Moerloos volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Sander
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 04 mei 2014, 23:14
Contacteer:

Moerloos volk

Bericht door Sander »

Ik heb een kast waaruit (vermoed ik) de oude koningin is uitgezwermd. Vandaag is een tweede zwerm de kast uitgevlogen en de achtergebleven bijen zijn nogal onrustig (steeklustig). Er is geen broed meer in de kast dus moerloos. Ik heb uit een andere kast een raam met broed in alle staten gehaald en deze bij het moerloos volk geplaats. Mijn vraag is is dit de goede manier en hoe gaat het nu verder. Ik lees veel over de actie die je moet ondernemen maar weinig tot niets hoe dit zich verder ontwikkeld. Wat voor verdere stappen moet ik nu ondernemen?

Groet Sander
woutDR
Berichten: 178
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Moerloos volk

Bericht door woutDR »

als ze geen koningin hebben zullen ze op het BRIAS koninginnendoppen optrekken en kan je na 9 dagen alle doppen breken en een eigen koningin invoeren via inloop kooitje OF je kan alle behalve 2-3 doppen breken en
de 2-3 laten staan en laten uitkomen, deze zal bevrucht worden en uiteindelijk na 14 dagen na uitkomen aan de leg zijn.


Als ze wel een (onbevruchte) koningin hebben zullen ze geen koninginnendoppen optrekken... dan kan je gewoon wachten tot deze aan de leg is.

Dus :
dag 0 : inhangen BRIAS
dag 9:* koniginnendoppen aanwezig : * 2-.3 laten staan , rest breken, dan wachten tot dag 30: (dag 16 uitkomen K +14dagen om aan de leg te zijn ): K zou op dag 30 aan de leg moeten zijn OF
alle doppen breken en andere leggende koningin via invoerkooitje invoeren

* geen doppen aanwezig: dus K aanwezig , niets doen en op dag 23 nog eens kijken: zou aan de leg moeten zijn
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Moerloos volk

Bericht door Freek »

Sander,

Gewoon 13 dagen na het inhangen van het raam broed in alle staten (ik neem aan dat je hebt gekeken dat er eitjes en kleine larfjes in zitten en dus dat het echt BRIAS is) de doppen die er in zitten na 16:00 uur voorzichtig openen met een mesje.
Er lopen dan enige moertjes in.
Omdat de doppen na 16:00 uur geopend worden zullen de moertjes niet meer zwermen maar "de sterkste moer overleeft" m.a.w. blijft een over, daarna 2 weken de kast dicht laten.
Het in de kast overgebleven moertje gaat op bruidsvlucht en wordt een "standbevruchte moer", en zal na ongeveer twee weken eitjes leggen.
Je kunt ook niet op de 13e dag breken als er niet veel bijen in zitten zal ie waarschijnlijk niet meer zwermen.

Freek
Sander
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 04 mei 2014, 23:14
Contacteer:

Re: Moerloos volk

Bericht door Sander »

Helder, bedankt voor jullie uitleg. Ik heb nog een vraag. Wat gebeurd er als ik ze nu hun gang laat gaan. Dus geen doppen breek. Gaan ze dan weer zwermen?
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Moerloos volk

Bericht door Freek »

Hoi Sander,

Waarschijnlijk niet, maar is nooit met 100% zekerheid te zeggen.

Freek
Sander
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 04 mei 2014, 23:14
Contacteer:

Re: Moerloos volk

Bericht door Sander »

Dank je Freek
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot] en 153 gasten