Darrenslacht.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten:332
Lid geworden op:do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast F1 en bastaard
Locatie:Zwolle
Contacteer:
Re: Darrenslacht.

Bericht door Teake de Jong » ma 28 jul 2014, 09:34

Het was gisteren een drukte van je welste rond de kast en op de vliegplank.
De ene dar na de andere kwam naar buiten en vloog weg, maar er kwamen er ook veel weer terug en die gingen de kast weer in.

Hoe gaat de darren slacht?
Worden de darren dan dood gestoken, of worden ze gewoon het huis uit gejaagd, dat laatste daar leek het gisteren wel op.
Het leek erop dat de darren zwaar tegen hun zin vertrokken.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Darrenslacht.

Bericht door semar » ma 28 jul 2014, 11:39

wat ik zie is het niet echt een slacht maar wekenlang pesten en treiteren.

eerst worden de mannen niet meer goed gevoed jeziet ze dan zielig bij elkaar in de kast hokken.
dan gaan de werksters ze naar buiten proberen te trekken. kleine vechtpartijtjes bij de ingang vreemd genoeg lijkt het dat niet alle werksters daar
mee bezig zijn (dan is het in een uurtje gepiept) maar over de loop van de weken zie je steeds meer werkstes hieraan meedoen.
soms vertrekken de heren liever op zoek naar een moerloos volk, de meeste worden al spartelend naar buiten gegooid als oud afval.
niet alle volken doen dat even hevig bij mijn bf zie ik dat veelminder fel dan bij mijn oude straatbijen.
heel sterke volken laaten zelf eeen aantal de winter ingaan, maar zover ik het kan nagaan zijn de in maart allemaal verdweenen.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Darrenslacht.

Bericht door bee-tree » di 29 jul 2014, 11:42

Hallo Teake, Dominique heeft de darrenslag beter dan wie ook beschreven.
Misschien denk je dat ik een schrijffout maak door de ongenadige strijd niet darrenslacht te noemen maar darrenslag.

Je hebt vast wel eens gehoord van de "Slag bij Waterloo" waarin keizer Napoleon werd VERSLAGEN.
Hij verloor de STRIJD.
In de darrenslag verliezen de meeste darren het van de bijen. Het is geen bloedige strijd. Er wordt geen slachting aangericht.
Het lijkt meer op een worstelwedstrijd.
Vergeef me de vergelijking met een meisje die de vriend die haar bedrogen heeft, het huis uitbezemt.
Bijen kunnen elkaar niet bedriegen, wel bestelen. Ik denk niet dat de huisbijen de darren als vreemde rovers ervaren.
Het blijft een mysterie waarom die tienduizenden bijen dat handjevol darren niet gedoogt tijdens de overwintering.
De reden kan toch niet alleen zijn het beetje voer wat ze verbruiken ?
Ik denk dat het in verband staat met de vruchtbaarheid. Overwinterende oude darren zouden wel eens impotent kunnen zijn
na van augustus tot in mei in het volk verpoosd te hebben, dus 9 maanden oud te zijn geworden. Jonge darren die in mei en juni 2015
zich ontpoppen om de vaderrol te vervullen, zijn beter voor het instandhouden van de soort m.i. :be4: :be3:

Terug naar de SLAG die tussen de huisbijen en de darren wordt geleverd. Ik vermoed dat in het verre verleden het woord
darrenslacht geschreven werd als darrenslaghe of als darrenslecht. Het woord slechten betekent ook zo iets als opruimen.
Darren worden geruimd kun je zeggen. Slaghe komt van slaan. Zj.

P.S. Ik kan het niet laten om te zeggen dat eigenlijk wij, imkers, de echte darrenslachters zijn op het moment dat we darrenbroed
decapiteren ofwel onthoofden ofwel koppen.

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten:332
Lid geworden op:do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast F1 en bastaard
Locatie:Zwolle
Contacteer:

Re: Darrenslacht.

Bericht door Teake de Jong » di 29 jul 2014, 22:53

Dominique en Bee-Tree, bedankt voor jullie uitleg, het bijenleven wordt met de dag interessanter!
Ik heb vandaag weer een hele tijd op mijn krukje voor de kast gezeten en mooie schouwspelen gezien op de vliegplank, maar toch komen veel darren weer terug en dan knallen ze heel onbehouwen de kast in met hun zware lijf.
Waarbij ze de nodige ventilerende Werksters gewoon omver gooien.
Bee-Tree, ik heb er met die lomperds geen moeite mee om het darrenbroed weg te snijden, de kippen van de buurman zijn er gek op :naughty:

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Darrenslacht.

Bericht door bee-tree » do 31 jul 2014, 08:45

Goede morgen Teake. Je hebt het over DIE lomperds. Reken jij je daar niet bij ?
Ik heb het woord lomperd niet gebruikt. Ik heb alleen gezegd dat de mens de slachter is ; niet de de bijen. Die lijken
meer op slagers.
Gelukkig moeten de meeste imkers zich noodgedwongen beperken tot darren slachten. 'We moeten zuinig zijn op de
winterbijen in deze tijd van de nog altijd gevreesde bijensterfte. 'n Enkeling slacht nog wel eens de werkbijen.
Vroeger kwam dat veel meer voor. Zelfs in het woordenboek van Koenen-Endepols, 22ste druk uit 1948, staat als
voorbeeldzin bij het woord SLACHTEN: "" OP DE LEVERINGSDAG VAN DE HONING DE BIJEN SLACHTEN".
Koenen-Endepols omschrijft de betekenis van slachten van bijen als volgt : de bijen doden voor het uithalen van de honing.

Deze praktijk vond plaats toen er nog veel korfimkers waren. Er werd een kuiltje in de grond gemaakt, 'n Smeulend
zwavellapje er in gelegd, de korf met maagdelijke raten vol honing en bijen er op gezet. De zwavelrook verstikte de bijen.
(Of er ook zwavelresten in de heideraathoning terecht kwamen, weet misschien iemand ?)

Gelukkig is onze omgang met werkbijen wat beschaafder geworden, dus minder lomperig.
Teake, jij noemt darrenslachters wel nog lomperiken ? Ik blijf mij en hen gewoon darrenslachters noemen, maar in gedachten
lomperiken. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Zjef

P.S. Teake, kun jij eens de betekenis opzoeken van de zin "Hij slacht zijn vader".

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Darrenslacht.

Bericht door ndj » do 31 jul 2014, 08:53

bee-tree schreef: "Hij slacht zijn vader".
In deze betekenis zou ik zeggen, dat hij zijn vader lijkt.

Geslacht, slag.

DAt is van het zelfde slag volk, wordt er ook wel gezegd. Zelfde geaardheid.

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten:332
Lid geworden op:do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast F1 en bastaard
Locatie:Zwolle
Contacteer:

Re: Darrenslacht.

Bericht door Teake de Jong » vr 01 aug 2014, 16:57

Pfw..... wat een moeilijke vraag, maar even gegoogeld, heb er twee gevonden:

Gelijken — slachten. Eene sterke overeenkomst met iemand hebben. Gelijken ziet op het uiterlijk voorkomen; slachten op de afkomst en de soort, derhalve op de overeenkomst van het innerlijke. Zij gelijken elkander als twee druppels water. Hij slacht zijn vader; die was ook niet op zijn mond gevallen.
* De spelling in deze bron kan afwijken van de tegenwoordig geldende.
Geloof niet alles wat je denkt.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Darrenslacht.

Bericht door bee-tree » za 02 aug 2014, 09:06

Nyckle en Teake, cum laude geslaagd, méér dan 100 %. (om de waardering van Jaap van Popering te gebruiken !) Zj.

Koenen-Endepols geeft behalve GELIJKEN OP, ook EVENAREN als betekenis.

Als imker kan ik tegen een beginnend imker misschien zeggen "Jij slacht je bijenvader" en in een ander geval
"Jij slacht je bijenmoeder". Met die vader en moeder zijn de leermeesters bedoeld. Duitsers spreken van Bienenpate
(zonder accent op de laatste e). Pate heet bij ons peter en meter (bij de Doop). Zj.

P.S. Jullie SLAG imkers wacht een mooie toekomst. :clap:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 73 gasten