Mooie partij Western Red Cedar

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten:332
Lid geworden op:do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast F1 en bastaard
Locatie:Zwolle
Contacteer:
Mooie partij Western Red Cedar

Bericht door Teake de Jong » ma 07 jul 2014, 00:39

Ik heb een mooie partij Western Red Cedar gekocht en ben vandaag begonnen met de bouw van een paar Simplex spaarkasten.
Op bouwtekeningen zie ik dat alleen de kopkanten (de kanten met de afstandstrips) dubbelwandig zijn.
Voor een betere isolatie in de winter wil ik ook de twee zijkanten op dezelfde wijze dubbelwandig maken, heeft dat zin, of maak ik de kasten alleen maar onnodig zwaar?

En moet de onderkant met het varroa rooster in de winter ook goed af te sluiten zijn om bij lage temperaturen de binnenkant beter op temperatuur te kunnen houden?

Groet,

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Mooie partij Western Red Cedar

Bericht door Ewout » ma 07 jul 2014, 10:32

Hoi Teake,
Je kunt ook de dubbelwanden aan de kopse kant helemaal weglaten, het wordt het dan simpeler van en je creeert mooie grote griplijsten. Isolatie maakt daar weinig uit in mijn ervaring. De kasten van de Werkbij zijn ook volgens soortgelijk principe gebouwd.

Zie hier tekeningen: http://www.beesnstuff.nl/?p=116

Wij overwinteren ook met open bodem. Zoals Gerhardt Liebig zegt in Einfach Imkern: "Warmer Kopf und kalte Füße, heißt im Winter die Devise.".

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten:332
Lid geworden op:do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast F1 en bastaard
Locatie:Zwolle
Contacteer:

Re: Mooie partij Western Red Cedar

Bericht door Teake de Jong » ma 07 jul 2014, 12:27

Hallo Ewout, bedankt voor je antwoord.
Warmer kopf und Kalte füsse, die zal ik zeker onthouden;-).
Dat zijn inderdaad mooie stevige grepen aan de bakken van Beesnstuff, dat zal zeker beter dragen dan de ingefreesde grepen en inderdaad ook nog eens veel gemakkelijker te bouwen.
Mijn vraag over isolatie kwam eigenlijk voort over een stuk wat ik las over de thermische voordelen van een kunststof kast.
Ik hou meer van hout en wil mijn kasten heel graag zelf bouwen, vandaar de gedachte om op deze manier meer warmte in de kast te kunnen houden bij extreme koude.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Mooie partij Western Red Cedar

Bericht door Freek » ma 07 jul 2014, 13:43

Teake,

Je spreekt over de simplexkast (binnenranden en buitenranden) maar ik denk dat je de spaarkast bedoeld (maar een rand).
De rand waar Ewout naar linkt in beesnstuff lijkt wel een binnenrand voor een Simplex (alhoewel die van dunner hout is).
Je kunt 'm ook volgens spaarkast tekening maken, en zonder de vingerverbindingen, dan lijm je dus per bak gewoon 4 planken tegen elkaar aan, maar vaak is hout niet breed genoeg voor een bijenkast en dan zul je dus bij planken iets moeten bedenken om dat te overkomen, het kan in die situatie zo zijn dat de beesnstuff kast er wel van te maken is door eerst de voor en achterkant in elkaar te plakken (niet brede planken nodig) en dan de zijkanten tegen die voor en achterkant aan te plakken (kun je ook twee smallere planken tegen elkaar aan plakken).

Freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten