honing slingeren een riskante onderneming :P

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 07 jul 2014, 23:48

Dat een aantal oude rotten GEEN uitlaten gebruiken, wil nog niet zeggen dat het ondingen zijn. Ik gebruik ze wel en wil nooit meer anders. Het is ideaal en veel minder werk.
Oude rotten hebben tijd, laat die maar raampjes afslaan. Bovendien, indien goed toegepast, heb je veel minder kans tot roverij op je stand.

Ik heb ovale metalen uitaten. Als ik die plaats zit er de volgende dag geen enkele bijen in. Ik schuif de bak honing dan zo de auto in. Er zijn wel een aantal spelregels.
-Plaats ze de s-avonds.
-Controleer elke keer als de uitlaat wel open is/werkt (die van mij zitten los en ik kan ze er zo uithalen).
-De honingkamer moet volledig dicht zijn, anders kan je roverij krijgen (immers de honing wordt niet meer bewaakt).

gr.
JP

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door Primus » di 08 jul 2014, 09:52

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Dat een aantal oude rotten GEEN uitlaten gebruiken, wil nog niet zeggen dat het ondingen zijn. Ik gebruik ze wel en wil nooit meer anders. Het is ideaal en veel minder werk.
Oude rotten hebben tijd, laat die maar raampjes afslaan. Bovendien, indien goed toegepast, heb je veel minder kans tot roverij op je stand.

Ik heb ovale metalen uitaten. Als ik die plaats zit er de volgende dag geen enkele bijen in. Ik schuif de bak honing dan zo de auto in. Er zijn wel een aantal spelregels.
-Plaats ze de s-avonds.
-Controleer elke keer als de uitlaat wel open is/werkt (die van mij zitten los en ik kan ze er zo uithalen).
-De honingkamer moet volledig dicht zijn, anders kan je roverij krijgen (immers de honing wordt niet meer bewaakt).

gr.
Oude rotten gebruiken WEL uitlaten deze al meer dan 40jaar. s' Avonds plaatsen en 's morgens in alle vroegte de bakken ophalen, nogal wat leuker dan bijen afslaan en alle verontrusting daaraan verbonden.

Een ouwe rot

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten:112
Lid geworden op:ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds:1977
Aantal volken:19
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Witharen
Contacteer:

Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door Imkerij Witharen » di 08 jul 2014, 10:01

Tja, wat kunnen we er nog van zeggen..

Ik gebruik ze niet.
Niet omdat ik ze niet ken, heb ze 'vroeger' ook wel eens gebruikt.
Tijdens de laatste boeldag zaten er nog 2 tussen mijn aangeschafte roosters..
Alleen, mijn producie-volken staan niet thuis, maar 10Km verder. Om economische redenen rijd ik maar één keer om de kamers te halen en een tweede keer om ze terug te brengen/plaatsen.

Op de thuisstand staan er ook nog een paar, (5) en die sla ik ook op de zelfde ochtend af.
Gaat prima, nooit problemen. Wel dat er een volk soms wat minder vrolijk reageert, maar dat doen ze ook soms bij controle.. :be5:

Moet a.s periode nog 13 honingkamers slingeren, zoveel uitlaten heb ik zeker niet en ook niet zoveel tijd om dat steeds te wisselen.
Werk 6 dagen in de week en neem dan een dag vrij op de zaak om te slingeren. Moet die dag dus ook klaar!

Alleen doemt een probleem op: waar laat ik het. Zal grote emmers moeten halen met deksel. (luxe probleem hoor :hive: )

Jannes

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten:112
Lid geworden op:za 16 okt 2004, 16:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door Willem de Jong » di 08 jul 2014, 10:21

Ik gebruik nooit een uitlaat. Wat ik wel doe is een bord met opstaande randen rondom voor de kast plaatsen tegen de vliegplank. Hierop veeg ik de bijen af en die lopen vanzelf weer naar binnen. Hiermee voorkom je dat je de bijen meerdere keren afslaat of veegt waardoor zij narrig kunnen worden.
http://www.bijendans.nl

Tilanus
Berichten:33
Lid geworden op:za 19 apr 2014, 23:49
Imker sinds:2014
Aantal volken:0
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Dordrecht
Contacteer:

Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door Tilanus » di 08 jul 2014, 15:27

Bij mij ging afgelopen zondag het afvegen van de bijen in een emmer probleemloos. De emmer heb ik leeggestort in een lege HK bovenop het moerrooster. De vorige keer kropen alle bijen door het rooster naar beneden, toen had ik ook minder bijen, maar nu zaten er vier uur later nog een heleboel bovenop het moerrooster. Toen ik de bakken met geslingerde ramen wilde terugplaatsen, gingen ze massaal in de aanval. Ik snap dat je even wat ruimtegebrek creeert als je een BK en HK met raampjes weghaalt, maar eigenlijk is dat niet te voorkomen, toch ?
Tilanus

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door Hans van der Post. » di 08 jul 2014, 16:20

Ik verbaas me. Om roverij te voorkomen gebruik ik juist uitlaten.
Als je van 5 of meer volken honingkamers moet afslaan krijg je nadat de dracht is gedoofd roverij bij het zesde volk en dan?
Nooit in zo'n razernij gestaan? dan piep je wel anders.

Vertel het truckje, worden de ramen s'nachts afgeslagen?
Als je van 14 volken de honingramen bijenvrij moet maken heb ik een paars geslagen hand.
Nee ik hou het bij bijenuitlaten, ja je moet deze schoonhouden en geen darren boven het moerrooster hebben. :)
!Hans.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door Kroese » di 08 jul 2014, 17:18

Ik heb 5 bakken met Linde raathoning volledig verzegeld. :dance:
Die raten sluiten allemaal zo dik tegen elkaar aan, dat ik die niet ga trekken.
Hier gebruik ik ook de uitlaat voor. Maar het duurt soms wel aardig lang om ze goed leeg te krijgen.
Ik heb de bakken er af genomen en gestapeld, en de (gele plastic) bijen uitlaat anders om gelegd.
Dan komen nog heel wat bijen naar het licht toe en naar buiten toe.
Er wil wel eens een rover weer naar binnen gaan, maar er kwamen er toch aardig wat naar buiten.

Iemand nog Linde raat honing???
Hennie...

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door FrancA » di 08 jul 2014, 18:55

Gisteren ook linde raathoning geoogst en de bijen daarbij er af geveegd.
Op een gegeven moment vonden ze het te gortig worden en gingen ze in de aanval. Helaas zit ik daardoor nu gehandicapt met een erg opgezwollen rechter arm door 5 bijensteken.
Maar geef ze eens ongelijk :be9:

ajberkhoff
Berichten:11
Lid geworden op:zo 22 mei 2011, 10:50
Locatie:nijmegen
Contacteer:

Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door ajberkhoff » di 08 jul 2014, 19:53

heb nog nooit problemen gehad met bijen uitlaten.
maar 24 uur is toch wel dat de dames nodig hebben om de bak leeg
te krijgen .
welke uitlaten gebruik je ?
ik gebruik de kunstof {geel] bij het plaatsen grote gat naar boven werkt altijd
ten minste bij mij.geef de dames de tijd.
succes.
ajb

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: honing slingeren een riskante onderneming :P

Bericht door Primus » di 08 jul 2014, 20:32

Dit jaar heb ik ook de ronde Gele uitlaten geprobeerd maar heb ze wat aangepast :D door de kleine gaatjes waar de bijen nog contact met elkaar hebben dicht te plakken. De uitlaten werden om 12 h 's middags geplaatst en de bakken eraf gehaald de dag erna om 8 h. In sommige bakken waren nog een tien a twintig bijen aanwezig. Sommige waren zelfs praktisch helemaal leeggelopen. Wel heb ik voor iedere kast een plank met uitlaat waarop een latje van 1 cm hoog aan de bovenkant zodat er geen uitlaten worden afgesloten.
Maar ik blijf erbij dat de oude antieke "Porteruitlaten" nog steeds de beste waren, dan waren de meeste bakken volledig leeg gelopen en kon je die zo meenemen.
MVG CP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten