verenigen Schiemoeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

beehotel
Berichten:77
Lid geworden op:wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Den Haag
Contacteer:
verenigen Schiemoeren

Bericht door beehotel » ma 21 jul 2014, 13:38

Vraagje ik heb nu twee nieuwe Schiemoeren de een zit in een zwermpje wat ik geschept had, en de ander in een broedaflegger met gesloten broed.
Nu heb nog een kast staan met twee BK wat een vervelend volk is. Kan ik van deze kast over drie weken verenigen met de kasten waar de Sciemoeren inzitten.
Dus op elke kast een BK zetten van het vervelende volk. Wat dan misschien weer het voordeel heb om met meer bijen de winter in te gaan.
Wat is jullie mening hier over.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: verenigen Schiemoeren

Bericht door Freek » ma 21 jul 2014, 16:03

Hallo Beehotel,

Ik verenig een aflegger met een Schiermoer (Want ik neem aan dat het om een Carnica F0 van Schiermonikkoog gaat?) niet met een ander volk vanwege dat er een risico is dat de andere bijen je Schiermoer dan afsteken en dan ben je hem kwijt en kun je er niet meer F1 van natelen.
Mocht je het toch willen doen dan op zijn minst de koningin in het volk waarmee je het volkje met de schiermoer wilt verenigen eruit halen. En dan een dubbele krant er tussen! Zie ook draadjes als apidea verenigen met volk in dit forum, goed voorbereid verenigen in elk geval.http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =6&t=28851
Je kunt ook, een raam eitjes van de Schiermoer in het volk dat nu niet voldoet inhangen en zo dus een F1 telen in het vervelende volk, ik zou dit echter dit jaar niet meer doen (volk zit dan een flinke tijd zonder moer omdat je eerst ook nog een keer het volk hopeloos moerloos moet maken voor het zin heeft die eitjes in te hangen).

Freek

beehotel
Berichten:77
Lid geworden op:wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: verenigen Schiemoeren

Bericht door beehotel » di 22 jul 2014, 15:45

Bedankt Freek in denk dat ik inderdaad wacht tot volgend jaar en ze dan moerloos maakt en een raampje in gaat hangen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bezig bijtje, Bing [Bot] en 163 gasten