeld op dag 16?
En wat bedoelen jullie toch met doppen breken ?Ik versta hieruit doppen stukmaken wat ik al heb gedaan vroeger bij zwermdoppen maar hier kan dat toch helemaal de bedoeling niet zijn want dan heb je helemaal geen koninginnen meer.
En aub zeg nu niet dat ik op cursus moet sigh.

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

Re: Oude moer aan vervanging toe.

Bericht door hermani » vr 20 jun 2014, 19:43

Dank je wel Hans voor de duidelijke respons..
m.v.g.
Herman(i)

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Oude moer aan vervanging toe.

Bericht door Freek » vr 20 jun 2014, 20:56

Hoi Mong,

Ik denk ook niet dat die aflegger gaat zwermen, en dat je de koninginnen gewoon kunt laten uitlopen zonder in te grijpen in dit geval, omdat het in dit geval een klein volk betreft. In de Aalster methode doe je het echter net andersom, koningin in de aflegger en het hoofdvolk trekt de redcellen / doppen. Dan moet je op dag 13 die doppen openen! (doppen breken).
Zekerheidshalve kun je wel op dag 13 doppen openen (dit wordt vaak doppen breken genoemd, maar dit is niet wat ik bedoel, door de doppen de redcellen dus voorzichtig met een mesje of een schroevendraaiertje net het dekseltje van de redcellen te openen en de jonge konigninnen uit de doppen te laten lopen, zo laat je de jonge koninginnen uitlopen. De niet ontwikkelde redcellen breek je wel weg.
Het is op dag 13 en niet op dag 16, omdat 16 dagen de volledige ontwikkeltijd van pas gelegd eitje tot volwassen koningin is, maar doordat de bijen plotseling zonder koningin zitten, besluiten ze ook om larves van 1-2 dagen oud en eitjes van 3 dagen oud tot koningin om te toveren door ze speciale koninginnebrij te geven.
De rekensom is dus 16 dagen = volledige ontwikkeling vanuit pasgelegd eitje tot "volwassen onbevruchte koningin" dat heb je goed, maar daar gaat dus - 3 af om te compenseren voor het feit dat de bijen besluiten om oudere eitjes en larfjes van 1-2 dagen ook gaan gebruiken.
Lees maar hier op wikipedia http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Veger
Komt vast goed als ik dit zo lees wat je gedaan hebt.

Succes!

Freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten