prikkelen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

peter34
Berichten:70
Lid geworden op:vr 20 jun 2014, 20:06
Imker sinds:1999
Aantal volken:6
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:
prikkelen

Bericht door peter34 » vr 25 jul 2014, 18:08

ik ben nu aan het prikkelen met suikerwater in omgekeerde jampotten,moet ik dit blijven doen tot ik voledig ga inwinteren

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: prikkelen

Bericht door Ewout » za 26 jul 2014, 08:01

Waarom niet nu al gewoon inwinteren? Of verwacht je nog dracht?

peter34
Berichten:70
Lid geworden op:vr 20 jun 2014, 20:06
Imker sinds:1999
Aantal volken:6
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:

Re: prikkelen

Bericht door peter34 » za 26 jul 2014, 08:11

das veel te vroeg ik doe dat pas begin september , zoals iedereen wel doet

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: prikkelen

Bericht door Ewout » za 26 jul 2014, 08:17

Te vroeg? Als de dracht over is (en evt je eerste mierenzuur ronde erop zit) kun je beginnen met inwinteren. De bijen zijn daar immers ook al een paar maanden mee bezig ;)
Ik denk dat heel veel imkers al begonnen zijn (ik wel).

peter34
Berichten:70
Lid geworden op:vr 20 jun 2014, 20:06
Imker sinds:1999
Aantal volken:6
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:

Re: prikkelen

Bericht door peter34 » za 26 jul 2014, 14:02

ik dacht ze eerst te prikkelen zodat ze een mooi sterk broednest zouden maken voor de winter ,ik winter pas begin september voledig in , ik heb nu behandeld met bee hive clean, driekeer, en half september leg ik api life var erop

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: prikkelen

Bericht door Freek » za 26 jul 2014, 14:06

Ben wel benieuwd hoe anderen dit doen.
Zelf voer ik vanaf 1 september in een kilo per dag en ben ik rond 21 september klaar.
Het broednest wordt vanaf die tijd langzaam dicht gegooit met suikeroplossing, wanneer ik klaar ben is er nog maar weinig broed in de kasten.
Ik tank ze af met zo'n 17 kg vaste stof (suiker) per volk maar ik slinger ook, m.a.w. blijft niet zo veel honing achter.
Lijkt mij geen probleem.
Varroa bestrijden kun je wel beter eerder (lees nu) doen omwille van dat de bijen die vanaf nu geboren worden je winterbijen worden.
Voordeel van in september invoeren is dat je het broednest niet vol gooit met suiker op deze manier en zeker wanneer je met zo'n jampot beetje loopt te stimuleren, een lekker broednest houd tot het eind van het seizoen en zo een flinke partij winterbijen kweekt naar mijn idee.
Hoor graag wat de rest hier van vind.

Freek

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: prikkelen

Bericht door Ewout » za 26 jul 2014, 18:59

Peter, Freek, hier is een interessant onderzoek dat in gaat over de manier en snelheid van voeren:
The effect of three ways of sugar feeding on the intake of pollen and the development of nukes and its effect on the vitellogenin content of the worker bees

Daaruit blijkt dat bij snel invoeren het broednest weliswaar kleiner is, maar dat in september de bijen uit dit nest ook meer vitellogenine hebben. Meer vitellogenine is goed, want dat geeft langlevende (winter)bijen.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: prikkelen

Bericht door marc » zo 27 jul 2014, 00:42

Interessant onderzoek. Maar een logische conclusie dat bij een snelle hevige inwintering het vitellogeninegehalte kort erna het grootst is. Wie had wat anders verwacht ?
Beter zou men van de verschillende inwinteringstypes nagaan wat de V-inhoud van de bijen is bv. in december.
Misschien zie je dan wel andere gehaltes en ook volken met dubbel zo veel winterbijen dan andere...

Enkele andere bedenkingen :
- het gaat hem vooral over de totale eiwit-vet buffer die er in een wintervolk zit. Misschien scoren de grootste wintervolken daarom globaal beter dan kleinere met grotere individuele V-gehaltes die hun meergehalte in de winter ook sneller gaan kwijtspelen (meer energieverlies)
- er zijn nu reeds mensen met de volledige inwintering bezig ?? Wat heb je aan bijen met een hoog V-gehalte in augustus als ze daarmee met minder winterbijen 7-8 maanden moeten overbruggen. Zou je dan niet verkiezen om dat V-gehalte pas in oktober te bereiken met meer winterbijen en maar 5-6 maanden te overbruggen ?

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: prikkelen

Bericht door ndj » zo 27 jul 2014, 01:05

Omstreeks 1 oktober moet er volledige winterrust zijn.
Het lijkt mij, dat het beter is, om dit geleidelijk te doen. Het nest moet krimpen. Stuifmeel op de juiste plaats. Gelegenheid geven om de bij z'n gang te laten gaan en het voer te plaatsen.
Ik zou het niet prettig vinden om op een deadline te worden geplaatst door mijn baas.

"Verdorie moet ik 2 liter suikerwater per nacht opslobberen met mijn vriendinnen, verzegelen ook nog!" :angry-cussing:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 151 gasten