speeldopjes in broedloze aflegger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door A.A. Staals » ma 14 jul 2014, 10:03

Hans schreef:Dank aan allen voor de bijdragen. Ik laat ze even met rust en laat over een paar weken even weten of er broed is of niet.

Gr.
Hans
Ik neem aan van wel, al is het maar van een eierlegende werkbij.

ad staals

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door Freek » ma 14 jul 2014, 12:33

Hoi Hans,

Ik denk ook dat de aflegger moerloos is zoals Ad ook al aangeeft.
Na paar weken wachten verschijnen er vanzelf eitjes want die werkbijen gaan dan eitjes leggen omdat er geen koningin meer is die dit onderdrukt middels haar fermonen.
Idee is nu een raampje broed in te hangen, zoals Jaap ook aangeeft, ik zou dit doen, van het volk waarvan je een koningin zou wensen in de aflegger.
Wanneer er geen koningin in de aflegger is trekt de aflegger er wel doppen op, in theorie hoor je die na 13 dagen te "doppen breken" m.a.w. koninginnen uit laten lopen uit de doppen en de niet volwassen doppen wegbreken, bij deze aflegger (klein) zou ik na inhangen van het raam broed niets doen omdat je kans hebt dat de koninginnen in die doppen na 13 dagen niet rijp zijn in zo'n aflegger, er loopt bij niet "doppen breken" vanzelf wel een koningin uit en de bijen knagen de andere doppen wel af.
Wanneer je weer zo'n broedloze aflegger maakt, zou ik gewoon een schudzwerm maken, dus bijen afschudden in een emmer en die met oxaalzuur besproeien, zoek maar eens op schudzwerm in Wikipedia. Hoef je niet meer na afloop oxaalzuur te werken, risico veel kleiner dat de moer verloren gaat.

Groet,

Freek

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door Hans » ma 14 jul 2014, 13:49

@ Ad: Dat is inderdaad het risico, anderzijds is 11 dagen ook nog vroeg om te kunnen beoordelen.

@ Freek: Dat is een prima oplossing alleen werk ik in principe niet met redcelmoeren. Ik hang doppen over uit een goed volk en ga daarmee verder. Ik vind die koninginnen volwaardiger dan redcelmoeren. Als het niet lukt dan sla ik ze af voor een van de andere volken.

Het idee van een schudzwerm is inderdaad een betere en veiligere manier van werken dan ik nu doe. Maar ik ben nog lerende en op zoek naar een goede werkwijze.

Gr.
Hans

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door bee-tree » ma 14 jul 2014, 14:39

Hans, ook al maak jij je niet zo druk als de respondenten en maak je niet de indruk het erg
jammer te vinden, toch wil ook ik me even roeren in afwachting van de tourstart op de nationale feestdag
van Frankrijk. Het zou mooi zijn als je een foto kon plaatsen van wat jij speeldoppen noemt.
Op welke kunstraat zitten ze ? Op een half uitgebouwde ? Maar vooral belangrijk is, te weten welke vorm ze hebben
en hoe dik hun wand is. Aanzetten van redcellen zijn dunwandiger dan echte speeldopjes.
Ad Staals is de meest ervaren imker van het forum . Hij voelde meteen aan, ondanks de summiere beschrijving van wat
jij speeldoppen noemt, wat er mis is. Ik kan het mis hebben, maar dan heb ik wat geleerd van mijn eventuele misser,
zoals jij je verzoent met de mogelijkheid dat je het bruidje gefaiteerd hebt op 'n zure douche, waardoor je 'n ervaring
'rijker' bent, want je staat m.i. open voor 'BIJleren', nascholing, empirisch ondervinden, enz. 'n Goede eigenschap. :b10: :b10: :b10:

P.S. 'n Gezellige en leerzame dag gewenst , morgen op de grootste zwermbijenmarkt van Europa. In de zeventiger
jaren van de vorige eeuw heb ik er de eeuwenoude sfeer mogen proeven van de Veluwse heide- korfimkerij.
Al jaren heb ik de Veenendaalse bijenmarkt verruild voor de 'Markt van melk en honing' in Zuid-Laren op de Hondsrug
op de eerste zaterdag van augustus. Die duurt tot ver in de middag.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door Freek » ma 14 jul 2014, 14:47

Hans,

Valt wat voor te zeggen om de redcelmoer te vermijden ook al doen ze het vaak best goed.
Maar die doppen moeten er wel zijn.
Je kunt natuurlijk ook de redcelmethode verbeteren: met een klein conservenblikje (tomatenketchup) een rond mesje maken door die door te slijpen/zagen, daarmee een stukje raat tussen de draden uitsnijden met alleen eitjes en bij de aflegger er ook een circel uitsnijden dat in het raam van de aflegger drukken, cirkeltje dat uit de aflegger komt weer in het gat van je eitjes donor volk er wordt dan een dop op een eitje aangetrokken net zo goed als een moer uit een zwermdop...

Gegroet,

Freek

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door Hans » ma 14 jul 2014, 16:07

@ Freek: Dat is een hele nuttige optie, ik ga denk ik toch de komende dagen nog voorzichtig controleren of er geen eitjes zijn en dan zou ik dat kunnen toepassen. Pal ernaast staat een heel vriendelijk volk en daar zou ik best nog een koningin van willen hebben.

@ Bee-Tree of hoe je ook heten mag (anonymus?), ik probeer rustig een probleem voor te leggen en ben blij met alle suggesties. Hoe jij erbij komt dat ik het niet jammer zou vinden is mij een raadsel en ook trek ik de deskundigheid van Ad niet in twijfel. Ook heb ik gezegd dat het beter was de oxaalzuurbehandeling te doen toen de koningin nog in de dop zat maar dat ik het wegens ziekte heb uitgesteld en wilde doen voor er gesloten broed aanwezig was omdat dan die behandeling minder zinvol zou zijn. Dat is niet uit onverschilligheid.

De 4 speeldoppen bevinden zich op de (volledig) uitgebouwde raat die ik overzette uit het hoofdvolk en waar ook de doppen op zaten. Ik heb gezien dat er 1 van de twee doppen op 1 juli is uitgelopen en dop 2 is weggeknaagd. Verder durf ik mezelf geen ervaren imker te noemen maar ik weet wat speeldoppen en redcellen zijn. Dat ik liever niet met redcellen verder ga is iets voor te zeggen, voor de bijen is het tenslotte ook een noodoplossing en ik denk wel eens dat imkers die noodoplossing als standaardoplossing gebruiken om zo in het weekend te kunnen imkeren :whistle:

Ik ga deze week toch nog voorzichtig naar broed kijken, het is nu 14 dagen, en zo niet dan ga ik eens proberen wat jij voorstelt Freek.

Gr.
Hans

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door Freek » ma 14 jul 2014, 22:55

Dit werkt prima Hans, ik heb hetzelfde ook al eens gedaan met een met een afbreekmes uitgesneden stukje raat met eitjes in een "mislukt" kieler kastje en met elastiekjes vastmaken aan de toplat (koningin verongelukt op bruidsvlucht) waar nog wel bijen in zaten, de bijen trekken een dop en je krijgt een koningin. Succes!

Jaap Langeveld
Berichten:37
Lid geworden op:ma 10 mar 2008, 18:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door Jaap Langeveld » ma 14 jul 2014, 23:22

Ik begrijp niet wat jullie allemaal met oxaalzuur doen.al jaren krijgen mijn bijen op de raten rabarberblad.hier zit natuurlijk oxaalzuur in.dit blad hebben ze in een week tijd helemaal weggewerkt.In de winter stoor ik ze helemaal niet en ik heb geweldig gezonde volken.

Jaap Langeveld
Berichten:37
Lid geworden op:ma 10 mar 2008, 18:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door Jaap Langeveld » ma 14 jul 2014, 23:23

Ik begrijp niet wat jullie allemaal met oxaalzuur doen.al jaren krijgen mijn bijen op de raten rabarberblad.hier zit natuurlijk oxaalzuur in.dit blad hebben ze in een week tijd helemaal weggewerkt.In de winter stoor ik ze helemaal niet en ik heb geweldig gezonde volken.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door bee-tree » do 17 jul 2014, 15:38

Jaap, kun je uitleggen hoe jij rabarberblad toepast. Leg je ze in hun geheel gewoon op de raten ? Alleen de bladschijf of ook
de stelen ? Kneus je de bladen vooraf ? Wat doen de bijen er mee ? Ververs je ze om de week ? Hoe lang ga je
er mee door ? Enz. enz. Maakt het ras Rabarber wat uit ? En het ras bijen ? Heb je ter controle een of meer volken
geen rabarberblad gegeven tezelfdertijd als de "Barbertjevolken" ? Hoe veel Varroa' s vallen binnen een week zodra
je begonnen bent ? Wat doe je met de nog levende Varroa"s ?
Het klinkt te mooi om waar te zijn ! Ik had mijn vragen overzichtelijk onder elkaar kunnen zetten, opdat je
er geen vergeet te beantwoorden.

Hans, achteraf gezien kan ik me jouw verbazing voorstellen. Sorry voor m'n misselijke misser.
Wat is anonym ? Ik onderteken met lettertekens en drievoudige figuurtjes die op bee-tree slaan.
Voorbeelden: Bee, B3, Zjef, :b10: :b10: :b10: :be3: :be3: :be3: Je kunt ze inmiddels dik 400 keer tegenkomen.
Heb jij óók geen vaste woon- en verblijfplaats ? (zie onze profielen). Zjef

P.S. Naast mijn laptop staat 'n klein- beeld T.V. aan. Jaap, 5 minuten geleden heb ik je naamgenoot Sebastiaan Langeveld
een val zien maken. Hij werd aangereden door David de la Cruz die uit de bocht vloog en keihard tegen het wegdek
smakte, waardoor hij zijn sleutelbeen brak en ontzaglijke pijn had en de Tour moest staken.
Sebastiaan heeft de val goed overleefd. Z'n ploeggenoten hebben op hem gewacht.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon, Google [Bot] en 126 gasten