Segeberger hk oud model

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:
Segeberger hk oud model

Bericht door Hans » do 03 jul 2014, 22:10

Hallo,

Ik heb een Segeberger uit de jaren '80 op 2 BK en zoek nog een HK. Het probleem is dat op het oude model de nieuwe kamers niet meer passen, wat nu te koop is is helaas niet uitwisselbaar. Weet iemand waar ik nog een HK kan kopen van het oude model Segeberger? Bijenhuis en Werkbij kunnen me niet verder helpen, ik dacht misschien nog ergens in Duitsland te koop maar via Google kom ik niet verder.
Eigenlijk niet handig ik weet het maar hij is nog van mijn vader geweest en ondanks vooroordelen heb ik er heel veel plezier van en de bijen ook ;-)
Alvast dank voor reacties.

Beste groet,
Hans Diepeveen

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Segeberger hk oud model

Bericht door Hans » ma 07 jul 2014, 14:39

Zo ik ben er uit en ik dacht ik laat het maar even weten.

Dankzij de Duitse collega-imkers weet ik nu dat alle Segeberger onderdelen uitwisselbaar zijn zolang de naam er maar opstaat. Dus het past niet op de kast van Ed Pieterse waar je een NL maatvoering hebt, maar oud of nieuw, verder past alles als er maar Segeberger op staat. Dat is niet wat Bijenhuis en Werkbij mij voorhielden. Ik zag trouwens ook dat Segebergers in Duitsland te koop zijn voor onder de 100,- euro nieuw en compleet...

Gr.
Hans

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Segeberger hk oud model

Bericht door semar » ma 07 jul 2014, 15:58

is de raammaat dan niet anders?

ze werken daar meest met duits normaal.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Segeberger hk oud model

Bericht door Ewout » ma 07 jul 2014, 16:24

Er zijn 2 verschillende nederlandse segebergers (een naam die niet beschermd is, erg verwarrend):

Warnholz simplex segeberger (verkrijgbaar bij het Ielgat en Honingmagazijn)
DDB / Ed Pieterse segeberger (zoals verkrijgbaar bij de Werkbij het Bijenhuis)

Maar als het gaat om een segeberger uit de jaren 80, vermoed ik dat de raammaat ook Duits Normaal is?

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Segeberger hk oud model

Bericht door Hans » ma 07 jul 2014, 18:57

Ja, waar Segeberger op staat is Duits Normaal zoals ik het nu heb begrepen. Je merkt ook dat er tussen de raampjes en de kastwand meer ruimte zit dan 'normaal'. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar als de bijen te krap komen te zitten kun je wildbouw krijgen. Tot nog toe geen probleem, als je ze maar genoeg ruimte geeft.

Op de Nederlandse Segeberger kasten zoals die van de NBV staat niet de naam Segeberger en zijn de onderdelen niet uitwisselbaar met de zeg maar Duitse Segeberger zoals die ook bij de Werkbij te koop is. Zal daarom wel iets goedkoper aangeboden worden.

Mij ging het erom dat oud en nieuw uitwisselbaar is en dat is het geval zolang er Segeberger op staat. Dan heb je dus wel Duits Normaal maar ik vind dat je daar prima mee kan werken, ook als je simplexraampjes gebruikt. Misschien denk ik daar over een paar jaar anders over maar ik kan nu verder met de betreffende kast die ik van mijn vader heb overgenomen.

Gr.
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 128 gasten