Versuikerde mei/juni honig

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

bessel
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 17 jan 2011, 17:40
Contacteer:

Versuikerde mei/juni honig

Bericht door bessel »

De honing welke ik begin juni gewonnen had blijkt nu totaal versuikerd dus niet te slingeren.Welke honingsoort is dit en wat is de oplossing.?
Kan ik het als wintervoer gebruiken ? Oja,Ik woon op de veluwe dus arme zandgronden en de vier kasten staan gewoon in de tuin en hebben niet gereisd.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Versuikerde mei/juni honig

Bericht door buzzer »

Ik heb dit jaar hetzelfde en mij is verteld dat dit komt door het hoge percentage fruitnectar in de honing. Ik heb het trouwens wel geslingerd en in de potjes begint het nu wat dikker te worden....
Alle begin is (bij) zonder honing.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Versuikerde mei/juni honig

Bericht door Hans van der Post. »

Bessel heb je gele koolzaadranden langs de provinciale wegen gezien? Hier in mijn omgeving wel wordt door de wegbeheerder ingezaaid.
De laatste jaren schijnt het voor bijen nodig te zijn, tenminste dat beweerd de buitenstaander - "heb je geen bijensterfte meer". :?
Ik slinger van een van mijn standen voorjaarshoning die na een maand kristalliseert. Dit voor 2005 niet het geval. :think:
!Hans.
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Versuikerde mei/juni honig

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Bij mij ook al grotendeels gekristalliseerd. Ik heb het idee dat een volk veel op de paardenbloem heeft gevlogen (gekristalliseerd) en het andere volk op blauwe bessen (minder gekristalliseerd). Maar er staat ook veel ander fruit in de buurt, dus daar zullen ze ook op gevlogen hebben
bessel
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 17 jan 2011, 17:40
Contacteer:

Re: Versuikerde mei/juni honig

Bericht door bessel »

Hans van der Post. schreef:Bessel heb je gele koolzaadranden langs de provinciale wegen gezien? Hier in mijn omgeving wel wordt door de wegbeheerder ingezaaid.
De laatste jaren schijnt het voor bijen nodig te zijn, tenminste dat beweerd de buitenstaander - "heb je geen bijensterfte meer". :?
Ik slinger van een van mijn standen voorjaarshoning die na een maand kristalliseert. Dit voor 2005 niet het geval. :think:
Ik denk dat je gelijk hebt.Op 2 km ligt een koolzaadveld.
Is deze honing goed om als wintervoer te gebruiken en hoe geef je het aan de bijen ?
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Versuikerde mei/juni honig

Bericht door Hans van der Post. »

Zou het niet als totaal wintervoer aan het volk teruggeven.
Als het in de raten is versuikerd krijg je het er niet zomaar uit.

Raar maar waar: zet de bak met versuikerde honing in je auto of als je een plantenkas hebt, daarin.
Ooit heb ik het in de bakkerij van een plaatselijke bakker gezet. Na een kleine week was de honing weer slinger baar.
Mochten er nog stukjes verzegelde en versuikerde honing in de broedraten zitten - dit is geen probleem.
Immers je voert nog suikerwater dat wordt toch eerst in de winter opgenomen.
Tegen her voorjaar komt de versuikerde honing aan de beurt.
!Hans.
ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Versuikerde mei/juni honig

Bericht door ndj »

bessel schreef:De honing welke ik begin juni gewonnen had blijkt nu totaal versuikerd dus niet te slingeren.Welke honingsoort is dit en wat is de oplossing.?
Kan ik het als wintervoer gebruiken ? Oja,Ik woon op de veluwe dus arme zandgronden en de vier kasten staan gewoon in de tuin en hebben niet gereisd.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Honing moet je direct slingeren. Ik denk, dat het hier is mis gegaan. Een nacht laten staan. afscheppen. Roeren, roeren, tot dat alle suiker (bij) -elkaar zijn gekomen.
Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Versuikerde mei/juni honig

Bericht door Primus »

bessel schreef:De honing welke ik begin juni gewonnen had blijkt nu totaal versuikerd dus niet te slingeren.Welke honingsoort is dit en wat is de oplossing.?
Kan ik het als wintervoer gebruiken ? Oja,Ik woon op de veluwe dus arme zandgronden en de vier kasten staan gewoon in de tuin en hebben niet gereisd.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Je kan ook van een oude koelkast een verwarmingskas maken door er een thermostaat en een weerstand en een ventilator in te plaatsen zodat u de temperatuur perfect kunt afstellen op minder dan 40°, niet hoger dan doe je de honing kapot.

MVG CP
Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Versuikerde mei/juni honig

Bericht door buzzer »

Hier zit zoveel suiker in de honing dat ik nu bijen met diabetes heb!!!!! :mrgreen: :mrgreen: :shifty:
Alle begin is (bij) zonder honing.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Versuikerde mei/juni honig

Bericht door Hans van der Post. »

buzzer schreef:Hier zit zoveel suiker in de honing dat ik nu bijen met diabetes heb!!!!! :mrgreen: :mrgreen: :shifty:
:D :D :D :D
!Hans.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Marije_en_Bas en 162 gasten